T
Jag bygger ett Attefallshus som står på en plintgrund. Nedtill syns ju reglarna eftersom fasadbrädorna slutar ovan mark. Jag funderar på om det finns något bra sätt att få grunden att se mer estetiskt tilltalande ut :thinking:.
Kan man tex klä reglarna med fibercementskivor för att få dem att mer likna en gjuten platta?
Eller har ni andra förslag? Trästomme för Attefallshus under uppbyggnad, synliga plintgrunder och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden kanske luras, men det ser ut som att bjälklaget är under marknivå?

På en klassisk plintgrund så brukar bjälklaget ligga 30-50cm ovan mark för att det ska bli bra ventilation under.

Jag är lite fundersam på din konstruktion, känns som en stor risk för att fukt blir stående under bjälklaget där.

Steni sockelskivor brukar bli snyggt.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Rickard.
Jag håller med maah, på baksidan ser det i princip ut som att syllen är i marknivå. Det ser ut som att bottenbjälklaget kommer flyta i vatten varje vår och kanske även vid kraftiga regnfall. Jag hoppas för er skull att jag har fel.

T
Marknivån är inte klar ännu. Så här ser det ut på andra sidan.
Halvfärdigt hus med skyddsplast och trästöttor på en byggarbetsplats med ofärdig marknivå och träd i bakgrunden.
Skapa konto

T
David-O David-O skrev:
Steni sockelskivor brukar bli snyggt.
Tack för svaret. Ska åka och köpa såna nu. Hur kapar man dem bäst? Antar att det sliter på klingan om man använder en sänksåg :thinking:

Jag har kapat sådana med diamantklinga i vinkelslipen. Som att skära i smör.
Det är ju sten i så klingan bör va anpassad för det annars kommer den ta slut på en gång.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Rickard.
T Ejmelie skrev:
Tack för svaret. Ska åka och köpa såna nu. Hur kapar man dem bäst? Antar att det sliter på klingan om man använder en sänksåg :thinking:
Diamantklinga i sänksåg eller cirkelsåg med en rätskiva för långa snitt är det jag sett folk använda, typ samma som för fibercement.

Vinkelslip skulle jag undvika men det går såklart.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Jag har klätt syll med plåt, man ber plåtslagaren klippa till några remsor. Bara skruva dit med överlapp. Kostnad typ några hundra.

Se till att det finns luft mellan mark och plåten bara, annars har du byggt dig en krypgrund.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Finns kapdkivor för sten till vinkelslip.
Mycket billigare än diamantskivor och smalare.
Använd munskydd, det dammar.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
En kapskiva märkt "DRONCO 1,2 mm perfect" för sten och betongarbete på en webbsida med pris och produktbeskrivning.
Skapa konto

Rekommenderar sedan tjärpapp bakom skarvar och fönsterbleckskruv (förborra med kakelborr).
Snyggare och billigare än stenis egna i mitt tycke.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Finns kapdkivor för sten till vinkelslip.
Mycket billigare än diamantskivor och smalare.
Använd munskydd, det dammar.
Jag brukar köra lite vatten från vattenslangen samtidigt som jag köper för att slippa dammet. Obs jag kör batteridriven kap!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.