Hej!

Vi har köpt en lägenhet som behöver nikotinsaneras. Detta var inget vi räknade med vid köp (doldes men hör kanske inte till tråden), och därav har vi inte budget till att utföra det med hjälp av en firma.

Det är en gammal lägenhet med vävtapet i nästan hela bostaden som verkar sitta som sten. Vad som utfördes innan försäljning var att säljaren har slipat golv och grundsanerat med hjälp av en firma (tvättat ytskikt, ozonbehandling). Den firman rekommenderade vidare behandling.

Jag har läst på massvis och förstått att riva tapeter och de som är skadat, sedan att spärrmåla ska vara nästa steg. Däremot så vet vi inte om vi kan ens riva all väv, den sitter som berg, samt så lär väl väggarna bakom förstöras (speciellt mjukare väggar?).
Så jag var på en byggvaruhandel och rekommenderades att måla ett lager med följande produkt:
https://www.fargvaruhuset.se/sv/art...MIzerkzsXpiwMVNwuiAx3MvxadEAQYASABEgKXN_D_BwE

Och sedan vanlig målning, för väggar & tak. Kommer detta att effektivt hjälpa? Vad ska man tänka på vid användning av sådan färg?

Vidare, räcker det att tvätta snickerier (antar att det redan gjorts av firman men lika bra att göra en gång till med målar tvätt tänkte jag, ev. Slipa och måla med t.ex följande produkt?

https://fargkungen.se/inomhusfarg/s...MIs9zX38bpiwMVEheiAx1qIB6TEAQYAiABEgJeffD_BwE

Tacksam för er hjälp i detta läge!

Har ni provat att väta/ånga tapeterna ordentligt?
Att de inte skulle gå att få ned låter udda, speciellt med en vävtapet.

• Gilla
Byggarsar och 1 till
  • Laddar…
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har ni provat att väta/ånga tapeterna ordentligt?
Nä, vävtapet går inte att ta ner på det sättet. Färgen/vävlimmet varken suger eller löser upp sig av fukten.
På vissa underlag, typ spånskiva kan det gå hyfsat lätt att riva ner, men annars kan det vara ett riktigt helvete.
Man får slipa ner det. På gips är det nog kört utan att förstöra gipset.

C cpalm skrev:
Nä, vävtapet går inte att ta ner på det sättet. Färgen/vävlimmet varken suger eller löser upp sig av fukten.
På vissa underlag, typ spånskiva kan det gå hyfsat lätt att riva ner, men annars kan det vara ett riktigt helvete.
Man får slipa ner det. På gips är det nog kört utan att förstöra gipset.
Det beror ju lite på vilken typ av vävtapet det är. Har rivit ned ett flertal från 70 och 80-tal, de enda jag inte fått ned var vasstapet…

C
Det beror ju lite på vilken typ av vävtapet det är.
Det jag (och, gissar jag, även TS) pratar om är alltså vanlig klassisk glasfiberväv, alltså den som målas in.

Glasfiberväv i närbild, med ett tydligt rutmönster som används för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser den ut:
Vi har mest känt på den lite och inte gett oss på det fullt ut då nätet & flertalet andra menar på att det är extremt svårt att få ned.

• Närbild av texturerad vit tapet med detaljerat mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tvätta med ammoniak, ljummet vatten i en hink sen slår du i ammoniak tills det sticker bra i hals/näsa, tvätta och torka efter med rent vatten.
Ozon generator som får gå, dammsug, kör den igen, sen målar du med spärrfärg.

Det borde räcka

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Jag tycker att det är märkligt att du blev rekommenderad en vanlig grundfärg, istället för en spärrgrund/spärrfärg. Det finns mig veterligen visserligen inte någon färg som effektivt förhindrar emissioner från att ta sig igenom, men en spärrgrund hjälper iaf till och förhindrar dessutom genomblödningar.

