Hej
Sålt en lägenhet via mäklare där jag bytt ut lysröret i köket mot en Ikea smartbelysning. Kan jag ta med mig detta eller behöver det sitta kvar?
Det är alltså en Trådfri-drivare med fjärrkontroll till en LED-ljuslist. Inkopplad med vanlig stickkontakt

Trådfri LED-ljuslist från Ikea monterad under köksskåp med inkopplad fjärrkontroll och elkabel, ovanför vitt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
Den är inte fast ansluten så den kan du ta med dig. Precis som andra lampor med stickkontakt...

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den är inte fast ansluten så den kan du ta med dig. Precis som andra lampor med stickkontakt...
Andra lampor med stickkontakt brukar inte vara fasttejpade/fastskruvade så det är ju inte riktigt samma sak.
N naikon skrev:
Hej
Sålt en lägenhet via mäklare där jag bytt ut lysröret i köket mot en Ikea smartbelysning. Kan jag ta med mig detta eller behöver det sitta kvar?
Det är alltså en Trådfri-drivare med fjärrkontroll till en LED-ljuslist. Inkopplad med vanlig stickkontakt

[bild]
Prata med mäklaren.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Om du lämnar den minskar risken att köparen uppmärksammar att elinstallationen är jäkligt tveksam med en kabel som bara hänger, och att det är en liten bit som inte är dubbelisolerad, så det är förmodligen enklare att lämna den.

Jag skulle nog också förvänta mig bänkbelysning när jag köper en lägenhet om den satt där vid visningen.

Ossian K Olsson
Lämna kvar. Det är ju bara ett par hundra kronor det handlar om. Dessutom ska det ingå om inget annat avtalats.

• Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Om du lämnar den minskar risken att köparen uppmärksammar att elinstallationen är jäkligt tveksam med en kabel som bara hänger, och att det är en liten bit som inte är dubbelisolerad, så det är förmodligen enklare att lämna den.
Med tanke på att det varit uppenbart på t.ex. visning eller eventuell besiktning så har det ingen betydelse.

S Svante Svenson skrev:
Jag skulle nog också förvänta mig bänkbelysning när jag köper en lägenhet om den satt där vid visningen.
Håller med. Jag hade blivit väldigt förvånad om bänkbelysningen var borttagen.

Det är ett gränsfall där det troligen inte finns praxis. Om säljaren vill ta den med sig är det lämpligt att ange detta i prospektet för att förebygga problem.

Unikt namn
Plundra köket på bänkbelysningen känns lite gnidet.

• Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att det varit uppenbart på t.ex. visning eller eventuell besiktning så har det ingen betydelse.

Håller med. Jag hade blivit väldigt förvånad om bänkbelysningen var borttagen.
Juridiskt spelar bristfälliga elen ingen roll, men det brukar inte stoppa köpare att hävda att så är fallet, se bara antalet dolt-fel-trådar här på bygghus…

S Svante Svenson skrev:

Ja det är en sån där grej som aldrig orkades med att snygga till. Tyvärr får man med typ 10 meter sladd mellan listen och drivaren. Det är iaf lågvolt

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Lämna kvar. Det är ju bara ett par hundra kronor det handlar om. Dessutom ska det ingå om inget annat avtalats.
Ja då gör jag nog så. Det är iaf 700kr och hade gärna använt på nya stället. Men ja i det stora hela är det väl en struntsumma med tanke på att jag gick back 400.000 på hela affären

N naikon skrev:
Ja det är en sån där grej som aldrig orkades med att snygga till. Tyvärr får man med typ 10 meter sladd mellan listen och drivaren. Det är iaf lågvolt
Jag menade kabeln till eluttaget.

N naikon skrev:
Ja då gör jag nog så. Det är iaf 700kr och hade gärna använt på nya stället. Men ja i det stora hela är det väl en struntsumma med tanke på att jag gick back 400.000 på hela affären
I Hedbyborna myntades uttrycket "I den stora konkursen har det ingen betydelse"

• Älska
naikon
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Jag menade kabeln till eluttaget.
Bilden är från 2022 och den kabeln är klamrad idag

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Hade du tänkt att montera tillbaka lysrören?

N naikon skrev:
Hej

[bild]
Om du tar med den har köparen ingen bänkbelysning alls? Isf skulle jag lämna den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.