Hej,
Jag har tagit på mig ett projekt att försöka göra en tavla av massa gamla tapeter som kom fram när mina föräldrar renoverade sitt vardagsrum. Delar av huset är riktigt gamla och det var diverse olika tapeter ovan på varandra och även tidningar här och där. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att ta isär tapeter från varandra utan att skada någon av lagren, så gott det går iallafall. Har hört om att tapetlim kan lösa upp men är rädd att andra lager då skadas, är lite restriktiv tills jag har lite mer kunskap. Tapetbitarna är nedtagna från väggen och ligger just nu i en sopsäck och väntar. Det är ganska mycket tapet så jag har lite spelrum ifall någon metod inte funkar men vill som sagt ha mer kött på benen innan jag ger mig i kast.

Så skriv gärna om ni vet hur man gör, vart jag kan få mer information eller vet till vem man kan vända sig till för att få mer information.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Farstatjej90
Ånga?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har tidigare lyckats med att ta bort tapeter genom att spraya en lösning med vatten och diskmedel, det löser upp limmet.
Jag har ju då rivit alla lager tapet samtidigt men med lite pill så kan det nog gå att få bort enstaka lager också.

G gaidin skrev:
Jag har tidigare lyckats med att ta bort tapeter genom att spraya en lösning med vatten och diskmedel, det löser upp limmet.
Jag har ju då rivit alla lager tapet samtidigt men med lite pill så kan det nog gå att få bort enstaka lager också.
Ah, tack! Vad har du då haft för mått i blandningen?

N Neasprojek skrev:
Ah, tack! Vad har du då haft för mått i blandningen?
En skvätt diskmedel och resten vatten :-) Det var inte så noga

Har du mycket att leka med så skulle jag testa både ånga och bara värme. De flesta lim släpper innan tapeter börjar kola.
Ånga gör lätt att lagren klibbar ihop och allt blir mjukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.