8 137 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Täckfärg / järnvitriol
Medlem
· Hallands län
· 68 inlägg
Om man bor på västkusten så skulle jag nog kunna påstå att det är helt idiotiskt att lägga en järnvitriol på ny fasad...Och ja den kostar cirka 100 spänn för 10 liter färdig färg och det förstår jag lockar många i jämförelse med grundolja, grundfärg och sedan den inte alls billiga täckfärgen som finns idag, men det finns inte en chans att ett nytt hus klarar av västkustklimatet med enbart järnvitriol. Förstår inte riktigt heller vad man tänker på när försäkringsbolagen, experter och yrkesmän talar emot att behandla husfasaden med järnvitriol, så gör man det ändå?
Forbo skrev:
Alltså lika bra som obehandlat trä.Frågor till Stefan Hjort, som är teknisk doktor och arbetar på Swerea AB. Han har bland annat samarbetat med Folksam i deras långtidsstudie av mögelpåväxt på färger.
Skyddar järnvitriol träet på något sätt?
– Nej. Det ger en snabb grånad som kan ge ett litet skydd i sig.
Annars menar jag att det är att jämställa med en obehandlad träfasad och obehandlat trä klarar sig bra har vi sett i tester.
Carolinerullgardin skrev:Om man bor på västkusten så skulle jag nog kunna påstå att det är helt idiotiskt att lägga en järnvitriol på ny fasad...Och ja den kostar cirka 100 spänn för 10 liter färdig färg och det förstår jag lockar många i jämförelse med grundolja, grundfärg och sedan den inte alls billiga täckfärgen som finns idag, men det finns inte en chans att ett nytt hus klarar av västkustklimatet med enbart järnvitriol. Förstår inte riktigt heller vad man tänker på när försäkringsbolagen, experter och yrkesmän talar emot att behandla husfasaden med järnvitriol, så gör man det ändå?
Kan bara hålla med dig.
Sedan är det som jag skrev ovan, yttersta västkusten så fungerar det INTE det kan jag lova.
Hmm..nu förstår jag faktiskt inte riktigt vad ni tror ska hända med det obehandlade virket? Ingen av de fasader jag har sett, inklusive våra egna (Två hus av olika ålder) har vare sig alger, mossa, mögel eller hög fukthalt...vårt hus ligger med sikt till havet, ca 1 km inland. Vi har bra söderläge och solen ligger direkt på huset under både sommaren och vintern. Skulle ju alltså vara rena marddrömsscenariot enligt er två?
Har inte satt upp något obehandlat virke att jämföra med, men min känsla är att det skulle klara sig lika bra faktiskt...
Skulle vara intressant att få några belägg för er alarmism baserat på faktiskt skador som uppstått på "obehandlade" hus kontra målade?
Har inte satt upp något obehandlat virke att jämföra med, men min känsla är att det skulle klara sig lika bra faktiskt...
Skulle vara intressant att få några belägg för er alarmism baserat på faktiskt skador som uppstått på "obehandlade" hus kontra målade?
Ytterligare lite info från Träguiden:
Obehandlat trä
Utvändigt, obehandlat trä, har en fuktkvot som varierar med väder, årstid och utformning. Om konstruktionerna är rätt utformade är risken för röta i obehandlat trä i regel liten eftersom det under torra eller varma perioder kan torka ut relativt snabbt efter uppfuktning. På vintern har trä utomhus en konstant hög fuktkvot, men då är betingelserna för röta obefintliga.
Yterosionen för utvändigt, obehandlat trä är enligt utländska undersökningar mellan 0,01 och 0,1 mm/år. Om utvändigt trä får stå obehandlat under flera år får det så småningom en matt grå yta. På sådant trä kan också bildas ett skikt av smuts som kan innehålla mögelsporer. Detta i kombination med UV-strålningens nedbrytande effekt gör att en utomhusexponerad träyta är ett olämpligt målningsunderlag på grund av att en färg får sämre fäste.
