54 078 läst ·
843 svar
54k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Någon som har koll på hur många länder som tidigare var Sovjetstater, medlemmar i Warszawapakten eller grannländer till Ryssland som efter murens fall 1989 valt att gå med i NATO?
Jag vet att det är några stycken och jag antar att de valde NATO-medlemskap för att de inte ville ha ryssar på oväntat besök i sina länder.
Och vill vi i Sverige inte heller ha ryssar klampa omkring hur som helst hos oss så finns det goda anledningar att gå med. Men det är väl bara ryssar, gamla kommunister och andra pro-ryska nyttiga idioter som är emot det?
Jag vet att det är några stycken och jag antar att de valde NATO-medlemskap för att de inte ville ha ryssar på oväntat besök i sina länder.
Och vill vi i Sverige inte heller ha ryssar klampa omkring hur som helst hos oss så finns det goda anledningar att gå med. Men det är väl bara ryssar, gamla kommunister och andra pro-ryska nyttiga idioter som är emot det?
Din tanke, som inte är helt ovanlig, är att om omvärlden slutar hjälpa så bekämpas Ukrainas styrkor snabbare vilket på något sätt skulle vara mer smärtfritt än om Ukraina lyckas hålla emot längre.Minnie Mesola skrev:
Men detta är ett krig Ukraina inte har råd att förlora. Det skulle innebära att Ukraina förintas. Om Ryssland tar kontroll över hela landet kommer de inleda en process som ser till att självständighet för Ukraina aldrig mer ska kunna vara möjligt.
För att logiken med att snabb förlust vore bättre bygger på att man ser Ukraina som en multisjuk 95-åring där man kanske tycker det är att förlänga lidandet att börja med t ex dialys. Men de flesta ser nog större likhet med en 18-åring som drabbats av någon hemsk cancer. Ävem om överlevnadschansen bara är 2% så gör man allt man kan.
Det brukar väl vara de som vill att Sverige ska gå med i Nato som säger att det är meningslöst för ett ensamt land att försöka försvara sig mot ett land i Rysslands storleksordning.
Med det sagt tycker jag också att det är väldigt svårt att se något icke-hemskt slut på allt detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nato-medlemmarna finns listade här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nato#MedlemmarKeiller skrev:
Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovakien, Tjecken, Ungern och Östtyskland var så vitt jag minns Sovjetstater.
Flera av dem och Albanien ingick i Warsawapakten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
bry dig inte om medlemmen. Hen vädrar sin rysspropaganda så fort möjlighet ges. Alla andra fattar lägetS Skopan skrev:Din tanke, som inte är helt ovanlig, är att om omvärlden slutar hjälpa så bekämpas Ukrainas styrkor snabbare vilket på något sätt skulle vara mer smärtfritt än om Ukraina lyckas hålla emot längre.
Men detta är ett krig Ukraina inte har råd att förlora. Det skulle innebära att Ukraina förintas. Om Ryssland tar kontroll över hela landet kommer de inleda en process som ser till att självständighet för Ukraina aldrig mer ska kunna vara möjligt.
För att logiken med att snabb förlust vore bättre bygger på att man ser Ukraina som en multisjuk 95-åring där man kanske tycker det är att förlänga lidandet att börja med t ex dialys. Men de flesta ser nog större likhet med en 18-åring som drabbats av någon hemsk cancer. Ävem om överlevnadschansen bara är 2% så gör man allt man kan.
Det brukar väl vara de som vill att Sverige ska gå med i Nato som säger att det är meningslöst för ett ensamt land att försöka försvara sig mot ett land i Rysslands storleksordning.
Med det sagt tycker jag också att det är väldigt svårt att se något icke-hemskt slut på allt detta.
Nej, så svart och vitt är det inte. Det finns många (i övrigt) kloka människor som tänker sådär. Provokation från "väst", jämförelser med Kubakrisen, o.s.v. Det finns en logik i det om man ligger kvar i kalla krigets världsbild där det finns två stormakter med var sitt kringområde och där det ska finnas en balans dem emellan. Och i så fall skulle det ju finnas en logik.Viktor.J skrev:
Men dagens världspolitiska läge är något helt annat. Ryssland var (ända tills nyligen) välkommen i finrummet, men erbjöds bara inflytande i proportion mot sin ekonomiska storlek, vilket numera är ungefär som Italien eller Spanien. Ingen specialbehandling. Ingen buffertzon.
Jo men Putin borde aldrig ha bjudits in till finrummet men nu fick han ju chansen via fossilgas och olja till Tyskland.S Skopan skrev:Nej, så svart och vitt är det inte. Det finns många (i övrigt) kloka människor som tänker sådär. Provokation från "väst", jämförelser med Kubakrisen, o.s.v. Det finns en logik i det om man ligger kvar i kalla krigets världsbild där det finns två stormakter med var sitt kringområde och där det ska finnas en balans dem emellan. Och i så fall skulle det ju finnas en logik.
Men dagens världspolitiska läge är något helt annat. Ryssland var (ända tills nyligen) välkommen i finrummet, men erbjöds bara inflytande i proportion mot sin ekonomiska storlek, vilket numera är ungefär som Italien eller Spanien. Ingen specialbehandling. Ingen buffertzon.
Sen håller jag med dig om att det här mycket sannolikt slutar mycket illa. Putin kör "all-in" och har inget att förlora "to the bitter end".
Det är därför jag tror det är ett måste att gå med i NATO.
Oh ja, en svans som är så lojal att den dyker upp redan innan BirgitS börjar kommentera i tråden. Du vet, vi har ju vår koordinerade anti-troll-rörelse som motvikt.Minnie Mesola skrev:
Eller så är det så att de flesta andra anser att trollens dumheter inte ska stå oemotsagt, utan att behöva svansa.
Tror inte Minnie är ute och kör så ofta. Måste vara svårt att komma fram när verkligheten och kartan aldrig stämmerkashieda skrev:
Polen, Rumänien, Sovakien, Tjeckien, Ungern, Östtyskland mfl var knappast Sovjetstater utan suveräna land, dock med i Warszawapakten.BirgitS skrev: