69 484 läst ·
261 svar
69k läst
261 svar
Ta över förälders hus och hyra tillbaka
Kanonlösning (not)!F fribygg skrev:
Med 60pluslånet betalar du varken amortering eller löpande ränta.
I stället beräknas räntan månatligen utifrån ditt ursprungliga lån samt upparbetade räntebelopp sedan tidigare månader. De samlade räntebetalningarna och det totala lånebeloppet betalas först vid permanent flytt, försäljning eller bortgång.
Eftersom att du inte betalar någon löpande ränta har du därmed inte möjlighet att göra ränteavdrag årligen för 60pluslånet.
Aktuell ränta är för närvarande 8,15%
Barnen vill det bästa och det diskuteras öppet med alla inblandade vad som är bästa alternativet. Ett scenario som nämnts är att om den gamle plötsligt hamnar på vårdhem som kostar mer än pensionen, vad sker då? Kan huset tvångsinlösas? Anta att den gamle i samma veva blir dement eller får en stroke som gör honom oförmögen att göra eller säga något.Nissens skrev:
Vansinnigt för vem då? Han behöver inget bostadstillägg med pengar på banken. Ur pappans perspektiv är det ännu mer vansinnigt att ge bort allt han har och sedan leva på existensminimum..
Han kan ju ge pengarna från husförsäljningen i gåva till barnen med överenskommelsen att de ligger tillgängliga för honom ändå.
Men det förutsätter ju att barnen vill hans bästa, vilket inte känns självklart.
Det låter som om det kan vara lämpligt med en framtidsfullmakt.G Grundlös skrev:Barnen vill det bästa och det diskuteras öppet med alla inblandade vad som är bästa alternativet. Ett scenario som nämnts är att om den gamle plötsligt hamnar på vårdhem som kostar mer än pensionen, vad sker då? Kan huset tvångsinlösas? Anta att den gamle i samma veva blir dement eller får en stroke som gör honom oförmögen att göra eller säga något.
J Jonas928 skrev:Om du tänker sälja huset när det inte längre används av föräldrarna. Och du tänker använda de pengarna till att köpa nytt, måste du varit skriven på huset ett år för att föra över vinstskatten till nya huset.
Ursäkta svenskan, men du fattar va
J Jonas928 skrev:
Vid närmare koll så är det nog bostadstillägg, inte bostadsbidrag.A ArneTW skrev:
Alltså har TS far sannolikt vissa möjligheter att låna på sin kåk och leva upp stora delar av sitt kapital innan han lämnar in för gott.D Dilato skrev:Kanonlösning (not)!
Med 60pluslånet betalar du varken amortering eller löpande ränta.
I stället beräknas räntan månatligen utifrån ditt ursprungliga lån samt upparbetade räntebelopp sedan tidigare månader. De samlade räntebetalningarna och det totala lånebeloppet betalas först vid permanent flytt, försäljning eller bortgång.
Eftersom att du inte betalar någon löpande ränta har du därmed inte möjlighet att göra ränteavdrag årligen för 60pluslånet.
Aktuell ränta är för närvarande 8,15%
En annan 'billigare' möjlighet är ju att pappan säljer huset och frigör kapitalet, då behöver han förmodligen inget tillskott från staten för sitt leverne och om TS vill förvärva huset får han kanske möjlighet att köpa det till ett vettigt pris av fadern.
Föräldern trivs väldigt bra i huset och en del av planen är att låta vederbörande bo kvar så länge som önskas och hälsan räcker till. Tanken är att ekonomin inte heller ska bli lidande men utan hyra så försvinner bostadstillägget.Nissens skrev:
Tack för bra svar! En grund till hela frågan är att det anses finnas en risk att den gamle faktiskt förlorar huset om vederbörande blir placerad på vårdhem efter stroke eller nåt liknande och pensionen inte räcker till för det .Är det en reell möjlighet?klaskarlsson skrev:
Om jag förstår det rätt så handlar det om att föräldrarna inte längre vill/kan ta hand om huset och som ett arv i förtid vill överlåta huset på er barn, som då också kommer få stå för underhåll osv, och i gengäld få bo kvar (mot en skälig hyra) ?
Det finns ju ett par aspekter.
Vad gäller ev bostadstilläggför föräldrarna så torde det inte spela ngn roll - det bör dom isf kunna få även med ägd bostad (för räntor och andra utgifter). Här finns en sida där man kan testa om man har rätt (i olika situationer): [länk] du ensamstående är 7,du delar bostadskostnaden med någon.
