Hej,
Har en armatur (ovanför ett badrumsskåp) som tänds/släcks med en strömställare på väggen.
Ur väggen (där armaturen sitter) finns fyra elledningar - brun, gul/grön, grå samt blå - varav de två sistnämnda ledningarna (grå och blå) nyttjas till armaturen.
De två andra elledningarna (brun och gul/grön) nyttjas ej (där de kommer ut ur väggen).
Samtliga fyra elledningar visas på bifogat fotografi.
Nu till min fråga, som någon kanske kan hjälpa mig med:
Jag önskar ett eluttag ovanför badrumsskåpet. Kan jag på något sätt nytta befintliga elledningar?
Och kan jag nytta dem för konstant spänning i eluttaget (utan att strömställaren på väggen påverkar på/av på eluttaget)?
Huset är byggt 2016.
Tack på förhand för er hjälp!
Med vänlig hälsning,
Andreas
Har en armatur (ovanför ett badrumsskåp) som tänds/släcks med en strömställare på väggen.
Ur väggen (där armaturen sitter) finns fyra elledningar - brun, gul/grön, grå samt blå - varav de två sistnämnda ledningarna (grå och blå) nyttjas till armaturen.
De två andra elledningarna (brun och gul/grön) nyttjas ej (där de kommer ut ur väggen).
Samtliga fyra elledningar visas på bifogat fotografi.
Nu till min fråga, som någon kanske kan hjälpa mig med:
Jag önskar ett eluttag ovanför badrumsskåpet. Kan jag på något sätt nytta befintliga elledningar?
Och kan jag nytta dem för konstant spänning i eluttaget (utan att strömställaren på väggen påverkar på/av på eluttaget)?
Huset är byggt 2016.
Tack på förhand för er hjälp!
Med vänlig hälsning,
Andreas
Redigerat:
Förmodligen kan du det ja. Det vi ser på bilden med synliga enkelisolerade ledningar är inte tillåtet.
Du behöver:
- kontrollera så att brun är fast fas
- kontrollera så att gröngul är skyddsjord
- följa svensk standard beträffande uttag i badrum
- se till att de enkelisolerade trådarna får ett ordentligt basskydd.
Det är ett ganska enkelt jobb om man vet hur man gör. Eftersom du ställer frågan misstänker jag att det jag skrivit i stycket ovan inte är självklart för dig. Det kan därför vara bra om du tar kontakt med en elektriker.
Du behöver:
Det är ett ganska enkelt jobb om man vet hur man gör. Eftersom du ställer frågan misstänker jag att det jag skrivit i stycket ovan inte är självklart för dig. Det kan därför vara bra om du tar kontakt med en elektriker.
Tack Johan456! Ditt svar är uppskattat och värdefullt.J Johan456 skrev:Förmodligen kan du det ja. Det vi ser på bilden med synliga enkelisolerade ledningar är inte tillåtet.
Du behöver:
Det du skriver är för mig inte självklart, men för mig logiskt och förståeligt. Än en gång tack!
Den blå ska vara nolla. Den behövs också.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men som sagt. Man behöver dels kontrollera att blå verkligen är nolla, och att brun är fas. och (VIKTIGT) att gulgrön verkligen är skyddsjord, med förbindelse till jordskenan i el´centralen.
Det måste som sagt finnas jordfelsbrytare.
Det får inte finnas elutag närmare dusch än 120 cm, eller närmare en badkarskant än 60 cm (mätt i horisontalplanet).
Och så måste man skydda de nu exponerade trådarna med en dosa eller liknande.
Det måste som sagt finnas jordfelsbrytare.
Det får inte finnas elutag närmare dusch än 120 cm, eller närmare en badkarskant än 60 cm (mätt i horisontalplanet).
Och så måste man skydda de nu exponerade trådarna med en dosa eller liknande.
På tal om elledningar och dess närhet till vattenkällor i det här badrummet:
A. 100 cm lodrätt under badrumsskåpet, där elledningarna kommer ut ur väggen (se fotografi i ursprungsinlägg), sitter ett handfat med vattenkran.
B. 170 cm från berörda elledningarna är en öppningsbar duschvägg och ytterligare 80 cm bort (totalt 250 cm) sitter duschblandare med slang och munstycke.
A. 100 cm lodrätt under badrumsskåpet, där elledningarna kommer ut ur väggen (se fotografi i ursprungsinlägg), sitter ett handfat med vattenkran.
B. 170 cm från berörda elledningarna är en öppningsbar duschvägg och ytterligare 80 cm bort (totalt 250 cm) sitter duschblandare med slang och munstycke.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Då låter det som avståndskraven är uppfyllda.L lzon skrev:På tal om elledningar och dess närhet till vattenkällor i det här badrummet:
Utöver avstånd till dusch och badkar som jag beskrev (förenklat), så gäller bara sunt förnuft. Uttag få inte finnas där det normalt rinner/sprutar vatten. Normalt kommer inget vatten från handfatet upp till ovanför spegeln.
Tack!H hempularen skrev:
Huset byggdes som sagt 2016 och vi flyttade in (köpte huset) 2021.
Enligt information här (era tacksamma svar) får elledningar inte sticka ut ur väggen på det sätt som de nu gör (se fotografi i ursprungsinlägget).
Jag delade med mig av avstånden till badrummets vattenkällor för att jag blev konfunderad över hur/varför såväl elektriker som besiktningsman utfört respektive godkänd installationen på det här sättet 🤔
Dock gott att avståndskraven i vart fall är uppfyllda
om badrumsskåpet är original så har elektrikern slarvat. Däremot hade en besiktningsman sannolikt sett det. Däremot är det inte så vanligt att man har en biträdande besiktningsman EL vid slutbesiktning av villor. Huvudbesiktningsmannen kan mycket väl nöja sig med kvalitetsintyg från elinstallatören.