Byggahus.se

Tändtråd fram till uttag eller endast till dosan?

4k läst  31 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Har haft elektriker här och ser att de gör lite annorlunda jämfört med hur det var tidigare. Tidigare hade vi tändtrådar hela vägen från strömbrytare till lamp/vägguttagen men när de har bytt så kör de brun/blå/gulgrön till uttaget och endast tändtråd från strömbrytaren till kopplingsdosan där de kopplar ihop tändtråden från brytaren med fasledaren som går ut till uttaget.

Blev nyfiken på om det finns någon standard kring detta eller om det är fritt att göra vilket som?

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Om det är vilka färger man använder till olika saker så är det bara en färg som adrig får användas nått nått annat och det är gul/grön som alltid ska användas till enbart jordsamt blå som man ska ha som nolla MEN det förekommer även att den används till annat under vissa förhållanden. I övrigt beror det lite på "omständigheter" hur man använder färgerna och olika elektriker har lite olika "favoritfärger". Det känner alla yrkesmän väl till och vållar inga problem.

3. E
    Medlem Nivå 3
    Det handlar inte så mycket om just färgerna utan om att de inte dragit tändtråden hela vägen ut till lampan. Tändtråden går från brytaren till kopplingsdosan. I kopplingsdosan kopplas tändtråden till den bruna fasledaren som går ut till lampan.

4. nisse123
    Medlem · Nivå 8
    Är det inte en brun tändtråd ut till lampan då ???

5. E
    Medlem · Nivå 22
    Om lampan ska tändas när man trycker på brytaren så är det en tändtråd som går mellan lampan och brytaren (oavsett om den kopplas eller byter färg på vägen). Jag förstår inte riktigt hur du menar

6. E
    Medlem Nivå 3
    Ok ok! Då handlar det väl om färgerna då =) Tändtråden byter färg från orange till brun i kopplingsdosan. Är det ok? Är det vanligt? Kollar man t.ex. på Kjell&Co's starkströmsguide så ritar de orange hela vägen fram till lampan.

7. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Fasledaren från brytaren ÄR tändtråden. Det är ok att byta färg om jag inte är ute och cyklar. Ibland har man ju två tändtrådar till två olika lampor som ska tändas med samma brytare, då blir det väldigt rörigt om de båda måste ha samma färg som brytarens ingående fas...

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    En tändtråd kan ha vilken färg som helst utom gulgrön och helst inte blå. Finns inget som säger att en tändtråd ens måste ha avvikande färg, det är ett arbetssätt för att enklare hålla isär olika trådar.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 22
    Det är som jag skrev tidigare helt ok, man ska inte tro på allt man läser på internet ;) inom det som jag kan lite om dvs elinstallationer finns det massor av hel, halv, del-sanningar på nätet samt en mängd helt felaktig "information". Fel och "halvsanningar" är ganska vanliga hos dom som säljer till privatpersoner.

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Jag förstår fullständigt funderingarna som evading har! Den enda funktionen, som ett färgbyte på en funktionsledare , i detta fall en tändtråd, kan ha, är att försvåra felsökning! Man bör naturligtvis hålla sig till samma färg hela vägen om det är genomförbart.

11. A
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker det låter smart så som de gjort och snarare underlättar felsökning.
    Öppnar man nu kopplingsdosan så ser man på en gång vilken tåt som går till uttag (brun) och vilken som går till brytare (orange), utgår då från att det var draget samma färg tidigare.

Öppnar man uttaget så finns "rätt" färger där, och på brytaren är det tydligt med vad som är fas och tändtråd.

12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    AJUH : Om man öppnar ett uttag, som ska vara styrt av en brytare, så är väl en vald tändtrådsfärg t.ex. orange, vad man förväntar sig finna i uttaget. Om tändtråden går vägen Brytare-dosa-uttag, spelar det inte så stor roll, men tänk fallet Brytare-dosa-dosa-dosa-uttag. Var ska du då byta färg ?

13. A
    Medlem Nivå 2
    Motvilligt inser jag vad du säger och försöker fundera ut en bra lösning...
    Du har så rätt.

Men i just detta fall med en dosa tycker jag det var något vettigt ändå.
    Samtidigt förstår jag också vitsen med att ha tändtråden ute i själva uttaget.

14. E
    Medlem · Nivå 22
    Som elektriker förväntar man sig inget utan man tar reda på fakta när man håller på. Man kommer alltid i det läget att färgvalet ibland blir annat än vad som skulle kunna förväntas. Det är ju rätt ofta som 6 - 7 färger inte räcker till och då som annars får man ta det man har, inget konstigt med det. OCH knappast nått problem för någon annan än en "amatör".

15. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är inte så att elektrikern har använt en färdigtvinnad 3 ledare som består av 3st Fq ,fk med färgerna gul/grön, blå , brun.??