Hej!

Jag bor i ett hus byggt 1930, i en bostadsrättslägenhet som när huset byggdes var en etta och en två. Under 80-talet slogs lägenheterna ihop och renoverades. Bland annat sänktes taken i sovrummen, som jag har tagit bort och därmed fått full höjd i sovrummen.

Det verkar också som att de har byggt bort en toalett som jag funderar på att ”ta tillbaka” och utvidga hallen med. Det skulle göra hallen mycket mer praktisk.

Bakom väggen är det massa isoleringsmaterial.

Någon som har någon synpunkt på det här eller erfarenhet från något liknande?

Det är 42 centimeter som djupast när jag mäter med att stoppa in en pinne.

Där det tar stopp borde det vara vägg mot hiss.

• Planritning av en bostadsrättslägenhet som visar kök, entré och andra utmärkta utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med markerad potentiell vägg bakom isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Isolering i väggutrymme där en toalett tidigare funnits i en renoverad 1930-tals bostadsrätt.
    Skapa konto
  • Ett hörn av en hall med vit vägg och trägolv, skor på golvet, en avancerad dörrlås och elcentral på väggen.
    Skapa konto
Fan vad spännande, följer! Undrar hur det ser ut där bakom väggen.

• Gilla
Niklas Gil
  • Laddar…
Düsseldorff
Kan det vara så att hissen låter som fan och att det är därför man gjort som man gjort?

D DrBross skrev:
Fan vad spännande, följer! Undrar hur det ser ut där bakom väggen.
Kul. Jag ska riva köket innan byggstart om två veckor. Så blir detta av så blir det innan dess. Ska se till att uppdatera här!

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kan det vara så att hissen låter som fan och att det är därför man gjort som man gjort?
Ja kanske. Men det borde inte behövas 42 centimeter isolering? Nuvarande hiss tycker jag är väldigt tyst dessutom. Ska undersöka när den installerades!

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
N Niklas Gil skrev:
Ja kanske. Men det borde inte behövas 42 centimeter isolering? Nuvarande hiss tycker jag är väldigt tyst dessutom. Ska undersöka när den installerades!
Nej, 42 cm låter ju lite i överkant... Kanske att det fanns en äldre hiss tidigare som var väldigt högljudd.

Eller så hittar du ett skelett där inne.

• Gilla
Niklas Gil
  • Laddar…
Haha ja det där med att hitta något obehagligt där inne är det som gör att jag drar mig för att sätta igång detta projekt

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Förutom oljud från hissen som säkert var ett argument så kanske det var lättare att göra såhär än att ta reda på alla gamla avloppsstammar också. Istället för att bila bort och snygga till för att få en två kvadrat extra.....

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kolla med styrelsen, de borde veta hur det ser ut bakom väggen. Den extra isoleringen har kanske med brandskyddet att göra? Sen kan jag tänka mig att de har synpunkter på att du utökar lägenhetsytan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Kolla med styrelsen, de borde veta hur det ser ut bakom väggen. Den extra isoleringen har kanske med brandskyddet att göra? Sen kan jag tänka mig att de har synpunkter på att du utökar lägenhetsytan.
De vet tyvärr inget mer än jag. Ordföranden tycker att jag ska testa öppna upp. Hon bor en trappa upp i exakt samma planlösning och vill göra samma i hennes lägenhet om det blir lyckat, men kanske borde jag ha något slags formellt okej från styrelsen för att ha ryggen fri om något oväntat händer!

BirgitS
Det ser ut att vara en elcentral på den väggen och där lär det ju gå en massa elrör mellan de olika våningsplanen. På den gamla ritningen är det helt svart i en del vilket tyder på att det går olika stammar där.

Se betyder ju utökad bostadsyta en hel jobb för styrelsen och en del kostnader om andelar i föreningen ska ändras.

Claes Sörmland
Det är väl ingen bärande yttervägg så jag tror inte lägenheten ändras om TS ändrar på detta. Denna yta ingår troligen redan i den upplåtna lägenheten om det inte uttryckligen står i upplåtelseavtalet att den inte gör det. Svaret ska ju finnas i upplåtelseavtalet, där ska lägenheten definieras.

BirgitS
Visserligen inte yttervägg men vägg mot trapphus/hiss verkade det som. Det är ju omöjligt att veta hur de mätte på 80-talet efter hopslagningen utan att mäta om.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om de alls mätte då. De kanske bara adderade de två lägenheternas gamla siffror. Jag tror att det är så det har gått till i min förening vid en gammal lägenhetsihopslagning. Verkar inte finnas några nya papper från ombyggnationen utan det faller tillbaka på den ursprungliga upplåtelsen.

Redigerat:
man behöver ju inte utöka ytan heller. Ett inbyggt skåp, skoställ, hänga kläder eller vad som lär väl platsa där. Det är ju inte direkt utrymme för ett extra sovrum.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.