Hej,
Ska skruva bort en slanghållare som sitter på min träfasad och vill såklart täta upp hålen efter detta. Hur gör man det säkrast?
Blir det tätt om jag borrar ett hål, sen slår in en träplugg som är något mindre och jämnar till träpluggen med fasaden? Sedan målar över.
Eller behöver jag lägga någon tätning i form av silikon?
Tack
Ska skruva bort en slanghållare som sitter på min träfasad och vill såklart täta upp hålen efter detta. Hur gör man det säkrast?
Blir det tätt om jag borrar ett hål, sen slår in en träplugg som är något mindre och jämnar till träpluggen med fasaden? Sedan målar över.
Eller behöver jag lägga någon tätning i form av silikon?
Tack
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 115 inlägg
Ta en konisk träplugg som kilar sig fast i hålet och skär av utstående del med stämjärn. Måla sedan.
Medlem
· Blekinge
· 11 115 inlägg
Hej igen Thomas,T Thomas_Blekinge skrev:
Tror du det funkar med dessa blompinnar? Lite oklart vad det är för träslag, det kanske är bambu. Dom är ca 5mm så jag tänker jag borrar upp 4.5 sen slår in den tills det är jämnt tillsammans med lite utelim. Sen duttar jag över lite färg. Svårt att hitta rundstavar som är 5mm.
Medlem
· Blekinge
· 11 115 inlägg
Det går nog utmärkt.F FM321 skrev:
Man skulle kunna använda vanliga träplugg men dom är räfflade på utsidan och inte designade för att sluta vattentätt. Din idé är bättre.
Om du har möjlighet borra lite snett uppåt då rinner ytvattnet inte in (om det finns en liten springa).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden