Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Här skrattade jag glatt. Inte åt dig, utan åt Hultqvist. Typiskt politiker. Totalt opålitliga.
Att jag ser det som en sorgens dag, är en annan historia.

Minnie
Inte för att jag är imponerad av Hultqvist, men visst är det väl en styrka att kunna ändra sig när omständigheterna ändrar sig?
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte tänka själv utan måste bli beordrad att ändra dig eftersom du anser att det gäller andra människor?
Ibland är din "debatteknik", om man kan kalla den så, mer obegriplig än vanligt.
-OK. Så om du tycker att mina inlägg är naiva, betyder det att även dina är det. DVS det man tycker om någon, är man själv? Projektion, kallas väl det? Något psykologer anklagar patienter för, när terapin går åt pipsvängen. Har jag förstått dig rätt?

Minnie
 
Minnie Mesola
R RoAd skrev:
Inte för att jag är imponerad av Hultqvist, men visst är det väl en styrka att kunna ändra sig när omständigheterna ändrar sig?
I grund och botten, håller jag med dig, för vanligtvis anklagar jag dom för att inte kunna ändra sig:p. Men denna kovändning luktar unket lång väg, för varenda mosse var överbefolkad (beugglad) av fjäderfän redan. Så här fanns inga ändrade omständigheter.
Men visst. Att vara en ansvarsfull politiker, om sådana finns, måste vara ett helvete.

Minnie
 
Krig är enbart usla, hemska, bedrövliga, sorgliga och vi själva ställer till det.

Filmtime, Gonatt.

 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Mmm. Min mor och hennes familj fick fly från Karelen 2ggr. By Polisen kom och sade att ta med er det ni orkar bära, ryssen kommer nu. Sedan så kan ni spekulera hur som helst. Frågade min mor på dödsbädden, hon blev 88 år, om hon fortfarande hatade Ryssen, det gjorde hon! Norr om Polcirkeln i Finland, så hör man dova ljud av Boom, Boom, artilleri som övningsskjuter. Polarna däruppe säger att vi i Sverige har en djävla tur att vi har dem emellan oss och ryssarna, så är det nog. Själv så var jag påväg söderut i Europa för ett år sedan för att deltaga i något... Men frugan satte stopp! Har istället donerat en del pengar istället för att delta i kriget . Cornucopia.se har många länkar till folk som hjälper Ukrainarna.
Sluta att tjafsa med varandra, gör skillnad istället.
Eller hur Dilato.
H heimlaga skrev:
I det rådande säkerhetsläget vill jag bara råda er alla att ta det lugnt och sansat och inte dras med i hatkampanjer eller tro på rysspropagandan:
Femtekolonnarna verkar arbeta hårt nu och de arbetar inte för Sverige.

Läget i ett sammandrag på svenska från YLE i Finland:
[länk]
 
  • Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
R
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
I grund och botten, håller jag med dig, för vanligtvis anklagar jag dom för att inte kunna ändra sig:p. Men denna kovändning luktar unket lång väg, för varenda mosse var överbefolkad (beugglad) av fjäderfän redan. Så här fanns inga ändrade omständigheter.
Men visst. Att vara en ansvarsfull politiker, om sådana finns, måste vara ett helvete.

Minnie
Inga ändrade omständigheter? Vissa skulle nog kalla Rysslands anfall för just det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Bra fråga men jag har tyvärr inget svar på den. Jag har i första hand lagt mitt ”krut” på att föreslå vad man skulle gjort för att inte krig skulle utbrutit.
Ukrainarna får betala ett högt pris för kriget och det som skrämmer mest är om kärnvapen kommer till användning.
Ok, det är en svår fråga så det kan jag köpa, och jag håller med om andra meningen också.

Men principiellt då, eftersom kriget är ett faktum: har Ukraina rätt att motsäga sig Rysslands önskade lösning? Om nej; hur är det då inte att förtrycka dem? Om ja: hur kan då Rysslands agerande i Ukraina rättfärdigas?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, detsamma kan ju sägas om dig då. Jag ska försöka komma ihåg att tilltala dig som en svagsint framöver.
Aha! Är det en projektion, Birgit:cool:.

