Hej!
Hur tar man lättast bort flytpacklet/murbruket för att få fram klinkerplattorna? Tedtar mejsel och hammare på både blötlagd med vatten och torr yta. Är extremt tidskrävande. Finns några bättre förslag? Då ytan är relativt stor så behövs några annat.

• Klinkergolv delvis täckt med torkat murbruk, del av renoveringsprojekt för att frilägga plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvikt golvmatta visar klinkerplattor med flytspackel, samt en mejsel på golvet.
    Skapa konto
  • Inomhusmiljö under renovering med verktyg på golvet och skrapade klinkerplattor vid trappa, upplyst av en lampa på ett bord vid en vägg.
    Skapa konto
Redigerat:
Vad är det under klinkersen?
Vet du något om i vilket skick klinkersen är?

Det är källare under hallen, taket ser bra ut. Finns några ställen till där klinkersen syns och de ser fina ut. Sen är deg så klart svårt att veta hur det ser ut i mitten.

Vilket material är det under? Betong?

Tänk på att det dels finns en stor risk att det inte var snyggt innan de beslutade sig för att flytspackla golvet, dels risken för att du skadar någon platta när du frigör dem.

Jag skulle överväga att hyra en stripper och ta bort både matta och klinkers.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vilket material är det under? Betong?

Tänk på att det dels finns en stor risk att det inte var snyggt innan de beslutade sig för att flytspackla golvet, dels risken för att du skadar någon platta när du frigör dem.

Jag skulle överväga att hyra en stripper och ta bort både matta och klinkers.
Ja betong. Hm, känns halvkul. I så fall kanske bättre att ta bort mattan och lägga nytt uppe på. Hur löser saltsyra upp så pass tjockt flytspakel?

L Lingbo skrev:
Ja betong. Hm, känns halvkul. I så fall kanske bättre att ta bort mattan och lägga nytt uppe på. Hur löser saltsyra upp så pass tjockt flytspakel?
Rent spontant skulle jag aldrig försöka fräta bort något som enkelt kan tas bort mekaniskt.

D Dilato skrev:
Rent spontant skulle jag aldrig försöka fräta bort något som enkelt kan tas bort mekaniskt.
Absolut. Hur menar du med enkelt, det är det jag försöker komma fram till, utan att förstöra klinkerplatterna. Vad använder du för redskap?

L Lingbo skrev:
Absolut. Hur menar du med enkelt, det är det jag försöker komma fram till, utan att förstöra klinkerplatterna. Vad använder du för redskap?
Vad är det du vill uppnå som slutresultat?
Du kommer nog aldrig att kunna få tillbaka klinkers golvet, men bilar du bort det så är ju ny klinkers relativt billigt.

Annars är heltäckningsmatta alltid ett bra alternativ.

Syra går utmärkt för att lösa upp flytspacklet, även om det inte är den mysigaste lösningen och inget jag skulle välja för en så stor yta.
Och klinkersen lär också bli rätt ledsen av syran om du använder något som biter tillräckligt för att göra arbetet lätt nog för att motivera syra-behandlingen.

Dvs, visst kan du köra med syra rent tekniskt, men du kommer ändå inte kunna använda dig av klinkersen.

Vill du ha ett klinkergolv: Ta bort klinkersen från betongen och lägg nytt.
Vill du ha ett så lätt jobb som möjligt: Ta bort mattan (om den går bort lätt) och återställ det flytspackel du har tagit bort och lägg matta/golv på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.