Jag håller på och målar väggarna bakom radiatorerna, eller rättare sagt innan radiatorerna ska upp :)
Men hur får jag bort tapeten (sitter löst på sina ställen) på bästa sätt?

Nu river jag ner det lösa för hand, sen petar jag med en stålspackel för att få bort resten som sitter löst. Det resulterar i att tapeten släpper småbitar när jag kommer farande med rollern...

Finns det något enklare sätt? Tapetångare, löser den upp tretexen också?

Ska tapetsera om framöver, och då får man ju psykbryt om man ska hålla på lika som nu :)
Bara slipa känns ju vanskligt, då man får massa lösa flikar som säkerligen fastnar när man rollar på tapetklister. Och hur bra sitter tapeten sen när man fäster den på delvis lös tapet?

Att fästa tapeten på delvis lösa tapetrester är väl inte så lyckat. Nu finns det folk som anser att man skall sätta renoveringsgips över tretexen, bland annat för brandrisken. Vissa dissar den helt och river ut den. Det är synd och skam. Tretex isolerar som 45 mm massivt trä. Skall man nödvändigtvis sätta gips tycker jag man skall använda vanlig 13 mm. Framför allt billigare och mer att skruva i, inte för att hänga upp saker utan då man skall fästa skivan. Men, personligen föredrar jag tretexen. Jag tycker det känns mera ombonat i ett rum med tretex jmf. med gips. Du kan använda en tapetångare/borttagare eller slipa med exenterslip och grovt papper. Själv använder jag både borttagaren och slipen. Man får en slät yta, men det dammar djuriskt när man håller på. Dock behöver man inte om man använder grov kornstorlek köra så fort. (Dammar mindre). Du bör innan tapetsering antingen limstryka ytan, d.v.s rolla på ett eller två varv tapetlim, eller måla med en grundfärg. Jag föredrar att limstryka. Billigare. med vanligt tapetklister och har fungerat bra för mig. Jag har satt upp vanliga papperstapeter och använt vanligt klister med tillsats av 1 l vävlim. Naturligtvis behövs skyddsmask vid sllipning.

Jag har gjort exakt det du håller på med i 2 rum. Tagit bort tapet där vattenradiatorer skulle upp. Och det var Tretex. Jag körde med vatten och skrapade med en spackel. Tapeten fick jag bort ordentligt. Men det blev mycklet skador på skivan, så jag fick spackla en hel del. Tog evigheter att få det klart.

Nu skall jag precis göra det i ett rum till, har god lust att riva hela väggen och sätta gips istället.

Vilket suveränt forum, man postar mitt i natten och får två svar på ca en halvtimme :D

Låter som att jag ska prova att köra ångmaskin på tapeten :)

• Gilla
Johana1990
  • Laddar…
JanneL skrev:
Tretex isolerar som 45 mm massivt trä
Intresserad av vart de siffrorna kommer ifrån då jag har fått för mig att tretex inte är så häftigt som folk tror vad gäller isolerande förmåga? Jag har tidigare trott att man kunde jämföra med två gipsskivor men får nog luta mig att det mer är som tre, dock endast samma osolerande förmåga som två spånskivor eller 22mm trä (inga 45mm).

Jag valde att slita ut det personligen pga brandrisken och i den fart det faktiskt brinner... +att det inte är enkelt att spackla/måla :)

Utdrag ur en snabbsökning på Google gällande tretex och brand...

"Exempel på sådana ytskikt är tretex, spännpapp och dylikt. Anledning till att detta krav ställs är att dessa material kan medföra övertändning (allt brännbart i rummet brinner), mindre än två minuter efter brandstart.

Att tretex isolerar som 45 mm massivt trä är inte tagit ur luften. Varumärket Treetex, tillverkades i Treetexfabriken ett stenkast utanför Örnsköldsvik. Fabriken ingick i MoDo koncernen men lades mer vid midsommartid 1971. MoDo hade ett stort och välrenommerat forskningslaboratorium granngårds och jag tror att det är därifrån uppgifterna kommer. Har tyvärr haft datorhaveri så det som fanns på hårddisken har försvunnit. Tror att jag har sparat på extern hårddisk den sida där uppgiften är hämtad ifrån. Skall leta och återkommer.

