Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
M mickef skrev:
Nej, det visste han inte. Eller försöker du också föra över diskussionen till nåt annat?
Ok, jag trodde att du visste skillnaden mellan vetorätt och diktatur, men det visste du alltså inte?
Så rekommenderar jag att du tar reda på skillnaden , den är enorm.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Nu har forumets egen försvarsmakt vaknat?
När trollen klampar runt, vaknar många.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag trodde att du visste skillnaden mellan vetorätt och diktatur, men det visste du alltså inte?
Så rekommenderar jag att du tar reda på skillnaden , den är enorm.
I fallet Kalkonen (läs Turkiet) är det både vetorätt och diktatur samtidigt, lite komplicerat men det kan hända…

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Någon som har koll på hur många länder som tidigare var Sovjetstater, medlemmar i Warszawapakten eller grannländer till Ryssland som efter murens fall 1989 valt att gå med i NATO?

Jag vet att det är några stycken och jag antar att de valde NATO-medlemskap för att de inte ville ha ryssar på oväntat besök i sina länder.

Och vill vi i Sverige inte heller ha ryssar klampa omkring hur som helst hos oss så finns det goda anledningar att gå med. Men det är väl bara ryssar, gamla kommunister och andra pro-ryska nyttiga idioter som är emot det?

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
kashieda kashieda skrev:
När trollen klampar runt, vaknar många.
Det tolkar jag som att du menar att Birgit har en svans?

Minnie

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
I detta krig är det än värre, för vi uppmanar Ukraina att skicka ut sina mannar i en strid de inte kan vinna.
Din tanke, som inte är helt ovanlig, är att om omvärlden slutar hjälpa så bekämpas Ukrainas styrkor snabbare vilket på något sätt skulle vara mer smärtfritt än om Ukraina lyckas hålla emot längre.

Men detta är ett krig Ukraina inte har råd att förlora. Det skulle innebära att Ukraina förintas. Om Ryssland tar kontroll över hela landet kommer de inleda en process som ser till att självständighet för Ukraina aldrig mer ska kunna vara möjligt.

För att logiken med att snabb förlust vore bättre bygger på att man ser Ukraina som en multisjuk 95-åring där man kanske tycker det är att förlänga lidandet att börja med t ex dialys. Men de flesta ser nog större likhet med en 18-åring som drabbats av någon hemsk cancer. Ävem om överlevnadschansen bara är 2% så gör man allt man kan.

Det brukar väl vara de som vill att Sverige ska gå med i Nato som säger att det är meningslöst för ett ensamt land att försöka försvara sig mot ett land i Rysslands storleksordning.

Med det sagt tycker jag också att det är väldigt svårt att se något icke-hemskt slut på allt detta.

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Någon som har koll på hur många länder som tidigare var Sovjetstater, medlemmar i Warszawapakten eller grannländer till Ryssland som efter murens fall 1989 valt att gå med i NATO?
Nato-medlemmarna finns listade här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nato#Medlemmar
Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovakien, Tjecken, Ungern och Östtyskland var så vitt jag minns Sovjetstater.
Flera av dem och Albanien ingick i Warsawapakten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I fallet Kalkonen (läs Turkiet) är det både vetorätt och diktatur samtidigt, lite komplicerat men det kan hända…
Absolut, för är vi eniga.
Micke verkar dock tro att alla länder i NATO är diktaturer, alternativt vet han inte vad en diktatur är...

Jag är iofs inte extremt överraskad.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Din tanke, som inte är helt ovanlig, är att om omvärlden slutar hjälpa så bekämpas Ukrainas styrkor snabbare vilket på något sätt skulle vara mer smärtfritt än om Ukraina lyckas hålla emot längre.

Men detta är ett krig Ukraina inte har råd att förlora. Det skulle innebära att Ukraina förintas. Om Ryssland tar kontroll över hela landet kommer de inleda en process som ser till att självständighet för Ukraina aldrig mer ska kunna vara möjligt.

