Tidigare lägenhetsinnehavare har gjort en ruskigt ful lösning på skvallerrör med synlig plastkabel.

Så här ser det ut idag (jag har kletat lite våtrumssilikon runt om):

Ett skvallerrör i ett badrum med synlig plastkabel och våtrumssilikon applicerat runt rörets hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då resten av badrummet går i mässing så tänkte jag en lösning i form av något sådant här:

Mässingsfärgad ventil på ett grått kakelgolv bredvid ett skvallerrör med våtrumssilikon runt kanten.
Skapa konto

Synlig plastkabel i skvallerrör täckt med våtrumssilikon omringad av vita kakelplattor.
Skapa konto

Problemet med min mässingsventil eller vad det nu kallas är att själva ringen är för liten. Den skulle behöva täcka 3 cm i diameter.

En tanke är att försöka hitta en mässingsring att trä på ventilen, alternativt hitta en mässingsbricka och borra hål i.

Är det någon som har ett bättre förslag så tar jag gärna emot tips.

Tack på förhand!

Hade ju varit himla trevligt med mässing ändå. Lite rädd att en utloppsbricka riskerar att gå ända ner i golvet också :(

papayagirl skrev:
Hade ju varit himla trevligt med mässing ändå. Lite rädd att en utloppsbricka riskerar att gå ända ner i golvet också :(
Ja, det ser ut som utloppet är lite långt ner. Tror det egentligen ska vara minst 60 mm mellan rör och golv för att det ska vara godkänt.

Kan det funka att modifiera en sån här? Finns i olika storlekar på Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-2000020419/

• Gilla
Einar von Untz
  • Laddar…
Staffans2000
En svarvare fixar till en som passar på fem minuter.

Hej, letar liknande.. fast snyggare detaljer. Dessa utloppsbrickor är designmässigt katastrof. Någon om har tips om smäckrare lösningar?

L lordi skrev:
Såna här brukar användas för utlopp för dränering från fördelarskåp. Passar i ett vanligt 25 mm skyddsrör

[länk]

Finns dock bara i vit och krom

R Robsta skrev:
Hej, letar liknande.. fast snyggare detaljer. Dessa utloppsbrickor är designmässigt katastrof. Någon om har tips om smäckrare lösningar?
Tja då får du nog designa en själv. De brukar se ut så här ungefär.
Oftast försöker man sätta dessa på ett lagom undanskymt ställe. Man ska ju dock se ganska omgående om det börjar rinna ur det, även om det ska finnas golvbrunn i utrymmet som ska ta hand om vattnet.

Uponor har en rund variant som jag länkar till nedan. Den går att kombinera med en tom väggdosa.
Roth har en liknande fast vit

https://www.uponor.se/vvs/catalogue...ponor-flex/uponor-aqua-plus-lackageindikering

P papayagirl skrev:
Tidigare lägenhetsinnehavare har gjort en ruskigt ful lösning på skvallerrör med synlig plastkabel.

Så här ser det ut idag (jag har kletat lite våtrumssilikon runt om):

[bild]

Då resten av badrummet går i mässing så tänkte jag en lösning i form av något sådant här:

[bild]

[bild]

Problemet med min mässingsventil eller vad det nu kallas är att själva ringen är för liten. Den skulle behöva täcka 3 cm i diameter.

En tanke är att försöka hitta en mässingsring att trä på ventilen, alternativt hitta en mässingsbricka och borra hål i.

Är det någon som har ett bättre förslag så tar jag gärna emot tips.

Tack på förhand!
Hittade precis den här: Ändkrage i kupad krom med dimension 44 mm för rör 25 mm, avsedd för vägg eller golvutgång. Artikelnummer 1877196.
Skapa konto

• Ändkrage i krom för väggutgång av rör, diameter 44 mm, avsedd för 25 mm rör, artikelnummer 1877196.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.