54 084 läst ·
843 svar
54k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, inte Sovjet,,, men det folk som lever hukat och lyder en utomstående hotande makt, är inte fritt. Närmast en lydstat.. eller fullt ut lydstat om det vill sig riktigt illa.F fsn skrev:
Jag avser inte gå i polemik med det slags arsenal du tar till.F fsn skrev:Jag förstår som sagt inte vad du ville med din bild. Jag skrev liksom precis som det var och då citerar du mig med en bild på exakt det jag skrivit precis som nån jävla form av correction? Så min fråga är väl egentligen om du är lite korkad? Annars så får du gärna förklara vad din bild du så fint googlat fram säger som inte stämmer med det jag skrev?
Jag har tillagt ett förtydligande, nog tydligt Vad är problemet, kan man undra?
Ja, det är ju länder som befriades av Ryssland 1945. Alla dessa länder är i princip jämförbara med Belarus idag. Ryssvänlig regering, låtsasdemokratier med val men i praktiken diktaturer. Det ändrar inte det faktum att det var egna länder och inte en del av Sovjetunionen.P paralun skrev:Njau...bläddrar man i historieboken så dyker direkt "Pragvåren" upp när Warzawapakten gemensamt slog ner all folkvilja till förändring.
"Natten mellan den 20 och 21 augusti 1968 invaderades Tjeckoslovakien av trupper från Sovjetunionen, Bulgarien, Polen och Ungern. Under invasionen användes mellan 5 000 och 7 000 stridsvagnar. De följdes av mellan 200 000 och 600 000 soldater."
[länk]
Men jovisst de var suveräna stater men styrda av Sovjetunionen.
Jo men det viktiga är ju att inse Sovjetunionens/Rysslands historia och att det inte är ett land att lita på.F fsn skrev:
De baltiska länderna samt Polen försökte i åratal.
"Vi sa ju det.."
"‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best"
Obegripligt korkat av Tyskland och väst när man ser var det barkade iväg.
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/
P paralun skrev:Jo men det viktiga är ju att inse Sovjetunionens/Rysslands historia och att det inte är ett land att lita på.
De baltiska länderna samt Polen försökte i åratal.
"Vi sa ju det.."
"‘We told you so!’ How the West didn’t listen to the countries that know Russia best"
Obegripligt korkat av Tyskland och väst när man ser var det barkade iväg.
[länk]
Jaha.. nu vore det bra om du förklarar vad som menas med "befriades" från vad,, till vad då,,,F fsn skrev:
"Ja, det är ju länder som befriades av Ryssland 1945".
L lob skrev:
Ja, det har väl sitt ursprung i de lättnader som infördes efter Stalins död för att få lite fart på ekonomin som var helt jävla körd i botten. Innan Ungern så var det stora demonstrationer både i Östtyskland och Polen. Östtyskland så slog regimen ner protesterna och i Polen så blev det tillsatt folkligare ledare. I Ungern så störtades väl diktatorn i en i sammanhanget relativt oblodig revolution och den nya regimen deklarerade utträde ur Warszawapakten och där gick gränsen för Moskva. Det finns väl vissa likheter med upproret i Belarus för några år sen. Det bygger på lydregeringar och inte på nån form av demokrati men det ändrar inte det faktum att det är länder.
Fast har du fastnat i vad som i den här tråden pratas om.. avseende egna länder och "lydstater". Ingen självständig stat vill väl heller vara beroende av någon utomstående "makt".,.F fsn skrev:Ja, det har väl sitt ursprung i de lättnader som infördes efter Stalins död för att få lite fart på ekonomin som var helt jävla körd i botten. Innan Ungern så var det stora demonstrationer både i Östtyskland och Polen. Östtyskland så slog regimen ner protesterna och i Polen så blev det tillsatt folkligare ledare. I Ungern så störtades väl diktatorn i en i sammanhanget relativt oblodig revolution och den nya regimen deklarerade utträde ur Warszawapakten och där gick gränsen för Moskva. Det finns väl vissa likheter med upproret i Belarus för några år sen. Det bygger på lydregeringar och inte på nån form av demokrati men det ändrar inte det faktum att det är länder.
RACS skrev:
Jag vill göra dig uppmärksam på att jag skiter i vad tråden handlar om. Jag svardede på inlägg #532 där det var tydliga felaktigheter. Ta det därifrån. Du behöver inte ha det minsta tvivel på att det är min absoluta övertygelse att Ryssjävlarna är löss som skall hållas kort om det nu är det som är ditt bekymmer.
Tja, det slags tilltal leder ingen vart, låter som en från trollvärden; horribelt, vad än intentionen kan ha varit; helt fel ute.F fsn skrev:
Men du får en andra chans: förklara gärna vad som befriats.. och från vad?
Finns inget som gör att stater som Finland, nu Ukraina.. eller andra, vill bli annekterat eller inkorporerat, eller som sagts, bli en lydstat.
Och du borde ha begripit förtydligandet,F fsn skrev:Jag vill göra dig uppmärksam på att jag skiter i vad tråden handlar om. Jag svardede på inlägg #532 där det var tydliga felaktigheter. Ta det därifrån. Du behöver inte ha det minsta tvivel på att det är min absoluta övertygelse att Ryssjävlarna är löss som skall hållas kort om det nu är det som är ditt bekymmer.
RACS skrev:
Tja, det slags tilltal leder ingen vart, låter som en från trollvärden; horribelt, vad än intentionen kan ha varit; helt fel ute.
Men du får en andra chans: förklara gärna vad som befriats.. och från vad?
Finns inget som gör att stater som Finland, nu Ukraina.. eller andra, vill bli annekterat eller inkorporerat, eller som sagts, bli en lydstat.
Vad tror du själv? Är du dum på riktigt eller gör du dig till? Vad fan tror du det var som befriades 1945?