14 825 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Täcka över tryckt virke
Har precis fått hem ca 600 löpmeter tryckimpregnerat virke till vår blivande altan. Saken är den att altanen kanske inte blir färdig nu i juni. Är det någon fara med att låta virket ligga på vår singel uppfart eller ska jag täcka över virket? Funkar en vanlig presenning?
Täck över om det kommer att ligga några veckor. Solen torkar snabbt ut de yttersta lagren av virket, vilket betyder att de kommer att börja vrida sig och du kommer att svära när du sen ska skruva torrt, tjurigt trallvirke. En lättpresenning kostar inte många kronor. Trallvirke ska inte torkas och luftas innan det läggs på plats.
Makes senseab-cd skrev:Täck över om det kommer att ligga några veckor. Solen torkar snabbt ut de yttersta lagren av virket, vilket betyder att de kommer att börja vrida sig och du kommer att svära när du sen ska skruva torrt, tjurigt trallvirke. En lättpresenning kostar inte många kronor. Trallvirke ska inte torkas och luftas innan det läggs på plats.
Jag kan bara bekräfta det Mikael skrev. Missade att täcka virket jag köpt som nu legat ett par veckor i solen och då jag lagt några brädor märker jag att 120mm-brädorna från övre lagret är ca 5mm smalare än lagret under
Klicka här för att svara