Det kommer inte att påverka något. Rotsystemet tillhör sannolikt ett befintligt träd. Det bryr sig inte om du klipper skotten.
Nej, de kommer inte att ta över gräsmattan. De kommer att bli lika osynliga som de varit tidigare år. Jag ha en hel del rotskott runt mitt klarbärsträd i år, eftersom gtäset inte är klippt. Men det är inget problem. Du har inte heller något problem vad jag kan se.
Ok skönt! Jag har läst en massa om just asp på nätet att det är ett helvete att bli av med aspskott. Det är därför jag blir lite nervös när det verkar vara aspskott. Och jag tänker att om det blev så här många skott i år så kanske det bara blir mer och mer för varje år tills gräsmatta tillslut knappt finns kvar utan bara en massa asprötter...D Daniel 109 skrev:
Men det är en stubbe utanför vår tomt så den kan jag inte bli av med. De högg ner några träd i våras så det är väl skott som har kommit nu antar jag. Och då var kanske ett av träden en asp. Samt några björkar.kashieda skrev:
Aha, där har du orsaken. Asp skjuter mängder av skott när man fäller dem. Man blr ringbarka dem så att de dör innan man fäller. De kommer att hålla på, men ritsystemet kommer att bli klenare och klenare om det inte får etablera nya träd. Om du inte vill ha tät aspsly utanför tomten blr du ta bort skotten där också. Du får nog hålla på några år, men på gräsmattan kommer du inte att ha problem.
Det var samfälligheten eftersom träden var lite för nära husen och riskerade att välta på husen om det skulle bli storm. Men jag tror inte att styrelsen kommer gå med på att anlita någon firma igen. Men det kanske räcker med att jag håller efter och klipper / drar bort nya skott så fort jag ser dem?kashieda skrev:
Du behöver inte ha bråttom. Det räcker med att ta dem en gång per år.
Ok så om jag bara fortsätter att ta bort skott från gräsmattan och kanske även en del utanför tomten så borde skotten alltså minska på gräsmattan så småningom? Så det ökar iallafall inte för varje år?D Daniel 109 skrev:Aha, där har du orsaken. Asp skjuter mängder av skott när man fäller dem. Man blr ringbarka dem så att de dör innan man fäller. De kommer att hålla på, men ritsystemet kommer att bli klenare och klenare om det inte får etablera nya träd. Om du inte vill ha tät aspsly utanför tomten blr du ta bort skotten där också. Du får nog hålla på några år, men på gräsmattan kommer du inte att ha problem.