På vår tomt har vi en parabolantenn på en metall pinne. Den sitter högt upp!
Själva stången är ankrad med vajrar i vår fasad, i marken och i en bod vi har.

Jag har tummen mitt i handen så har ingen koll på hur fasiken man skulle gå till väga för att ta ner den. Jag har ingen aning om hur mycket den väger, och med hävstång, kanske det skulle bli riktigt farligt att plocka ner den.

Är det någon som har några tips?

• Trädgård, täckt föremål, hus, garage, ljusmast, blå himmel, träd utan löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus hörn visar tak, hängränna, fasad och himmel.
    Skapa konto
  • Trädgårdshörn med barr, träd, jord, träplank och del av grön behållare. Otydligt fokus, naturlig dagsljus.
    Skapa konto
  • Wow
tensiden
  • Laddar…
Hur ser själva fästet ut där stången sitter fast? Är det som ett gångjärn kan man ju hålla i den översta vajern och fälla stolpen kontrollerat.
Den är nog inte speciellt tung.

• Gilla
mendlock och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr inte. Verkar sitta i marken. Dock märkte jag nu att det verkar som själva stången sitter o vartannat i sektioner.

den är förankrad med fem vajrar, två högt upp, två på mitten och en längst ner.

Det hänger även ett vedträ i en vajer, det verkar vara slacket från en av förankringsvajrarna, kanske.

• Metallstolpe, gröna växter, löv, en hand på marken.
    Skapa konto
  • Närbild på silverfärgad metallstolpe, nätting i kamouflagemönster, stenar och grönska i utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Blå stolpe framför träd med gröna löv mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Metallstolpe, klämma och kablar framför suddiga träd och buskar, utomhus vid dagsljus.
    Skapa konto
  • Metallställning med blå rep, kamouflerad presenning, björkstock, träd, gräsväxt och trästaket i bakgrunden.
    Skapa konto
Går det inte fälla fritt åt nått håll. Lossa vajrar gräv lite och putta omkull?
Förståeligt att man vill ta bort detta. antar att det är "stenåldersutrustning" för TV :crysmile:

T TheGame skrev:
Förståeligt att man vill ta bort detta. antar att det är "stenåldersutrustning" för TV :crysmile:
Nåja, vill man ha grym bild är denna "stenåldersutrustning" det enda som gäller vid livesändningar.
Men, för att återgå till problemet, hur mycket tumme i handen har du? Det skulle kunna funka att fästa ett rep i den vajer som sitter i fasaden, kapa röret vid backen, och sedan sakta sänka röret åt det håll man vill. Förutsätter 2 pers. Röret och parabolen är inte särskilt tunga, men det är klart, hävstången gör ju sitt till.

• Gilla
mendlock
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nåja, vill man ha grym bild är denna "stenåldersutrustning" det enda som gäller vid livesändningar.
.
Haha nå det förstår jag.
Har man inga andra alternativ så. Good for you. "grym bild" lpter som när Per Moberg promotade :cool:

T TheGame skrev:
Haha nå det förstår jag "grym bild".
Har man inga andra alternativ så. Good for you :cool:
Jodå, har fiber, men kör fortfarande via parabol.
Efter hundratals parabolmonteringar, hundratals antennmonteringar och ett otal IPTV-uppstarter och +20 år inom yrket så har jag nog rätt mycket kött på benen.
Men, det kräver en schysst tv för att märka skillnaden.

• Gilla
TerrorTorkel
  • Laddar…
Men, för att återgå till problemet, hur mycket tumme i handen har du? Det skulle kunna funka att fästa ett rep i den vajer som sitter i fasaden, kapa röret vid backen, och sedan sakta sänka röret åt det håll man vill. Förutsätter 2 pers. Röret och parabolen är inte särskilt tunga, men det är klart, hävstången gör ju sitt till.
Att stagen sitter monterade med slangklämmor antyder ju att det är en ganska lätt konstruktion. Din lösning borde fungera, men jag skulle vara lite nervös under tiden.
Det tråkiga och trygga sättet är att plocka ner alltihop ovanifrån med skylift.

Jodå, har fiber, men kör fortfarande via parabol.
Efter hundratals parabolmonteringar, hundratals antennmonteringar och ett otal IPTV-uppstarter och +20 år inom yrket så har jag nog rätt mycket kött på benen.
Men, det kräver en schysst tv för att märka skillnaden.
Japp men tv tittare är en utdöende art.
Inte tittat på TV det senaste decenniet gissar jag.
Det visar även statistiken.
Men nu ska vi inte kapa tråden med OT

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Fråga till TS: Använder du den? Tror du att du kommer att använda den framöver?
Annars är det väl som med ett träd. Bestäm önksad fallriktining först. Sedan loss(kapa du alla stag på andra sidan. Sedan kapa du masten jäms med marken.

T Thomas_Blekinge skrev:
Fråga till TS: Använder du den? Tror du att du kommer att använda den framöver?
Annars är det väl som med ett träd. Bestäm önksad fallriktining först. Sedan loss(kapa du alla stag på andra sidan. Sedan kapa du masten jäms med marken.

Använder ej, aldrig använt. Ska se om jag kan hitta en säker fallriktning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.