Exempel:
https://www.flugger.se/inomhus/grundfarg/iso-5/p-ISO P OG F/?variantId=76736&utm_term&utm_campaign=Sales-Performance Max-2&utm_source=google&utm_medium=cpc&hsa_acc=6150538129&hsa_cam=19816682056&hsa_grp&hsa_ad&hsa_src=x&hsa_tgt&hsa_kw&hsa_mt&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_Yq-BhC9ARIsAA6fbAjzIYlO9RuV7_CulRXepDG44k0A2qw_EapEV9LWf_05LdouDQajmJAaAqjqEALw_wcB

https://norrlandsfarg.se/sv/product...qfQArRfO5j6KyPvkApVv6OW7woT-jjyQaAt76EALw_wcB

Jag vill verkligen inte måla fan på väggen, men vill föra till protokollet att det kan vara skitsvårt att bli av med "doften". Hjälpte en vän som köpt en sönderrökt lägenhet tillsammans med sin sambo att riva bort och ersätta parket samt tapet och gips på väggar (2 innerväggar) i ett tidigare arbetsrum som använts av en gammal piprökande juridikprofessor. Även foder och lister byttes. Polaren hade tagit hjälp av en på området välkänd (och dyr firma), som gjort vad de kunnat. Vi målade i övrigt varenda vägg och hela innertaket i lägenheten med lämplig spärrgrund (jag hjälpte bara till). I kök och arbetsrum (taket) med 2 lager. Sen köpte de en ozongenerator som de använde med ojämna mellanrum under en period. Det var mycket slit för dem och de lade en del pengar på spärrfärg, men det blev bra tillslut. Minns tyvärr inte vilken färg de använde. Tror att de fick den rekommenderad av företaget de anlitat.

Jag hoppas verkligen inte att det är lika illa hos er!

Edit - den där färgen gör kanske jobbet. Läste för dåligt.

"En helmatt alkydfärg för grundmålning av väggar och tak inomhus. Beckers Nondrop Grundfärg ger en tålig yta. Då färgen är lösningsmedelsburen lämpar den sig för torra utrymmen som kan utsättas för fukt."

• Gilla
Byggarsar och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det jag (och, gissar jag, även TS) pratar om är alltså vanlig klassisk glasfiberväv, alltså den som målas in.

[bild]
Ah, ja, de där målas ju in på ett annat vis än tapeter/vävtapeter.
Jag har fått bort en sådan med okej resultat, men de är helt klart svårare att få bort om de är korrekt uppsatta.

Jag skulle tvätta, köra spärrgrund och spackla, om man inte vill behålla strukturen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K
Jag skulle tvätta, köra spärrgrund och spackla, om man inte vill behålla strukturen.
Och det vill man ju inte...

Undrar om sånt här funkar - https://amzn.eu/d/610izIN.
Finns en del alternativ att beställa från andra länder inom EU. Får säkert inte köpa dem i Sverige som konsument.

Problemet om man inte får bort gamla tapeterna är att man måste tvätt bort allt nikotin och rök för det löses upp en del och blandas i spärrfärgen så det kommer ytligt igen sen. Förstås mycket svagare lukt, men det försvinner inte helt.

Ett alternativ är att först lägga renoveringsgips (limmad), eller ny väv/microlit och sen spärrmåla på det.

Tack för era svar, vill återkoppla lite här!
Visade sig att just den tapeten var relativt lätt att få ner - så tips till om någon undrar i framtiden så är det bäst att prova ordentligt :)

Så nu blir det att ta ned all tapet och tvätta väggarna m.m.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Jag köpte ett hus där de hade rökt inomhus sen åtminstone 1984.

Jag plockade ner gipsen i delar av husen. Spärrgrund i en del rum.

I någon walk in closet målade jag endast, där luktar de fortfarande rök vissa varma sommardagar.

i värsta fal får man riva ut allt

Morsan och farsan rökt som värst 2pkt var om dan, mestadels inomhus.
Dom har inte gjort nåt speciellt mer än att måla nån vägg och tapetsera om och det luktar då inget där.
Nu är det iof över 30år sen dom slutade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.