54 299 läst ·
843 svar
54k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo det är ett stort fokuserande på despoten Putin och väst gjorde då ett gigantiskt misstag 2014 när man inte ingrep då Krim annekterades. Sen kunde då Putin gödas av gaspengar från Väst, huvudsakligen från Tyskland.BirgitS skrev:
Det är ju inte ett alternativ vi kan välja utan då är vi utelämnade till Putins godtycke. Tycker du att det är något du vill välja?
Det där är ju fel eftersom det är välkänt sen årtionden att Ryssland vill ha kontroll över Östersjön, dvs. de vill ha kontroll över Gotland mm. De vill även ha kontroll över Öresund och Stora Bält så att de kan få en säker isfri passage året runt från Ryssland till Atlanten.
Den vanliga bedömningen är att det är mycket mer kostsamt, dvs. dummare, för Ryssland att anfalla ett Natoland än ett land som inte är med i Nato. Anfaller de ett Natoland så får de Nato-soldater att kämpa mot och inte bara ett enda lands soldater. Det blir även ett fullskaligt krig mellan alla Natoländer och Ryssland där Ryssland kan räkna med angrepp inne i sitt eget land. Det är inte utan anledning som Ryssland nu anföll Ukraina och inte baltstaterna som de egentligen vill lägga beslag på eftersom de avskyr att Kaliningrad är avskuret från resten av Ryssland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Sen ritas ju värdsbilden om just nu när man i öster samarbeter inom SCO med Kina i spetsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_SCO_summit
(det finns massor om just SCO om man googlar)
Sen blev det då ett eländigt, blodigt och uselt krig i Ukraina som kunde ha undvikits om man tagit tag i Krim redan 2014.
Ren tragedi det som hänt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fartygen går inte obemärkta förbi och blir förstås lätta mål i ett krig. Det vill inte Ryssland.Blodsoppen skrev:
Det är ingenting som hindrar ryska fartyg från att passera Öresund idag. Om dom så tvunget vill ha kontroll över Östersjön så räcket det att ta Finland och baltstaterna.
Sveriges största hot kommer inifrån och inte från Ryssen.
Det är rätt roligt att höra på hur folk resonerar. Man tycker både att Ryssland är på fallrepet och hela landet snart kollapsar. Sen tycker samma personer att Ryssland är ett jättehot mot alla kringliggande länder. Det får inte jag ihop.
Nej, Ryssland har inte kontroll över södra Östersund och passagen ut till Atlanten genom att ta de baltiska länderna utan Ryssland behöver Gotland, Bornholm och Öresund. Finland är ointressant i det sammanhanget.
Det handlar väl om olika tidsperspektiv. Att Ryssland för närvarande är fullt upptagna i Ukraina betyder förstås inte att de alltid kommer att vara det utan de har förstås strategiska planer som sträcker sig årtionden framöver. Det är 9 år sen de invaderade delar av Ukraina och redan långt innan dess planerade de förstås för det och sen ett vidare övertagande av hela Ukraina och sen fortsätta med att bygga upp ett imperium igen.
Vi är utlämnade till Erdogans godtycke för tillfället och om NATO föredrar Turkiet framför Sverige så är vi inte välkomna. Vi måste sluta krypa, och överlåta åt NATO att knacka på vår port, vi har visat vad vi vill. Dra tillbaka ansökan och återta den stolthet vi hade för inte många årtionden sedan.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nato bjuder inte in länder. Man blir medlem genom att ansöka.M mickef skrev:Vi är utlämnade till Erdogans godtycke för tillfället och om NATO föredrar Turkiet framför Sverige så är vi inte välkomna. Vi måste sluta krypa, och överlåta åt NATO att knacka på vår port, vi har visat vad vi vill. Dra tillbaka ansökan och återta den stolthet vi hade för inte många årtionden sedan.
För Nato är Turkiet mycket viktigare strategiskt än Sverige. Om Nato sparkar ut Turkiet kommer de att börja samarbeta med Ryssland och det är mycket dåligt för Nato att tappa kontrollen över Bosporen (ger Ryssland obevakad transport till Medelhavet) och ett brohuvud in i Mellanöstern.
Jovisst plus alla SCO länder i östern som har stort intresse av just Turkiet.BirgitS skrev:
Nato bjuder inte in länder. Man blir medlem genom att ansöka.
För Nato är Turkiet mycket viktigare strategiskt än Sverige. Om Nato sparkar ut Turkiet kommer de att börja samarbeta med Ryssland och det är mycket dåligt för Nato att tappa kontrollen över Bosporen (ger Ryssland obevakad transport till Medelhavet) och ett brohuvud in i Mellanöstern.
Sen måste då även Ungern läggas till som NATO-land som har erinran mot Sverige.
Eventuellt så måste vi själva "svälja en viss stolthet" för att bli medlem?
P Pin skrev:
Stalin ville nog gärna ha Atlantkust så tror knappast han var nöjd. Kommunismen skulle väl spridas över hela världen. Så Sveriges situation var rimligtvis betydligt mer utsatt med Stalin vid makten tillsammans med en stor och stridsvan arme. På den tiden hade han till och med kunnat motivera ett anfall mot Sverige med att vi tillät tyska armeförband att gå igenom Sverige för att angripa Sovjet, vilket borde gett Sovjet någon form av casus belli mot oss.. Jag har väldigt svårt att se att dagens Ryssland skulle lyckas gå igenom Finland och därefter ta Sverige, men kring 1950 hade det nog varit en relativt enkel operation. Så jämfört med idag så borde vi haft större nytta av att vara medlem i NATO då och inte nu.
Först måste vi återfå nån form av stolthet att svälja.P paralun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 237 inlägg
Var ärlig nu, visst var du en av de som vänt i NATO-frågan? Om inte ber jag om ursäkt, din personlighet passar in perfekt på det nämligen.BirgitS skrev:
Nato bjuder inte in länder. Man blir medlem genom att ansöka.
För Nato är Turkiet mycket viktigare strategiskt än Sverige. Om Nato sparkar ut Turkiet kommer de att börja samarbeta med Ryssland och det är mycket dåligt för Nato att tappa kontrollen över Bosporen (ger Ryssland obevakad transport till Medelhavet) och ett brohuvud in i Mellanöstern.
Hemsk tanke om vi är med I Nato och dom placerar artilleri längs Öresundskusten.BirgitS skrev:
Fartygen går inte obemärkta förbi och blir förstås lätta mål i ett krig. Det vill inte Ryssland.
Nej, Ryssland har inte kontroll över södra Östersund och passagen ut till Atlanten genom att ta de baltiska länderna utan Ryssland behöver Gotland, Bornholm och Öresund. Finland är ointressant i det sammanhanget.
Det handlar väl om olika tidsperspektiv. Att Ryssland för närvarande är fullt upptagna i Ukraina betyder förstås inte att de alltid kommer att vara det utan de har förstås strategiska planer som sträcker sig årtionden framöver. Det är 9 år sen de invaderade delar av Ukraina och redan långt innan dess planerade de förstås för det och sen ett vidare övertagande av hela Ukraina och sen fortsätta med att bygga upp ett imperium igen.
Men vi vill ju gå med i NATO för att säkra vår demokrati... sen får vi då kanske offra några i det stora hela mer oviktiga rättigheter som vi tror oss ha. Vi måste ju inse att även vi måste kunna kompromissa för att få den här NATO säkerheten.M mickef skrev:
