Hej,

Måste byta radiatorventil i ett element. Bor i radhus där det sitter en TA STAD 20 injusteringsventil på inkommande värme, kan jag stänga inkommande värme med den? Är det bara att skruva den i botten och sen när jag är klar skruva tillbaka till ursprungsvärdena? (hos mig 0 på ytte och 9 på inre, som jag tolkar som ett knappt varv).

Med vänlig hälsning, Gus

• Röd TA STAD 20 injusteringsventil för reglering av värmeflöde, med markeringar för stängning och öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, om det inte finns någon annan avstängningsventil så är den tänkt att användas som avstängningsventil.
Som du skriver så ska den återställas till befintlig inställning.
(Ta gärna foto på den innan du börjar skruva på den, så du verkligen kommer ihåg vad den stod på.)

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Krilleman
G Gus P skrev:
Hej,

Måste byta radiatorventil i ett element. Bor i radhus där det sitter en TA STAD 20 injusteringsventil på inkommande värme, kan jag stänga inkommande värme med den? Är det bara att skruva den i botten och sen när jag är klar skruva tillbaka till ursprungsvärdena? (hos mig 0 på ytte och 9 på inre, som jag tolkar som ett knappt varv).

Med vänlig hälsning, Gus
En STAD fungerar även som avstängningsventil om du drar den i botten.

Men det måste ju även finnas en avstängningsventil på tilloppet också. Annars så får du ju inte stopp på vattnet i värmesystemet när du ska byta ventilen på radiatorn.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
R rdahlin skrev:
Har nyligen installerat en insatskamin i en öppen spis i källaren samt bytt hela ”skorstenen” upp och ut ovan tak. Hela anläggningen blev godkänd av sotare men när den skulle invigas på riktigt blev det i alla fall Lützen i källaren. Inget som skulle kunna generera baksug fanns så firman som installade allt kontaktades. De kom omgående på besök med prima ved etc och tände på en brasa enl konstens alla regler, och, samma sak igen. ”Det här har jag aldrig varit med om” blev kommentaren. De skulle kontakta andra och när de kom tillbaka så kontrollerade och provade de olika saker som de trodde men det slutade med att de provade att förlänga röret ute med 2-3 dm om jag förstod det rätt och då blev det drag direkt och allt fungerade utan problem.

Så mitt tips. Förläng skorstenen på ett eller annat sätt. Det kan ev räcka.
Nu tror jag att du råkat hamna i fel tråd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.