Hej,
En komplett nybörjare så alla tips och rekommendationer är varmt välkomna – plus i kanten för pedagogiska och detaljerade svar så jag kan förstå
Lång historia kort. Vi har ett rum där en av väggarna är en yttervägg. Ytterväggen är tegel och innanför sitter skivor som är uppreglade. Det är vissa håligheter mellan golvlist och skiva vilket skapar drag och sänker temperaturen i rummet. Dessa önskar vi täta på något vis.
På bild 1 och 2 tänker jag att man helt enkelt kan ta akrylfog och täta då hålet är ganska litet. Sen helt enkelt måla akrylfogen med samma färg som väggen. Vad tror ni om den planen? Om bra, någon har som har bra rekommendation på akrylfog att använda?
För bild 3, 4 och 5 så är min känsla att mellanrummet är för stort för att akrylfog ska funka? Eller ska man köra ett lager på golvlisten, låta torka, nytt lager tills man ”når” väggskivan? Jag har även läst om fogtätningstejp, mineralullremsa, foglister osv… Hålrummet varierar mellan 1-2 cm skulle jag säga. Fördel är att i de två ändarna av de största håligheterna finns reglar som man kanske kan dra nytta av…
Drömmen vore ju att man kan måla över en jämn fin yta med väggfärg så det syns så lite som möjligt. Samtidigt ska nog en säng stå där så jag kan tänka mig en pragmatisk lösning om det är en svåruppnådd dröm.
Som sagt, komplett nybörjare så alla tips och trix uppskattas.
Stort tack på förhand.
En komplett nybörjare så alla tips och rekommendationer är varmt välkomna – plus i kanten för pedagogiska och detaljerade svar så jag kan förstå
Lång historia kort. Vi har ett rum där en av väggarna är en yttervägg. Ytterväggen är tegel och innanför sitter skivor som är uppreglade. Det är vissa håligheter mellan golvlist och skiva vilket skapar drag och sänker temperaturen i rummet. Dessa önskar vi täta på något vis.
På bild 1 och 2 tänker jag att man helt enkelt kan ta akrylfog och täta då hålet är ganska litet. Sen helt enkelt måla akrylfogen med samma färg som väggen. Vad tror ni om den planen? Om bra, någon har som har bra rekommendation på akrylfog att använda?
För bild 3, 4 och 5 så är min känsla att mellanrummet är för stort för att akrylfog ska funka? Eller ska man köra ett lager på golvlisten, låta torka, nytt lager tills man ”når” väggskivan? Jag har även läst om fogtätningstejp, mineralullremsa, foglister osv… Hålrummet varierar mellan 1-2 cm skulle jag säga. Fördel är att i de två ändarna av de största håligheterna finns reglar som man kanske kan dra nytta av…
Drömmen vore ju att man kan måla över en jämn fin yta med väggfärg så det syns så lite som möjligt. Samtidigt ska nog en säng stå där så jag kan tänka mig en pragmatisk lösning om det är en svåruppnådd dröm.
Som sagt, komplett nybörjare så alla tips och trix uppskattas.
Stort tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Är det ett gammalt hus med putsade innerväggar (kloasongväggar) som någon slagit gips över? Då skulle jag föreslå att fylla med gipsspackel, se till att det bottnar så att det fäster i något därbakom. Lossa elledningen först så att du kommer åt ordentligt. Behöver du fylla mer sen så kan du göra finliret med vanligt väggspackel (men det kräver ju en fast botten som du får med gipsspacklet).
Bott här i snart 2v så har tyvärr inte mycket bakgrund/historia kring byggetCentano skrev:
Det du ser i glipan är nog bara tapetrester. Vi rev ner all tapet och målade direkt på skiva/de putsade väggarna. Sen kanske du ser en av reglarna lite lätt.
Skivan är ju för kort i relation till golvlisten - så en "rejäl" lösning är ju att skaffa nya högre golvlister antar jag men söker en lite "snabbare" enkelt lösning som är temporär. (det är mina döttrars rum som jag gärna vill få klart snabbt).
Gammalt hus, yes! Njae det är nog tegel, tegel, regel/luftspalt och sen skivor på reglarna tror jag. Skivorna går dock inte hela vägen ner, och inte ens ner till golvlisten på sina ställenD Dublin skrev:Är det ett gammalt hus med putsade innerväggar (kloasongväggar) som någon slagit gips över? Då skulle jag föreslå att fylla med gipsspackel, se till att det bottnar så att det fäster i något därbakom. Lossa elledningen först så att du kommer åt ordentligt. Behöver du fylla mer sen så kan du göra finliret med vanligt väggspackel (men det kräver ju en fast botten som du får med gipsspacklet).
Fast golvlisterna måste ju sitta på någon ursprunglig innervägg. Om du försöker se precis innanför golvlisten går det att se vad den är fäst i?L lembitlembit skrev:
När är huset byggt?
Bra poäng du framför..! Nu sover tjejerna så jag kan inte bekräfta i afton men kan det vara så djävligt att de satt golvlisterna i reglarna..? Anledningen till att jag misstänker detta är att vi har ett identiskt rum bredvid som också har yttervägg på samma vis. I detta rum har du tre vägglister som är lite lägre och en vägg (vilket då är ytterväggen) där golvlisten är högre än de övriga tre. Som de haft samma "glip-problem" där och helt sonika löst det genom att sätta högre golvlist på just den väggen..D Dublin skrev:
Men nu spekulerar jag!
Huset är byggt 1939.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden