8 276 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Täckfärg ovanpå täcklasyr, grundmåla eller ej?
Jag är i färd med att måla om huset och ser i några noteringar från tidigare ägare att fasaden är målad med täcklasyr. Ommålning kommer att ske med täckfärg istället och jag har då fått rådet av en målare att först grundmåla ovanpå den gamla täcklasyren för att ge rätt underlag åt täckfärgen.
En annan målare säger däremot att det inte alls behövs. Täckfärgen kommer att sitta perfekt även ovanpå täcklasyr. Det viktiga är att tvätta fasaden först. Jag står i mitten och undrar - vem har rätt?
En annan målare säger däremot att det inte alls behövs. Täckfärgen kommer att sitta perfekt även ovanpå täcklasyr. Det viktiga är att tvätta fasaden först. Jag står i mitten och undrar - vem har rätt?
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Tvättade och målade mitt förra hus 1993, det var målat 1966.E EndZone skrev:
Jag tvättade noga, först högtryck, sen diskmedel och skurborste, sköljde. Fick torka en månad.
Färgen jag målade har inte ramlat av än, nya ägaren har målat om södergaveln då den blivit väldigt matt, men resten är den färg jag målade för 29 år sen, och den sitter kvar utan grundfärg.
Du kan måla direkt med täckfärg, första målaren vill antingen sälja på mer färg och jobb än nödvädigt, alternativt vågar inte chansa för att färgen denne använder stipulerar detta. Hursomhelst lär det ju hålla i minst 10 år oavsett metod. Vi målade om huset 2014 med Beckers täcklasyr, var målat med samma på 90-talet men innan provade vi lite olika färger, Demidekk Ultimate på en rätt stor del av fasaden(minst 10m2) samt Becker täcklasyr på en liknande yta och lät det vara en månad eller så. Justerade därefter färgen en smula och testade tills vi var nöjda, XL-bygg la in kulören som en ny kulör i systemet så lätt att beställa mer men kontenan är att nu 8 år senare ser det exakt likadant ut på hela huset även där det är övermålat flera gånger jämfört med där det närapå blev trärent efter rengörning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden