Tjena.

Håller på för fullt och river och bygger om i ladan för lite stallplatser, men har stött på ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Det finns en skorsten i ladan, den är i vanlig gråsten och undre delen som är i själva stallet är en murad kaminplats.
Den kaminplatsen vill jag såklart ha bort till förmån för en box där, men hur gör man?

Slår jag bort den "hänger" ju bara skorstenen där. Eller? Kan man stötta upp den på något smidigt sätt, säg 2.50 ovan golv?
Hjälp en villrådig tjej som inte vet vad hon pysslar med :D

Bara en sak.. sten, betong (grus), lera... vad som helst av de där är tungt, är du säker på att det hänger kvar? Det kan ju vara så att hela skorstenen står på golvet i "ladan"? Lada med skorsten? Är det inte en gammal ladugård? Med ventilationsrör i betong?

Ja, det var ju lite min fråga, om det måste stöttas upp i golvet eller hur fasiken man ska göra. Det är en 100 år gammal lada, men ja, det är en skorsten, det står en kamin inne i kostallet. lite udda kanske.

Skorstenen får gärna vara kvar, bara jag får bort själva kamindelen nere i stallet. Om det nu är möjligt. Annars måste väl hela skorstenen bort?

Jag törs inte svara på det... inte utan att ha nån hum om vad den skulle stå på istället.
Men om du inte kommer använda den så varför inte ta bort den, känns som lika mycket jobb att försöka styva upp nåt som den skall stå på men inte på golvet (i boxen) som att plocka bort den.

Om nu inte några andra bjälkar vilar på murstocken....

Behövs inte den ventilation som skorstenen utgör med självdrag när du ska ha hästar där?

Är det en gammal skorsten så lär den kräva stöd underifrån. Det kan också vara så att den bär upp någonting längre upp.
Man byggde ofta så tidigare att man använde den stora starka murstocken till att hänga upp bjälklag på osv.
Därmed måste man först veta mer om konstruktionen innan det går att säga hur och om det går att riva. (menar då till rimlig kostnad/arbetsinsats)

Okej, jag ska kolla lite närmare hur den är uppbyggd med balkar och så vidare.
Ang ventilation, nej vi har öppnat upp till nock och skall även montera in mekanisk ventilation.

Men är det inte ruskigt med jobb att få ner en hel skorsten?

Knacka en sten i taget, kasta ut... om den är murad.
Jag har inte gjort det själv, men har hört och läst om andra som gjort det, och är det gammalt så sitter det kanske inte så hårt.

Är den rund i betongringar så vet jag inte, men börja uppifrån låter väl som en bra ide... ;)

Den är i superstora naturstensblock...

Låter mycket enklare att bygga ut stallet för fler boxplatser...

Superstora naturstensbock? Spännande, men hur högt då, hela vägen? Hur har det gått till isåfall?
Bild skulle vara intressant :)

Bygga ut är inget att fundera på - stallet ska stå klart i september :D

Det är natursten hela vägen, ja. Tyvärr har jag ingen bild. Hur hög kan skiten vara, 10 meter kanske? Är ca 2 meter ovan takpannorna iaf.

Börjar få lite ångest över hur jag ska få bort skiten, hade inte räknat med så stort problem.

Hur stort är "superstort"? Man har ju alltid egna måttreferenser på de där lite mer abstrakta angivelserna...

ja okej superstora är de kanske inte, men de går inte att lyfta/bära en för hand i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.