Utvändigt målat trä
Utvändigt målat trä har normalt en jämviktsfuktkvot under 20 procent om konstruktionen är rätt utformad och färgskiktet intakt. Vid bristfälligt underhåll eller om konstruktionen är felaktigt utförd kan vissa färger – framför allt täckfärger i tjocka skikt – stänga in så mycket fukt under så lång tid att det finns risk för rötangrepp. Undersökningar tyder på att ytbehandlat trä i vissa fall efter en tid kan få ett högre fuktinnehåll än helt obehandlat trä under likartade förhållanden.
____
Det man kan sluta sig till är att det inte är bra att måla på obehandlat trä utan att rengöra det ordentligt först...som alla redan vet.
Obehandlat trä
Utvändigt, obehandlat trä, har en fuktkvot som varierar med väder, årstid och utformning. Om konstruktionerna är rätt utformade är risken för röta i obehandlat trä i regel liten eftersom det under torra eller varma perioder kan torka ut relativt snabbt efter uppfuktning. På vintern har trä utomhus en konstant hög fuktkvot, men då är betingelserna för röta obefintliga.
Yterosionen för utvändigt, obehandlat trä är enligt utländska undersökningar mellan 0,01 och 0,1 mm/år. Om utvändigt trä får stå obehandlat under flera år får det så småningom en matt grå yta. På sådant trä kan också bildas ett skikt av smuts som kan innehålla mögelsporer. Detta i kombination med UV-strålningens nedbrytande effekt gör att en utomhusexponerad träyta är ett olämpligt målningsunderlag på grund av att en färg får sämre fäste.
Utvändigt målat trä
Utvändigt målat trä har normalt en jämviktsfuktkvot under 20 procent om konstruktionen är rätt utformad och färgskiktet intakt. Vid bristfälligt underhåll eller om konstruktionen är felaktigt utförd kan vissa färger – framför allt täckfärger i tjocka skikt – stänga in så mycket fukt under så lång tid att det finns risk för rötangrepp. Undersökningar tyder på att ytbehandlat trä i vissa fall efter en tid kan få ett högre fuktinnehåll än helt obehandlat trä under likartade förhållanden.
____
Det man kan sluta sig till är att det inte är bra att måla på obehandlat trä utan att rengöra det ordentligt först...som alla redan vet.
För övrigt, när jag läser lite mer på nätet här så visar samtliga undersökningar att västkusten har betydligt mindre mögelsporer och "bättre" förutsättningar än östkusten...enligt SP, Folksam etc.
Medlem
· Hallands län
· 68 inlägg
Känner att denna diskussionen redan är död...Målar man med järnvitriol på nytt virke får man helt enkelt skylla sig själv. En kund kom senast in i går och hade målat om sitt hus i järnvitriol för TVÅ år sedan. Nu måste han byta hela fasaden för det har redan börjat mögla. Kunden var bosatt på Orust.
Carolinerullgardin skrev:Känner att denna diskussionen redan är död...Målar man med järnvitriol på nytt virke får man helt enkelt skylla sig själv. En kund kom senast in i går och hade målat om sitt hus i järnvitriol för TVÅ år sedan. Nu måste han byta hela fasaden för det har redan börjat mögla. Kunden var bosatt på Orust.
Forbo har tydligen ett hus struket med järnvitriol så det är väl därför han brusar upp lite.
Ingen vill väl erkänna att ens hus riskerar att förlora värde pga. något felaktigt val man gjort?
Var och en blir salig på sin tro som sagt och är Forbo nöjd så är väl allt bra?
Hur gjorde du med baksidan av virket innan behandling med järnvitriol? Grundmålade du det innan uppsättning av panelen?F Forbo skrev:Finns gott om järnvitriolade hus även i Halland förvisso, fungerar utmärkt...
Poängen med järnvitriol är ju att panelen förändras över tid och med väderlek. Panelen tål väder bra iochmed att den lätt torkar ut efter den blivit blöt.
Däremot att försöka järnvitriola i efterhand är nog ingen bra ide, såvidare man inte orkar slipa hela klabbet helt trärent....nog enklare att byta panelen helt och hållet![]()
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden