Varken jag eller maken är sådär knussliga med detaljer. Vi har liksom aldrig haft energi att lägga på de där sista besluten som vilka knoppar det skall vara eller nyansen i tapeterna osv.

Tidigare har jag varit inne på att hitta lite lokal anknytning i inredningen men i brist på bra referenspunkter så känns det lite som jag har gått bet. Jag skulle bara tycka det vore jätteskönt om någon sa; välj det här och gör såhär så blir det jättebra!

Det är ju inte det att man inte uppskattar god inredning, det är bara det tar emot att lägga så mycket tid att få den inspirationen. Sen är vi ju båda ingenjörer och förmodligen ligger inte de här mjuka besluten oss så nära om hjärtat. Däremot kan det bli kö vid verktygen... :)

Är det någon som har testat att ta hjälp av en inredare eller "stylare" i sitt nya hem? Dvs medans tid är att välja lite detaljer som kakel, belysning, köksluckor, bänkmaterial osv...

Mitt tips är att vända sig till nån i bekantskapskretsen (som du tycker har god smak) Jag tror det finns många som skulle älska att få uppdraget att inreda ett hus, förmodligen helt gratis eller mot ett par middagar.. Själv har jag liksom motsatta problemet att det är alldeles för många som kommer med tips om alla detaljer :-)

Tack! Jo, det är inte en så dum idé. Tyvärr har vi flyttat ut från storstaden ut på landet så det är tyvärr en bit bort. Jag har en kompis som verkligen är väldigt begåvad med "känsla" för detaljer och helhet... jag får väl ta ut henne på konsultation med lite jämna mellanrum. :) Det är så många detaljer så jag blir nästan matt själv.

Håller med om att man inte gärna vill ha "fel" tips och idéer. Själv försöker jag hitta någon form av västkustkänsla, och vill då helst gärna inte ha "New England"-stil i huset.

Har bläddrat mig skelögd i inredningstidningar - men hittar inte någon stil som jag vill ha eller som känns rätt. Inredningstidningar är dessutom 90% foton på en massa underliga detaljer och bara några få på hela miljöer.

Hemmakatten
Det är en bra idé att ta hjälp av inredningsarkitekt. Man vet oftast själv vilken känsla man vill ha i sitt hem men inte hur man kommer dit. Och det kan bli många dyrbara misstag och inköp på vägen.

Vi har ett arkitektritat hus och även all fast inredning ritades av arkitekterna så som förvaring, kök, el- och belysningsschema, badrum, golv- och väggmaterial. Var otroligt skönt att tillsammans med proffs få hemmet i den stil, känsla och funkionalitet som fungerar för oss.

Redigerat:
Nu är inte vår budget ganska ansträngd i dagsläget pga något ändrade förutsättningar - så någon riktigt exklusiv lösning med belysningskonsulter och liknande blir det inte fråga om. Men när man säljer hus så får man ju ett besök av en "hemstylare" och den genomgången gick på kanske 2h men gav oerhört mycket. Många av rummen fick en helt ny känsla. Det var väldigt prisvärt tycker jag.

Någon liknande lösning men för ett nybygge skulle vara kanon. Visst kan man gå till ett ställe för belysning, gå till ett annat ställe för badrummen... men en helhetslösning vore utmärkt. Om jag nu mot förmodan skulle ha råd att lösa ut den. :o

Vi tog hjälp av ikeas inredare (som är gratis för medlemmar), då skickar man in planlösning och vilka möbler man har som man vill behålla, vilken stil man gillar och sen gör de förslag på hur man inreda (med ikea produkter såklart). Nog mer tänkt att använda till enstaka rum men vi tyckte det var kanon med lite andra infallsvinklar när vi gjorde om vår nedervåning med ganska öppen planlösning. Även om vi inte tog resultatet rätt av så blev helhetsmöbleringen helt annorlunda än vad vi hade trott och tänkt innan.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Ett tips är att kolla upp vad e-styling kostar. Vet att det finns då jag sett det i en blogg jag följer. Aldrig använt det så jag vet inte vad det kan kosta.
Att ha ett konto på Pinterest och pinna bilder i olika mappar är ett tips inför all typ av inredningstips. Jag har också följt råd vid husförsäljning och man inser ju direkt att de ser helt andra saker än vad man själv kan komma fram till :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.