1 031 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ta ner murad skiljevägg, mekanisk frånluftdon och radiatorer - köksrenovering
Hej,
jag ska renovera mitt kök och har några frågor som jag tänkte ställa här då det är stört omöjligt att få tag på hantverkare i dessa tider.
Fråga 1. Jag vill ta bort den gamla vedspisen som står i köket idag. Vid sidan av spisen är ett murat brandskydd som på högra sidan är murat hela vägen upp till taket. Min fråga är helt enkelt om jag kan ta ner den här väggen helt (har alltså tänkt att inte installera någon ny spis eller kammin). Hur kan jag ta reda på om den har någon bärande/supporterandefunktion för murstocken?
fråga 2. Kan man använda sig av Ikeas köksfläktar när man har mekanisk frånluft?
Fråga 3. Hur troligt är det att radiotorslingan ligger ingjuten i grunden? Jag ska ta bort radiatorerna i köket (vattenburna) och installera kickspace element i sockeln på skåpen istället. Men vill gärna undvika att behöva bila upp plattan.
jag ska renovera mitt kök och har några frågor som jag tänkte ställa här då det är stört omöjligt att få tag på hantverkare i dessa tider.
Fråga 1. Jag vill ta bort den gamla vedspisen som står i köket idag. Vid sidan av spisen är ett murat brandskydd som på högra sidan är murat hela vägen upp till taket. Min fråga är helt enkelt om jag kan ta ner den här väggen helt (har alltså tänkt att inte installera någon ny spis eller kammin). Hur kan jag ta reda på om den har någon bärande/supporterandefunktion för murstocken?
fråga 2. Kan man använda sig av Ikeas köksfläktar när man har mekanisk frånluft?
Fråga 3. Hur troligt är det att radiotorslingan ligger ingjuten i grunden? Jag ska ta bort radiatorerna i köket (vattenburna) och installera kickspace element i sockeln på skåpen istället. Men vill gärna undvika att behöva bila upp plattan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ritningar blir lätt obegripliga om man bara visar ett utsnitt. Bl.a. så försvinner förklraringrna. Muren till höger om köksspisen tillhör murstocken. Den är aldrig bärande på ett nyare hus Om man kan ta ner den utan att riva murstocken går inte att säga med ledning av bilderna.
Alla hus med mekanisk frånluft har köksfläktar. Om en IKEA fläkt fungerar vet jag inte. Du får läsa på bruksanvisningen till husets anläggning.
Jag tycker det är långsökt att värmerören är ingjutna i plattan. Det bör man kunna se ganska enkelt. Det måste röra sig om heldragna rör om de ska vara ingjutna. Uppgift om byggår avslöjar en hel del.
Alla hus med mekanisk frånluft har köksfläktar. Om en IKEA fläkt fungerar vet jag inte. Du får läsa på bruksanvisningen till husets anläggning.
Jag tycker det är långsökt att värmerören är ingjutna i plattan. Det bör man kunna se ganska enkelt. Det måste röra sig om heldragna rör om de ska vara ingjutna. Uppgift om byggår avslöjar en hel del.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,J justusandersson skrev:Ritningar blir lätt obegripliga om man bara visar ett utsnitt. Bl.a. så försvinner förklraringrna. Muren till höger om köksspisen tillhör murstocken. Den är aldrig bärande på ett nyare hus Om man kan ta ner den utan att riva murstocken går inte att säga med ledning av bilderna.
Tack för svar.
Huset är byggt 1981.
Hur kan man ta reda på om muren går att ta ner utan att göra åvverkan på murstocken? Är det nått som sotaren kan svara på?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bör bedömas på plats. Jag skulle ta dit en murare. Åverkan på murstocken måste man göra eftersom den är murad i förband med murstocken. Man får såga av varannan tegelsten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Planerar gjuta platta för uterum + platta för uteplats. Hur tjockt?
Grund & Markarbeten -
Modernisera innertak
Tak & Vind -
Material för att laga sprickor i murad 1900-tals innervägg?
Byggnadsvård -
Hur avsluta en murad innervägg mot taket?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur sätta upp en innervägg som gränser mot en murad skorsten?
Byggmaterial & Byggteknik