Hur lossar jag dessa utan att det hamnar vatten överallt? Jag måste få loss den så att jag kan riva väggen bakom!

• Rörkopplingar på väggen bakom metallpanel, del av byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefläkt monterad på vägg med isolering i bakgrunden. Fråga om hur den lossas utan vattenläckage.
    Skapa konto
Inga avstängningar. då blir det att släppa på trycket i systemet till noll. Lossa på slankopplingarna/rören, vrida loss vinklarna, och plugga dom, samt sätta tillbaka delarna i luften igen. Pluggas med typ en sådan här på vinklen

ula.se/catalog/bygg-och-farg/badrum-och-vvs/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/propp-452267/

• Gilla
Mamh
  • Laddar…
Krilleman
M Mamh skrev:
Hur lossar jag dessa utan att det hamnar vatten överallt? Jag måste få loss den så att jag kan riva väggen bakom!
Som redan nämnts så har du inga avstängningar på bilden och du måste sänka systemstrycket till noll innan du släpper på kopplingsseten.
Nu är det ju LK-kopplingsset på Vatettekoppling. Inte riktigt korrekt gjort från installatören.

Men köp två provtryckningsproppar och dra dit istället för vinklarna, så kan du släppa på värmen igen i resten av huset.
Mutter + kona tar du bort på provtryckningspropparna så passar dom på kopplingsseten.

https://www.bauhaus.se/provtrycknin...67261&indexName=nordic_production_sv_products

Koppling till VVS-system, troligen en del av diskussion om korrekt installation och provtryckning av kopplingsset.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Inga avstängningar. då blir det att släppa på trycket i systemet till noll. Lossa på slankopplingarna/rören, vrida loss vinklarna, och plugga dom, samt sätta tillbaka delarna i luften igen. Pluggas med typ en sådan här på vinklen

ula.se/catalog/bygg-och-farg/badrum-och-vvs/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/propp-452267/
Själva konvektorns batteri är ju ingen större vits med att proppa.
Där rinner det mesta vattnet ur när man släppt på slangarna endå.

Dessutom är det en utvändigt gängad vinkel och en invändigt gängad vinkel...

• Gilla
Mamh
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Som redan nämnts så har du inga avstängningar på bilden och du måste sänka systemstrycket till noll innan du släpper på kopplingsseten.
Nu är det ju LK-kopplingsset på Vatettekoppling. Inte riktigt korrekt gjort från installatören.

Men köp två provtryckningsproppar och dra dit istället för vinklarna, så kan du släppa på värmen igen i resten av huset.
Mutter + kona tar du bort på provtryckningspropparna så passar dom på kopplingsseten.

[länk]

[bild]

Själva konvektorns batteri är ju ingen större vits med att proppa.
Där rinner det mesta vattnet ur när man släppt på slangarna endå.

Dessutom är det en utvändigt gängad vinkel och en invändigt gängad vinkel...
Det är slangarna du vill proppa. Konvektorn håller inte mycket vatten. Bara att sätta en spann under.

Krilleman
L lostinsweden skrev:
Det är slangarna du vill proppa. Konvektorn håller inte mycket vatten. Bara att sätta en spann under.
Det var ju precis det jag skrev ovan med produktval också…

Jag hittade avstängningar i källaren!
Kan jag göra på ett annat sätt nu?

• Rörkopplingar och avstängningsventiler i en källare, monterade i taket.
    Skapa konto
  • Tak i källare med rör och avstängningar över fönster.
    Skapa konto
Då är du hemma som det kallas, bara stänga dom och kopplas loss rören, hänga av ventaggregatet. pass på när det nedersta röret lossas. Ha en pyts eller stor kastrull under, innehåller ca 2 - 3 liter max.

• Gilla
Mamh
  • Laddar…
Tack massor!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.