Hej

Jag är en sann analfabet när det kommer till ekonomi och juridik och jag tycker det är svårt att förstå alla mekanismer vid låntagande. Därför har jag hållit mig borta ifrån det, men nu tänkte jag ändå undersöka mina möjligheter att finansiera inköp av en minigrävare. Ringde min bank för något år sedan och hörde mig för i ärendet, men jag blev inte mycket klokare efter det samtalet.

Det är ju svårt att hitta någon gammal skruttig maskin för de tiotalet tusenlappar jag skulle kunna hosta upp idag, så man måste ju upp på sexsiffriga belopp oftast och om vi riktar in oss på en budget om 100-200kkr, hur skulle man då kunna tänkas finansiera detta på bästa sätt? Jag räknar med att äga maskinen ett par år (mindre än fem år) för att sedan sälja den, med en hyfsat normal värdeminskning. Det som skiljer mellan köpskilling och slutligt säljpris räknar jag med blir en del av kostnaden för att äga maskinen, utöver slitagedelar, service och bränsle såklart.

Hur skulle man kunna tänkas lägga upp det här? Vilket lån, vilken bank, amortera eller inte, låna hela eller delar av beloppet? Jag är totalt grön på detta, så ta det från början. Tack på förhand!

Har du andra lån? Belånad fastighet/hur högt belånad? Fast jobb osv? Vad ska grävaren användas till?

Om du driver en firma och behöver investera, så är det väl i princip standard att kunna låna, det är sådant banker egentligen är till för.

Men om du som privatperson vill köpa en grävare, för att gräva själv på tomten. Då tror jag att banken kommer att betrakta det som ett "blancolån" alltså lån utan säkerhet.

Sådana kan man få om du har ekonomi med tillräckliga marginaler. Typ 100 000 får i princip vem som helst med fast anställning låna, uppemot 200 000, kan jag misstänka att de gör en lite djupare genomgång av din ekonomi för innan du får låna.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Tack för svaren!

Fastigheten är belånad till ca 200kkr har jag för mig, värdet är någonstans 7-800kkr (förmodligen lågt räknat). Privatägd, fast heltidsinkomst. Inga andra lån förutom CSN.

Grävaren ska användas till lite allt möjligt, gräva ner kabel, jämna till mark, gräva gångar i kraftiga slänter, flytta växter, gräva ner plintar, flytta på någon stenbumling och kanske, kanske dränera/isolera huset.

Prata med banken , be om att få höja huslånet.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Skulle tro att det bästa är att låna med en fastighet som säkerhet och lägga upp en aggressiv amorteringsplan så att man alltid är 100% säker på att maskinen alltid är värd mer än kvarvarande lån.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också kolla med banken om det gick att låna på huset, jag antar att det är arbeten som beräknas förhöja värdet på fastigheten och den är belånad under 50%. Borde inte vara något problem.

Okej, tack för era förslag. Vad vinner man på att dryga ut bolånet och inte ta ett eget lån för maskinen? Jag antar att det är en ekonomisk fördel, annars är det ju lättare att hålla isär finanserna om det ligger på olika konton/lån.

Helt enkelt för att räntan på ett bolån är mycket mindre än räntan på ett blancolån. Skulle tippa på en faktor 2-3.

Keexet Keexet skrev:
Okej, tack för era förslag. Vad vinner man på att dryga ut bolånet och inte ta ett eget lån för maskinen? Jag antar att det är en ekonomisk fördel, annars är det ju lättare att hålla isär finanserna om det ligger på olika konton/lån.
Ett lågt belånat hus anses som en mycket bättre säkerhet för lånet och därmed blir räntan lägre. Dessutom tror jag att få banker lånar ut pengar till en privatperson med en maskin som säkerhet.

Alternativet blir då ett blancolån och det är betydligt dyrare än huslånet.

Jag känner folk som köpt grävmaskiner för eget bruk och de flesta har erfarenheten att det blir många dyra reparationer. Ett sätt att minska risken för reparationer är att köpa en nyare maskin, men de har troligen mycket elektrohydraulik och min erfarenhet av den typen av maskiner är att felsökning när de ändå krånglar kan bli mycket svår. Har man då inte mycket god erfarenhet och utrustning av och för sådana system kan det bli ett mycket dyrt verkstadsjobb. Kom därför ihåg att sätta av ordentligt med pengar i budgeten för reparationer.

Om jag absolut måste ha en grävare skulle jag börja med att hitta den som ska reparera maskinen och fråga vilken typ denne rekommenderar.

Annars är det nästan alltid bättre att leja någon duktig entreprenör, det är svårt för en glad amatör att konkurrera med ett proffs. Fast det är klart att det är mycket roligare att köra själv :-)

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Y
Jag frågade banken om jag fick låna 100t till bil och fick nej som svar.
Men när jag något år senare frågade om få låna 850t till grävmaskin så sa dom ja, att maskinen i sig blev säkerhet. Fast dom rådde mig att istället för lån via bank skulle köpa en maskin som säljs via säljfirma som erbjuder avbetalning.
Ifall man har grävare ståendes tycks det finnas möjligheter att hyra ut den till yrkeskunniga som behöver maskin för stunden. Min gissning är att maskinen står sig i värde inom snar framtid sålänge du inte köpt något slutkört som säljs som skrot sen.

Beror ju lite på vad man har för budget men att köpa nån gammal maskin bara för att den är billig är ingen bra ide blir dyrt i längden en nyare maskin håller värdet nästan lika bra och blir billigare att äga.
Försök att hitta någon med tiltmellandel istället för en med hydraulisk släntskopa

Nu gällde denna tråden främst själva finansieringen, mindre själva valet av maskin. Men jag hör er. Tar till mig av inputen och funderar vidare. Finansiering via firma har jag sneglat åt, men aldrig jämfört med lån på äldre begagnad maskin. Tanken med en sådan var att sköta underhållet och reparationerna själv, men visst jag har ju inte alla medel en riktig verkstad har.

Jag har inte bestämt mig ännu, det är bland annat vad den här tråden är till för, att få lite respons så man kan fatta ett mer välavvägt beslut. Jag kunde leja bort enstaka uppdrag åt en entreprenör och jag måste ju inte göra alla småsaker, men jag tycker det är kul att göra saker själv och tänka efter under arbetets gång, så att det blir precis så som jag vill.

Tack för svaren!:)

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
För att återgå till dina frågor så är det nog i ditt fall att låna på huset då det är värt så mycket mer än du har i skuld.
Sen om det är bättre att leja bort jobbet ur en ekonomisk syn självklart är det så men det är kul att göra saker själv och ännu roligare att köra grävmaskin :-)

• Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.