J JanneL skrev:
Att fästa tapeten på delvis lösa tapetrester är väl inte så lyckat. Nu finns det folk som anser att man skall sätta renoveringsgips över tretexen, bland annat för brandrisken. Vissa dissar den helt och river ut den. Det är synd och skam. Tretex isolerar som 45 mm massivt trä. Skall man nödvändigtvis sätta gips tycker jag man skall använda vanlig 13 mm. Framför allt billigare och mer att skruva i, inte för att hänga upp saker utan då man skall fästa skivan. Men, personligen föredrar jag tretexen. Jag tycker det känns mera ombonat i ett rum med tretex jmf. med gips. Du kan använda en tapetångare/borttagare eller slipa med exenterslip och grovt papper. Själv använder jag både borttagaren och slipen. Man får en slät yta, men det dammar djuriskt när man håller på. Dock behöver man inte om man använder grov kornstorlek köra så fort. (Dammar mindre). Du bör innan tapetsering antingen limstryka ytan, d.v.s rolla på ett eller två varv tapetlim, eller måla med en grundfärg. Jag föredrar att limstryka. Billigare. med vanligt tapetklister och har fungerat bra för mig. Jag har satt upp vanliga papperstapeter och använt vanligt klister med tillsats av 1 l vävlim. Naturligtvis behövs skyddsmask vid sllipning.
Hej Janne, så bra info ovan. Jag har lite följdfrågor här då det är första gången jag ska riva tapeter i mitt första hus. Jag har en strukturtapet som jag vill ha väck, under sitter en tretex och jag har en tapetborttagare. Ska jag köra på med ångaren och skrapa resten, sen kommer jag behöva slipa eller spacklar man för att få jämn yta? Jag ska sen måla på tretex, men kanske bör ha nån grundfärg så inte tretexen suger upp massa färg i onödan? TACK !!

• Gilla
Angie Malmberg
  • Laddar…
P peroande skrev:
Du kommer inte att få fina väggar om du målar direkt på tretex. Skarvar och spikar kommer att synas tydligt. Sätt en renoveringstapet innan du målar. Jag har använt [länk] med gott resultat.
Hej, tack för ditt svar. Så ta bort strukturtapet med ångaren och sen tapetsera renoveringstapet sen måla? Check!

P peroande skrev:
Du kommer inte att få fina väggar om du målar direkt på tretex. Skarvar och spikar kommer att synas tydligt. Sätt en renoveringstapet innan du målar. Jag har använt [länk] med gott resultat.
Den billigare renoveringstapeten kan funka också eller? :)

Tretex är inte gjort för att bearbetas eller spacklas. Det lurvar sig bara. Ibland är det nästan bättre att låta tapet sitta kvar. När man använder tretex så spikas det upp och sen har man spännpapp eller så limmar man lumppapp på tretexen för att få ett underlag för nåt annat. Det blir som istället för spacklingen. I modern tid skulle man nog ersätta lumppappen med nån "återställare" eller renoveringstapet som ger en hård yta.

S Stefan1972 skrev:
Tretex är inte gjort för att bearbetas eller spacklas. Det lurvar sig bara. Ibland är det nästan bättre att låta tapet sitta kvar. När man använder tretex så spikas det upp och sen har man spännpapp eller så limmar man lumppapp på tretexen för att få ett underlag för nåt annat. Det blir som istället för spacklingen. I modern tid skulle man nog ersätta lumppappen med nån "återställare" eller renoveringstapet som ger en hård yta.
Så vad är ditt bästa och billigaste förslag för en slät yta som jag kan måla på? :)

Jag har en kåk byggd 63 som har tretex och i vardagsrummet satt en strukturtapet.
Slet ned den och skrapade där bottenlagret på tapeten inte riktigt ville släppa.
Man får inte ta i för hårt då man skrapar bra.

Sen satte jag dit renoveringstapet och efter det målade på renoveringstapeten.
Blev bra.

M MrDizzy skrev:
Jag har en kåk byggd 63 som har tretex och i vardagsrummet satt en strukturtapet.
Slet ned den och skrapade där bottenlagret på tapeten inte riktigt ville släppa.
Man får inte ta i för hårt då man skrapar bra.

Sen satte jag dit renoveringstapet och efter det målade på renoveringstapeten.
Blev bra.
Mitt hus är från -64 så det är ju väldigt lik då, är struktur nästan i hela huset så vill göra "rätt" från början. Men ingen ångmaskin alltså, bara riva och skrapra försiktigt sen renoveringstapet? Vilken köpte du? Tusen tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.