Vad gäller skatt så finns ju också parametrar: När huset säljs (skänks?) så kommer föräldrarna att få betala skatt på försäljningen (förstås efter avdrag för inköpspris, större renoveringar osv) - men det kan bli en rätt stor summa. Även om huset skänks som förskott på arv (gåvoskatt finns ju inte) så är det inte säkert det blir helt skattefritt:
[länk]
Glöm inte att ni kommer få betala lagfarten (1,5% av taxeringsvärdet om den skänks bort)
Sen har vi uthyrningsdelen:
Rimligen tar ni ut så mycket sdå att ev lån och underhållskostnad täcks iaf (om ni inte sponsrar föräldrarna)?
Grunden är skatt på det överskott av hyresintäkten (dvs det som betalas, oavsett antal ägare) som är > 40000. Då är det 30% skatt på det. Hur ni ev delar det torde inte spela ngn roll: Men kolla annars med skatteverket, dom brukar vara väldigt bra att ha att göra med när man ärligt frågar.
[länk]
Fribygg. Vad har du emot att man ger bort (eller använder upp) sina medel som man tjänat in och sen lever på den pension och den välfärd man varit med och byggt upp?F fribygg skrev:Alltså har TS far sannolikt vissa möjligheter att låna på sin kåk och leva upp stora delar av sitt kapital innan han lämnar in för gott.
En annan 'billigare' möjlighet är ju att pappan säljer huset och frigör kapitalet, då behöver han förmodligen inget tillskott från staten för sitt leverne och om TS vill förvärva huset får han kanske möjlighet att köpa det till ett vettigt pris av fadern.
Om personen sålt huset, rest jorden runt och bränt alla pengarna när han var yngre. Eller givit bort pengarna till barnen tidigare. Eller köpt en Porsche, eller ätit på restaurang varje dag och bott i hyresrätt? Den personen får ju både pension och bostadstillägg.
Den som bor i hyresrätt från början borde ju isåfall sparat pengarna istället för som TS pappa, amorterat på huset, för att kunna förbruka dem när pensionen inte räcker till? Om vi tycker att 15.000 efter skatt ska räcka för alla pensionärer föreslår jag att bostadstillägget tas bort FÖR ALLA. Så får ALLA i hyresrätt som i slott flytta till nåt mindre...
Ska TS pappa som istället för att leva upp pengarna bundit dem i huset inte få samma bidrag som alla andra som levt upp pengarna tidigare i livet?
Jag är allergisk mot de som i arbetsför ålder tar emot bidrag till höger och vänster. Men har man jobbat ett helt liv har man rätt att få en OK ålderdom.
Om man nu bestämt att allmän pension är ca 15.000 efter skatt och många då inte har råd med att bo i en rimligt stor lägenhet eller hus trots att de arbetat hela livet och betalt in pension. Är det då inte rimligt att man är berättigad till detta bidrag?
Tur att inte alla tänker som du. Du har en lösning där skattebetalarna finansierar din pappas "guldkant" i tillvaron och du tar hand om hans pengar.G Grundlös skrev:
Jag tycker fadern ska söka de bidrag/ bostadstillägg han enligt reglerna har rätt till om han behöver. Det bör nog alla pensionärer göra oavsett om de äger eller hyr sitt boende.J JohanLun skrev:Fribygg. Vad har du emot att man ger bort (eller använder upp) sina medel som man tjänat in och sen lever på den pension och den välfärd man varit med och byggt upp?
Om personen sålt huset, rest jorden runt och bränt alla pengarna när han var yngre. Eller givit bort pengarna till barnen tidigare. Eller köpt en Porsche, eller ätit på restaurang varje dag och bott i hyresrätt? Den personen får ju både pension och bostadstillägg.
Den som bor i hyresrätt från början borde ju isåfall sparat pengarna istället för som TS pappa, amorterat på huset, för att kunna förbruka dem när pensionen inte räcker till? Om vi tycker att 15.000 efter skatt ska räcka för alla pensionärer föreslår jag att bostadstillägget tas bort FÖR ALLA. Så får ALLA i hyresrätt som i slott flytta till nåt mindre...
Ska TS pappa som istället för att leva upp pengarna bundit dem i huset inte få samma bidrag som alla andra som levt upp pengarna tidigare i livet?
Jag är allergisk mot de som i arbetsför ålder tar emot bidrag till höger och vänster. Men har man jobbat ett helt liv har man rätt att få en OK ålderdom.
