Ponera att ni behöver måla vindskivorna, och det går inte att komma åt underifrån med stege eller ställning. Enda valet är från taket (har fallskydd med sele)
Hur får jag med mig färg upp, utan att riskera att färgburken välter i lutningen? En väldigt basic fråga kan man tycka, men det skulle inte vara roligt att spilla ut färg över hela taket.
Hur hade ni burit er åt?
Funderar på om det är smidigt att hälla över en liten mängd i en typ fryspåse, om det är lättare att hantera än en burk som kanar.
Alt bygga någon liten plattform med 26° lutning att ställa burken på, men känns kanske lite overkill
Hur får jag med mig färg upp, utan att riskera att färgburken välter i lutningen? En väldigt basic fråga kan man tycka, men det skulle inte vara roligt att spilla ut färg över hela taket.
Hur hade ni burit er åt?
Funderar på om det är smidigt att hälla över en liten mängd i en typ fryspåse, om det är lättare att hantera än en burk som kanar.
Alt bygga någon liten plattform med 26° lutning att ställa burken på, men känns kanske lite overkill
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Plastpåse går helt bort. Jag har aldrrig haft just det problemet, men gjort andra arbeten på vindskivor, från taket. Då har det varit guld att kunna ha verktyg hängande från livremmen.
För färgproblemet skulle jag nog satsa på lagom (rätt lite) färg i en burk, som får hänga i snöre över kanten. Kanske fäst med en limklämma eller snabbtving, i något. Ev fira upp burken från marken för att slippa klättra med den.
För färgproblemet skulle jag nog satsa på lagom (rätt lite) färg i en burk, som får hänga i snöre över kanten. Kanske fäst med en limklämma eller snabbtving, i något. Ev fira upp burken från marken för att slippa klättra med den.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Hänga burken i ett snöre över vindskivan blir väl lite ostabilt med tanke på lutningen? Då kommer den väl vilja färdas nedåtH hempularen skrev:Plastpåse går helt bort. Jag har aldrrig haft just det problemet, men gjort andra arbeten på vindskivor, från taket. Då har det varit guld att kunna ha verktyg hängande från livremmen.
Eller menar du fästa snöret i en spik man sätter i vindbrädan?
Tack för tipset men är ingen drickare 😁M MasMats skrev:
Taket har en fixerad takstege men den är på andra taksidan. På den aktuella sidan kommer jag jobba med sele fäst i nockräcke.GoC skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
JA, eller om du flyttar lite pannor för att kunna kättra på läkten så sätt fast den i läkten där du är. Min tanke var i så fall med en klämma av någon sort. Ex snöret fastknutet i en snabbtving.N naikon skrev:
men det är inget jag har provat, tyckr dte borde fungera.
Just för att undvika katastrofen med en uthälld färgburk på pannorna, så skulle jag vill hålla burken lägre än taket hela tiden.
Utgår från att det är ett sadeltak.N naikon skrev:Hänga burken i ett snöre över vindskivan blir väl lite ostabilt med tanke på lutningen? Då kommer den väl vilja färdas nedåt
Eller menar du fästa snöret i en spik man sätter i vindbrädan?
Tack för tipset men är ingen drickare 😁
Taket har en fixerad takstege men den är på andra taksidan. På den aktuella sidan kommer jag jobba med sele fäst i nockräcke.
Jag lägger en lagom lång stege på taket, skjuter den över nocken och trär in en lång ”2-8” planka ifrån andra takhalvan. Skruva/spika ihop dubbla plank om du är tveksam.
Då har du något att sitta på och ställa färgburken mot ett lämpligt steg.
Går ju att säkra upp med kraftiga spännband också.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hyr en skylift....
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
När jag har målat mina vindskivor från taket så har jag använt en gammal färgburk och hällt över litegrann i den så det inte skvimpar.
https://hailo.se/vare/hailo-tp1/
Kanske detta kan funka?
Kanske detta kan funka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
När jag målat saker på taket (plåtdetaljer) har jag hällt över lagom lite färg i en liten plastburk som går att hålla med ena handen utan att handen blir helt obrukbar till annat samtidigt (dvs går fortfarande att klättra). Dessutom ingen kataklysmisk katastrof om man skulle tappa den.
Måla vindskivor uppifrån skulle jag dock aldrig våga försöka mig på. Bygger ställning för sånt.
Måla vindskivor uppifrån skulle jag dock aldrig våga försöka mig på. Bygger ställning för sånt.
När jag gjort detsamma så hade jag färgen i en 1-liters, max ca 70% fylld. Ställd i en 3-liters med rejäl bygel som jag kunde hålla i och samtidigt ha en hand på taket. Skönt med en hand i taket när man lutar ut över kanten för att måla vindskivan.
Hejsan!
Jag hade nog valt att käka fågelfrö i en vecka så att jag sedan obehindrat kunnat flyga upp. Då kan man ha hinken i ena näven och penseln i den andra.
Som alternativ kan man ju även tänka sig att tillfälligt övergå i gasform.
Om du envisas med stege så titta noga på på färgburken. Ganska många sorters färg har ingen farosymbol, och jag frågade faktiskt en färgtillverkare varför en gång. Svaret var att färgen inte var farlig att förtära. Välj sådan färg, ta en mun full färg, klättra upp på stegen och spruta ut färgen på stället som du vill måla. Lätt som en plätt inte sant!
Jag hade nog valt att käka fågelfrö i en vecka så att jag sedan obehindrat kunnat flyga upp. Då kan man ha hinken i ena näven och penseln i den andra.
Som alternativ kan man ju även tänka sig att tillfälligt övergå i gasform.
Om du envisas med stege så titta noga på på färgburken. Ganska många sorters färg har ingen farosymbol, och jag frågade faktiskt en färgtillverkare varför en gång. Svaret var att färgen inte var farlig att förtära. Välj sådan färg, ta en mun full färg, klättra upp på stegen och spruta ut färgen på stället som du vill måla. Lätt som en plätt inte sant!