Byggahus.se
Jag får ett nytt takfönster och fönstersmyg insatt i badrum. Velux-karmen och velux-smygen består av plast. Velux diffusionspärr ansluts till husets diffusionspärr. Det ska skydda husets isolering antar jag.

Men bör även skarven mellan velux smyg (LSC) och innertaket tätas på något sätt? I så fall hur? En gummilist bakom smygens foder? Eller en latexfog? Hantverkaren tycker inte det ska vara någon fog eftersom den kan spricka om huset rör på sig.

Fönstret är i snedtak i badrum, ca 140 cm från golvet. Avstånd mellan fönster och duschmunstycke är ca 160 cm och till badkarskant ca 70 cm. Jag är osäker på om sådant snedtak räknas som zon 1 eller 2.
 
K
Du lär väl inte ha diffusionsspärr i badrummet. Där ska det vara tätskikt istället och inget system ska användas dubbelt
 
Jag är inte 100% säker på om det finns diffusionsspärr i väggarna, men i snedtaket har jag sett diffusionsspärr och tror snedtaket består av:

Våtrumsfärg - Takgips - Glespanel - Diffusionsspärr - Ísolering

Efter att ha läst om velux fönstersmyg (LSC) har jag fått intrycket att det blir en glipa mellan takgips och smyg, bakom fönsterfodret. Jag undrar om denna glipa bör tätas?

Min förra fönstersmyg var i gips, och dess motsvarande skarv var övermålad med våtrumsfärg och gissningsvis även fogad under färgen.
 
Funktionsmässigt spelar inte den tätningen någon roll, endast estetiskt.
Jämför med vägg/takvinkel samma sak
Ångspärren är den som är viktig
 
Tack egge80!

Jag får inte riktigt ihop det. För mig låter det motsägande att glipor är okej, samtidigt som taket ska målas med våtrumsfärg. Vad är det jag missar?

www.beckers.se skriver om klass VA för våtzon 2: "Fog i takvinkel skall före vävklistring och grundning förseglas med en sträng av fogmassa". Är det verkligen enbart för det estetiska?

Jag tänker att risken finns att barnen råkar rikta duschslangen mot takfönstret i snedtaket, och vattnet då rinner in bakom takgipset, även om diffusionsspärren skyddar isoleringen. Eller att fönstret glömts öppet och regn rinner in bakom fönsterfodret och vidare in bakom takgipset.
 

Bästa svaret

Du beskriver ett extremfall där fogen naturligtvis fyller en funktion ( om än liten) , jag menade att den inte har någon funktion för ångspärrens skull ( där gör den varken till eller från)
Med ditt resonemang blir det svårt att ha ett paneltak , spottar ,ventilation eller någon typ av genomföring i ett badrum för sprutande vatten kan alltid leta sig in……
Det viktigaste är att du blir nöjd så dra en fog typ tec 7 som sen målas över , det är ju småjobb för nån som kan det men att sen tro att du kan spruta fritt är nog att hoppas på för mycket
 
  • Gilla
kalle22
  • Laddar…
Tack egge80!
 
Nu är smygen på plats. Det blev en ca 3-5 mm springa och materialet rör sig flera millimeter. Jag tror att en fog skulle spricka. Utan fog går det även enkelt att lossa smygen med velux klick-fäste. Därför blir det utan fog, precis som hantverkaren förespråkade.

Men tror ni det skulle vara bra med en dold gummitätningslist mellan smygens foder och innertaket? (om ett barn skulle råka rikta duschstrålen mot fönstret)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.