Hej,

Ska skruva bort en slanghållare som sitter på min träfasad och vill såklart täta upp hålen efter detta. Hur gör man det säkrast?

Blir det tätt om jag borrar ett hål, sen slår in en träplugg som är något mindre och jämnar till träpluggen med fasaden? Sedan målar över.

Eller behöver jag lägga någon tätning i form av silikon?

Tack

Ta en konisk träplugg som kilar sig fast i hålet och skär av utstående del med stämjärn. Måla sedan.

Mjukfog och sedan måla

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F FM321 skrev:
Eller behöver jag lägga någon tätning i form av silikon?
Nej.
Om du vill täta enstaka skruvhål istället för att byta brädan (som jag anser vara det bästa) rekomenderar jag linoljekitt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ta en konisk träplugg som kilar sig fast i hålet och skär av utstående del med stämjärn. Måla sedan.
Det finns ingen risk att vatten tränger sig in?

F FM321 skrev:
Det finns ingen risk att vatten tränger sig in?
Samma metod används av båtbyggare när dom skruvar fast ribbor på däck.

T Thomas_Blekinge skrev:
Samma metod används av båtbyggare när dom skruvar fast ribbor på däck.
Hej igen Thomas,

Tror du det funkar med dessa blompinnar? Lite oklart vad det är för träslag, det kanske är bambu. Dom är ca 5mm så jag tänker jag borrar upp 4.5 sen slår in den tills det är jämnt tillsammans med lite utelim. Sen duttar jag över lite färg. Svårt att hitta rundstavar som är 5mm.

• Hand håller en bunt med blompinnar i trä, ca 5 mm tjocka, ovanför ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller flera smala träpinnar, eventuellt av bambu, användbara i ett byggprojekt för att ersätta rundstavar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte vanlig träplugg?

F FM321 skrev:
Hej igen Thomas,

Tror du det funkar med dessa blompinnar? Lite oklart vad det är för träslag, det kanske är bambu. Dom är ca 5mm så jag tänker jag borrar upp 4.5 sen slår in den tills det är jämnt tillsammans med lite utelim. Sen duttar jag över lite färg. Svårt att hitta rundstavar som är 5mm.
Det går nog utmärkt.
Man skulle kunna använda vanliga träplugg men dom är räfflade på utsidan och inte designade för att sluta vattentätt. Din idé är bättre.
Om du har möjlighet borra lite snett uppåt då rinner ytvattnet inte in (om det finns en liten springa).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.