För att logiken med att snabb förlust vore bättre bygger på att man ser Ukraina som en multisjuk 95-åring där man kanske tycker det är att förlänga lidandet att börja med t ex dialys. Men de flesta ser nog större likhet med en 18-åring som drabbats av någon hemsk cancer. Ävem om överlevnadschansen bara är 2% så gör man allt man kan.

Det brukar väl vara de som vill att Sverige ska gå med i Nato som säger att det är meningslöst för ett ensamt land att försöka försvara sig mot ett land i Rysslands storleksordning.

Med det sagt tycker jag också att det är väldigt svårt att se något icke-hemskt slut på allt detta.
bry dig inte om medlemmen. Hen vädrar sin rysspropaganda så fort möjlighet ges. Alla andra fattar läget

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Viktor.J Viktor.J skrev:
bry dig inte om medlemmen. Hen vädrar sin rysspropaganda så fort möjlighet ges. Alla andra fattar läget
Ja. Du och din låtsaskompis.

Som sagt. En sekt.

Minnie

Viktor.J Viktor.J skrev:
Nej, så svart och vitt är det inte. Det finns många (i övrigt) kloka människor som tänker sådär. Provokation från "väst", jämförelser med Kubakrisen, o.s.v. Det finns en logik i det om man ligger kvar i kalla krigets världsbild där det finns två stormakter med var sitt kringområde och där det ska finnas en balans dem emellan. Och i så fall skulle det ju finnas en logik.
Men dagens världspolitiska läge är något helt annat. Ryssland var (ända tills nyligen) välkommen i finrummet, men erbjöds bara inflytande i proportion mot sin ekonomiska storlek, vilket numera är ungefär som Italien eller Spanien. Ingen specialbehandling. Ingen buffertzon.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Nej, så svart och vitt är det inte. Det finns många (i övrigt) kloka människor som tänker sådär. Provokation från "väst", jämförelser med Kubakrisen, o.s.v. Det finns en logik i det om man ligger kvar i kalla krigets världsbild där det finns två stormakter med var sitt kringområde och där det ska finnas en balans dem emellan. Och i så fall skulle det ju finnas en logik.
Men dagens världspolitiska läge är något helt annat. Ryssland var (ända tills nyligen) välkommen i finrummet, men erbjöds bara inflytande i proportion mot sin ekonomiska storlek, vilket numera är ungefär som Italien eller Spanien. Ingen specialbehandling. Ingen buffertzon.
Jo men Putin borde aldrig ha bjudits in till finrummet men nu fick han ju chansen via fossilgas och olja till Tyskland.
Sen håller jag med dig om att det här mycket sannolikt slutar mycket illa. Putin kör "all-in" och har inget att förlora "to the bitter end".
Det är därför jag tror det är ett måste att gå med i NATO.

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det tolkar jag som att du menar att Birgit har en svans?

Minnie
Oh ja, en svans som är så lojal att den dyker upp redan innan BirgitS börjar kommentera i tråden. Du vet, vi har ju vår koordinerade anti-troll-rörelse som motvikt.

Eller så är det så att de flesta andra anser att trollens dumheter inte ska stå oemotsagt, utan att behöva svansa.

• Gilla
  • Älska
och en till och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Oh ja, en svans som är så lojal att den dyker upp redan innan BirgitS börjar kommentera i tråden. Du vet, vi har ju vår koordinerade anti-troll-rörelse som motvikt.

Eller så är det så att de flesta andra anser att trollens dumheter inte ska stå oemotsagt, utan att behöva svansa.
Tror inte Minnie är ute och kör så ofta. Måste vara svårt att komma fram när verkligheten och kartan aldrig stämmer

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Nato-medlemmarna finns listade här: [länk]
Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovakien, Tjecken, Ungern och Östtyskland var så vitt jag minns Sovjetstater.
Flera av dem och Albanien ingick i Warsawapakten.
Polen, Rumänien, Sovakien, Tjeckien, Ungern, Östtyskland mfl var knappast Sovjetstater utan suveräna land, dock med i Warszawapakten.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.