Om man nu bestämt att allmän pension är ca 15.000 efter skatt och många då inte har råd med att bo i en rimligt stor lägenhet eller hus trots att de arbetat hela livet och betalt in pension. Är det då inte rimligt att man är berättigad till detta bidrag?
Om TS köper huset av fadern och hyr ut kåken frigör ju fadern kapital, men att TS får huset och låter oss andra betala via skatten tycker jag är fel.
12.000 efter skatt, är det en "guldkant"?L leifherlin skrev:
Det jag försöker säga är att nån annan kan ha satt sprätt på pengarna tidigare i livet, om det är barnen, en älskarinna eller personen själv som spenderat dem istället för att spara dem. Och sen hyr sitt hus eller lägenhet. Vad är skillnaden mot att ge bort huset som äldre?F fribygg skrev:Jag tycker fadern ska söka de bidrag/ bostadstillägg han enligt reglerna har rätt till om han behöver. Det bör nog alla pensionärer göra oavsett om de äger eller hyr sitt boende.
Om TS köper huset av fadern och hyr ut kåken frigör ju fadern kapital, men att TS får huset och låter oss andra betala via skatten tycker jag är fel.
Jag tror, utan att veta, att många som "löser ut" sina föräldrar förvisso kan få en del som gåva, men ofta finns lån, skatter och syskon som ska ersättas. Gåvodelen är inte säkert så enorm. Om fadern säljer huset och flyttar till hyresrätt kan han ju också ge bort pengarna. Jag tror faktiskt att man kan få bostadstillägget TROTS man har pengar på banken, just för att det ska vara inkomstbaserat. Annars kommer äldre att bränna alla besparingar så fort de börjar behöva lite mera vård och sen få flytta vidare utfattiga. Jag tror faktiskt samhället vinner på att folk bor kvar. Tidigare var det lätt att få äldreboende, men av sparkrav VILL man att de äldre ska bo kvar i villor och lägenheter. Sannolikt för att en vårdplats är MYCKET dyrare än att skjuta till ett par tusen i bostadstillägg.
Och glöm inte att många som får allmänn pension kan ha nått taket när de arbetade så att de egentligen har betalat in bra mycket mer i pension än vad de får ut. Jag har faktiskt inte förstått varför det är ett tak, jag kan förstå att man inte kan ha slutlönebaserad pension utan tak, men om det är premiebaserad så förstår jag inte varför det ska vara ett tak...
Det spelar ingen roll hur pedagogiskt du försöker förklara, många här kommer inte vilja ta till sig informationen och förstå hela bilden hur samhället fungerar och att allt är helt korrekt och lagligt. Personliga åsikter finns det hundratals av men inget har hela bilden av TS och hans familjs förutsättningar.J JohanLun skrev:12.000 efter skatt, är det en "guldkant"?
Det jag försöker säga är att nån annan kan ha satt sprätt på pengarna tidigare i livet, om det är barnen, en älskarinna eller personen själv som spenderat dem istället för att spara dem. Och sen hyr sitt hus eller lägenhet. Vad är skillnaden mot att ge bort huset som äldre?
Jag tror, utan att veta, att många som "löser ut" sina föräldrar förvisso kan få en del som gåva, men ofta finns lån, skatter och syskon som ska ersättas. Gåvodelen är inte säkert så enorm. Om fadern säljer huset och flyttar till hyresrätt kan han ju också ge bort pengarna. Jag tror faktiskt att man kan få bostadstillägget TROTS man har pengar på banken, just för att det ska vara inkomstbaserat. Annars kommer äldre att bränna alla besparingar så fort de börjar behöva lite mera vård och sen få flytta vidare utfattiga. Jag tror faktiskt samhället vinner på att folk bor kvar. Tidigare var det lätt att få äldreboende, men av sparkrav VILL man att de äldre ska bo kvar i villor och lägenheter. Sannolikt för att en vårdplats är MYCKET dyrare än att skjuta till ett par tusen i bostadstillägg.
Och glöm inte att många som får allmänn pension kan ha nått taket när de arbetade så att de egentligen har betalat in bra mycket mer i pension än vad de får ut. Jag har faktiskt inte förstått varför det är ett tak, jag kan förstå att man inte kan ha slutlönebaserad pension utan tak, men om det är premiebaserad så förstår jag inte varför det ska vara ett tak...
Som jag fattat reglerna får man ha max hundra tusen i banktillgodohavande och permanentbostadens värde ska inte spela nån roll oavsett om det är 100 000 eller 100 milleJ JohanLun skrev: