3 027 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Ta mitt musiklyssnande in i detta årtusende
Sida 1 av 2
Ja, det var ju ett tag sedan jag la på Tiggarens Tal på skivspelaren, kanske dags att uppgradera mitt musiklyssnande? 
Bakgrund: Lyssnar inte varje dag, har ingen iPad/iPhone/iWhatever, har aldrig haft mp3-spelare eller någonsin använt hörsnäcka. En skiva i veckan kanske? Ljudkvalitet har aldrig varit något problem, bara man kan dra upp basen lite när det behövs (Rammstein tex). Trådlöst nätverk finnes, trådat kan ordnas om det är nödvändigt (slipper helst).
Mål: Lägga alla CD, LP(!) och MC(!!) i en stor låda och slänga undan. Kunna spela upp det utan att använda dator för att välja musik.
Har laddat ner Squeezebox server och Squeezeplay bara för att lattja, och har ordnat lite musik för att pröva. Funderade först på en Squeezebx Boom esom standalone eller Duet att koppla till befintlig förstärkare/högtalare (av 80-tals modell).
Några saker jag funderar över
1) Är Logitechs prylar någe att ha generellt? Kanske det finns andra som funkar lika bra (tex Philips har ju Streamium) i samma prisklass. Det är själva GUI/fjärrkontroll jag vill åt, med en liten pryl för att styra musiken.
2) Servermjukvara, känns lite kasst att ha Logitechs server, borde finnas bra open source där. Finns det någon open source som funkar med Squeezebox-prylarna?
3) Tar ni backup på rippad musik? Eller använder ni nätet som "backup"?
Bakgrund: Lyssnar inte varje dag, har ingen iPad/iPhone/iWhatever, har aldrig haft mp3-spelare eller någonsin använt hörsnäcka. En skiva i veckan kanske? Ljudkvalitet har aldrig varit något problem, bara man kan dra upp basen lite när det behövs (Rammstein tex). Trådlöst nätverk finnes, trådat kan ordnas om det är nödvändigt (slipper helst).
Mål: Lägga alla CD, LP(!) och MC(!!) i en stor låda och slänga undan. Kunna spela upp det utan att använda dator för att välja musik.
Har laddat ner Squeezebox server och Squeezeplay bara för att lattja, och har ordnat lite musik för att pröva. Funderade först på en Squeezebx Boom esom standalone eller Duet att koppla till befintlig förstärkare/högtalare (av 80-tals modell).
Några saker jag funderar över
1) Är Logitechs prylar någe att ha generellt? Kanske det finns andra som funkar lika bra (tex Philips har ju Streamium) i samma prisklass. Det är själva GUI/fjärrkontroll jag vill åt, med en liten pryl för att styra musiken.
2) Servermjukvara, känns lite kasst att ha Logitechs server, borde finnas bra open source där. Finns det någon open source som funkar med Squeezebox-prylarna?
3) Tar ni backup på rippad musik? Eller använder ni nätet som "backup"?
1) De produkter som Slim Devices utvecklade och som nu säljs under namnet Logitech har alltid fått bra kritik för ljudkvalitet, där har de ofta lagt ribban lite högre än andra tillverkare.
2) Squeezebox Server är open source. Det är nog den mest kraftfulla servern för musik, men det innebär också att det inte alltid är den enklaste att använda.
3) Det är ju en hel del arbete förknippat med att rippa sina skivor och organisera musiken på ett bra sätt så nog tar jag backup med ojämna mellanrum.
2) Squeezebox Server är open source. Det är nog den mest kraftfulla servern för musik, men det innebär också att det inte alltid är den enklaste att använda.
3) Det är ju en hel del arbete förknippat med att rippa sina skivor och organisera musiken på ett bra sätt så nog tar jag backup med ojämna mellanrum.
Har provat squeezeboc, htpc, rapsody n35 för musiklyssnande. Har kommit fram till att ipod är det enklaste och bästa. Musik i bästa kvalité och stor hårddisk för lagring samt internetradio. Perfekt uppspelning med album omslag och lätt att bläddra i. Dessutom kan man ta den med sig över allt.
Jag har en Boom och en Duet. Bra grejer! Ibland kan systemet kännas något långsamt, men jag tror att det beror på att jag har en sån här som server. Ett plus är att det finns Android/iPhone-appar som funkar som fjärrkontroller.
Nätet är min backup, men varje natt så gör jag en schemalagd total listning av mina media till en datummärkt fil, så att jag vet vad jag förlorat om något går fel.
Kör du Windows så blir väl kommandot något i stil med:
dir (mediasökvägen) /s /b > (logdirectory)\%date%_media.lst
Rekommenderas starkt, underlättar extremt mycket.
Jag kör med en duet i vardagsrummet och Squeezeplay (mjukvaruspelare) i arbetsrumet. Jag tycker det funkar mycket bra! Jag kan synka spelarna om jag vill eller spela olika på respektive spelare. Funkar bäst om man "alltid" har en dator (NAS) igång med squeezebox server.
Fjärkontrollen till dueten är smidig men ska man välja musik bland kanske tusentals låtar kan det vara lite pilligt. Antagligen svårt att få det bättre med så pass litet användarinterface. Allt går dock att styra från datorn om man vill.
Jag har kopplat dueten till receivern via optisk kabel och tycker ljudkvaliten är mycket bra.
Fjärkontrollen till dueten är smidig men ska man välja musik bland kanske tusentals låtar kan det vara lite pilligt. Antagligen svårt att få det bättre med så pass litet användarinterface. Allt går dock att styra från datorn om man vill.
Jag har kopplat dueten till receivern via optisk kabel och tycker ljudkvaliten är mycket bra.
Problemet tycker jag med squeezebox och andra liknande spelare är dels om man har mycket musik, så är det jobbigt att leta fram det man vill lyssna på. Och dels att man är beroende av dator eller nätverkshårddisk som står och burrar någonstans. Skönt att slippa krånglande nätverksinställningar mm.
Vill man ha en central lagring kan man köra airport express och använda ipod som en superbra fjärrkontroll
http://www.macoteket.se/Categories/...ress_Basstation_v2_med_80211n/prd1216691.aspx
Personligen tycker jag att ipod är det bästa eftersom den har stor hårdddisk och bra visning och bläddring. Dessutom kan man köra spotify och internetradio på den. Som bonus har man ju alla roliga applikationer som också funkar till iphone. Väder, aftonbladet, tv tablå mm. mm..
Det som också är bra med apples grejer är att det inte finns några buggar, lagg eller annat krångel. Allt bara funkar direkt och framför allt lättanvänt.
Det finns massor av olika dockor och många förstärkare har speciella ipoddockor som tillbehör. Annars kanske en sån här enkel docka:
http://www.macoteket.se/Categories/IPod/Dockningsstationer/Apple_Universal_Dock/prd21845399.aspx
Vill man ha en central lagring kan man köra airport express och använda ipod som en superbra fjärrkontroll
http://www.macoteket.se/Categories/...ress_Basstation_v2_med_80211n/prd1216691.aspx
Personligen tycker jag att ipod är det bästa eftersom den har stor hårdddisk och bra visning och bläddring. Dessutom kan man köra spotify och internetradio på den. Som bonus har man ju alla roliga applikationer som också funkar till iphone. Väder, aftonbladet, tv tablå mm. mm..
Det som också är bra med apples grejer är att det inte finns några buggar, lagg eller annat krångel. Allt bara funkar direkt och framför allt lättanvänt.
Det finns massor av olika dockor och många förstärkare har speciella ipoddockor som tillbehör. Annars kanske en sån här enkel docka:
http://www.macoteket.se/Categories/IPod/Dockningsstationer/Apple_Universal_Dock/prd21845399.aspx
Är du i tagen att även uppdatera stereon så finns det ju många nya varianter som har docka som sagt. Den jag har kan man styra med hembions fjärrkontroll och du får GUI't från iPoden på TV'n om man så önskar (lite svårt att läsa ipodens display från 4 meter)
Har bara erfarenhet från SB. En NAS med SB server undangömd i "nätverksgarderoben", samt 1st Duet och 1st Touch. Funkar fint för mina behov (som inte innefattar spotify). Har du en stor samling CD/LP som skall flyttas över så blir det ju en hel del jobb, men det blir det väl oavsett system. Installation av systemen är enkel. Man kunde möjligtvis önska sig ett bättre administrationsverktyg på servern, den är långsam och lite knölig, om man nu är en som hakar upp sig på sånt. Ljudet beror självklart på vilken uppspelningsutrustning du har men jag har inget att klaga på vad avser detta.
Off topic: spotify finns sedan en tid tillbaks även till Squeezebox:bonnier skrev:
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79706