2 680 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ta ner ek på egen tomt.
Måste jag kontakta myndigheter innan jag tar ner eken på min tomt? Måste jag ha rimlig anledning?
Mvh Micke
Mvh Micke
Nej, ek skiljer sig inte från andra träd, du får fälla träd som tomtägare.M Mikael Säfvestad skrev:
I vissa detaljplaner kan trädfällning kräva marklov så bor du i ett sådant (ovanligt) område så kan kommunen behöva blandas in.
(Lite historia: Ekar fick inte avverkas förrän Riksdagen avskaffade det s. k. regalet på ek 1830. Kyrkan fick inte avverka ek förrän 1935. Allt enligt Wikipedia.)
Redigerat:
och om jag inte minns fel så är just din historielektion ett resultat av just flottans träfartyg som jag var inne på tidigare.Claes Sörmland skrev:
Nej, ek skiljer sig inte från andra träd, du får fälla träd som tomtägare.
I vissa detaljplaner kan trädfällning kräva marklov så bor du i ett sådant (ovanligt) område så kan kommunen behöva blandas in.
(Lite historia: Ekar fick inte avverkas förrän Riksdagen avskaffade det s. k. regalet på ek 1830. Kyrkan fick inte avverka ek förrän 1935. Allt enligt Wikipedia.)
I vår kommun måste man ansöka om fällningslov om trädets stam överstiger en viss diameter. Kolla med din kommun vad som gäller.
Klicka här för att svara