Hej,

Vi har varit och kikat på ett 70 tals hus som vi är intresserade av, och troligtvis kan få om vi vill.

Vi är intresserade isåfall av att ta ner en bärande vägg (de rödmarkerade), och sedan ta ner väggen där det står kyl och frys, för att sen sätta in en köksö.

Två frågor egentligen:

1) Behöver man stadga upp, även om det "bara" är den lilla biten?
2) OM man behöver sätta en balk eller pelare, var kommer man hamna prismässigt, ungefär? Google ger mig allt mellan himmel och jord. Pratar vi 50k? 100k? 150k?

Tack!

• Planskiss över ett 70-tals hus med markerad bärande vägg i rött. Vardagsrum, kök och sovrum visas. Diskussion om att ta ner vägg för köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
1) När man tar bort bärande väggar så måste man avväxla tyngden. Det gör man även ovanför innerdörrar.

2) Det är både balk och pelare som behövs. Balken behövs för att bjälklagret ovanför inte ska böja sig nedåt av tyngden och pelarna behövs för att balken behöver ligga på något. En byggkonstruktör kan räkna på vilka dimensioner på det som behövs utifrån t.ex. takkonstruktion, takbeläggning, snözon. Därefter måste byggkonstruktören kontrollera att det som finns under pelarna (vägg i källare?) tål den ökade vikten, om inte måste det förstärkas under.

Eftersom det inte går att veta om det behövs någon förstärkning under så går det inte heller att veta vad kostnaden blir.

Hur vet du att väggen är bärande, har du tillgång till konstruktionsritningar eller vet vad det är för takstolar?

BirgitS BirgitS skrev:
1) När man tar bort bärande väggar så måste man avväxla tyngden. Det gör man även ovanför innerdörrar.

2) Det är både balk och pelare som behövs. Balken behövs för att bjälklagret ovanför inte ska böja sig nedåt av tyngden och pelarna behövs för att balken behöver ligga på något. En byggkonstruktör kan räkna på vilka dimensioner på det som behövs utifrån t.ex. takkonstruktion, takbeläggning, snözon. Därefter måste byggkonstruktören kontrollera att det som finns under pelarna (vägg i källare?) tål den ökade vikten, om inte måste det förstärkas under.

Eftersom det inte går att veta om det behövs någon förstärkning under så går det inte heller att veta vad kostnaden blir.

Hur vet du att väggen är bärande, har du tillgång till konstruktionsritningar eller vet vad det är för takstolar?
Okej jag förstår, blir väldigt svårt då antar jag att ta reda på något överhuvudtaget innan jag tar en in byggkonstruktör?

Om jag ska vara ärlig så VET jag inte att den väggen är bärande, jag har bara antagit, jag frågade mäklaren, som också antog detta, men vi är ju inte några proffs öht. Jag har svårt att se vilka andra väggar än den som går vågrätt genom huset som är bärande?

Om du behöver avväxla beror på om det finns takstolar ovanför väggen

BirgitS
M Musmatta skrev:
Om jag ska vara ärlig så VET jag inte att den väggen är bärande, jag har bara antagit, jag frågade mäklaren, som också antog detta, men vi är ju inte några proffs öht. Jag har svårt att se vilka andra väggar än den som går vågrätt genom huset som är bärande?
På 70-talet var det vanligt med fackverkstakstolar och då är inga väggar bärande på våningsplanet under vinden, därmed inte sagt att man kan ta ner alla väggar eftersom väggar även kan vara stabiliserande.

B
Hej,

Man skulle behöva se över vad som finns ovanför väggen? är det ett bjälklag eller ett tak? när man vet det behöver man se över i vilken som är bärriktningen för tak/bjälklaget för att ta avgöra om det är bärande eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.