Minnie
 
R
L leifa.k skrev:
Cornucopia.se har många länkar till folk som hjälper Ukrainarna.
En bra källa om man vill hjälpa till ekonomiskt. Har själv skänkt till blågula bilarna och powerup ukraine.
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Mmm. Min mor och hennes familj fick fly från Karelen 2ggr. By Polisen kom och sade att ta med er det ni orkar bära, ryssen kommer nu. Sedan så kan ni spekulera hur som helst. Frågade min mor på dödsbädden, hon blev 88 år, om hon fortfarande hatade Ryssen, det gjorde hon! Norr om Polcirkeln i Finland, så hör man dova ljud av Boom, Boom, artilleri som övningsskjuter. Polarna däruppe säger att vi i Sverige har en djävla tur att vi har dem emellan oss och ryssarna, så är det nog. Själv så var jag påväg söderut i Europa för ett år sedan för att deltaga i något... Men frugan satte stopp! Har istället donerat en del pengar istället för att delta i kriget . Cornucopia.se har många länkar till folk som hjälper Ukrainarna.
Sluta att tjafsa med varandra, gör skillnad istället.
Eller hur Dilato.
Mandelpotatisen odlad där är suveränt god. En gång så fastnade potatishackan i en nazisthjälm med kulhål. Enligt husbonn så fick Tysken sätta livet till i Potatislandet.. Så är det, och så var det.

Sedan så kan man diskutera detta i all oändlighet, men de som är på det humöret ger jag inte mycket för..

Som det är i dag så finns det bara ett förfaringssätt enligt mig..
Som sagt så hatade mor min ryssen ända in på dödsbädden...
 
Minnie Mesola
R RoAd skrev:
Inga ändrade omständigheter? Vissa skulle nog kalla Rysslands anfall för just det.
Inte på det stora hela, för det var redan tillräckligt oroande då. Ryssarna testade vår vilja att hjälpa Ukraina. Som vi vet, satte vi hårt mot hårt och vände dom ryggen. -Gör vad ni vill därborta, men några franska ostar och äcklig holländsk öl, blir det inte. Så det så!:p -Ha. där fick han så han teg den galne rödbetsätaren.
Och med ett sådant ultimatum var det helt otänkbart att han skulle våga invadera resten av Ukraina också. Eller hur?

Minnie
 
MultiMan
Putins kolportörer i den här tråden kommer aldrig övertyga någon, så ert arbete är bortkastat.

Det vi istället ser är att mängder av människor med helt olika bakgrunder, utbildningsnivå, ekonomisk ställning och inte minst med väldigt olika partisympatier tillsammans skapar och vidmakthåller en enad front för att försvara våra demokratier när fienden knackar på dörren.
 
  • Gilla
  • Älska
Zsam och 6 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Ok, det är en svår fråga så det kan jag köpa, och jag håller med om andra meningen också.

Men principiellt då, eftersom kriget är ett faktum: har Ukraina rätt att motsäga sig Rysslands önskade lösning? Om nej; hur är det då inte att förtrycka dem? Om ja: hur kan då Rysslands agerande i Ukraina rättfärdigas?
Det är ju vedertaget att den som blir angripen får försvara sig. Rysslands krig mot Ukraina behöver inte rättfärdigas, däremot är det viktigt att förstå mekanismerna bakom och där går vi lätt vilse.
Någon tänkare har uttryckt det så här: Det enda mänskligheten har lärt av historien är att den ingenting har lärt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Putins kolportörer i den här tråden kommer aldrig övertyga någon, så ert arbete är bortkastat.

Det vi istället ser är att mängder av människor med helt olika bakgrunder, utbildningsnivå, ekonomisk ställning och inte minst med väldigt olika partisympatier tillsammans skapar och vidmakthåller en enad front för att försvara våra demokratier när fienden knackar på dörren.
Vissa i den här tråden har som paradgren att tillskriva åsiktsmotståndare åsikter de inte har.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
L L A Axelsson skrev:
Vissa i den här tråden har som paradgren att tillskriva åsiktsmotståndare åsikter de inte har.
Helt obegripligt att kunna hitta ryska samarbetsmän i denna tråd. Själv har jag inte sett någon. Däremot finns en grupp som inte tolererar en annan världssyn än deras egen. Det är den mentaliteten som startar krig. Vi har rätt, ni har fel. Ganska oroande faktiskt att se vilken makt våra statliga nyhetssändningar har på innevånarna. Det fattade även Hitler när han försåg tyska befolkningen med radioapparater.

Minnie
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.