Hej. Vi ska renovera köket. Tidigare ägare har rivit en vägg i köket och ersatt den med en stolpe mitt i rummet. Vi skulle vilja försöka ta bort den och på nåt sätt stärka upp limträbalken. Går det? Typ plattjärn. Eller byta ut den mot ett stålbalk?

• Kök med exponerad limträbalk och en stödstolpe, indikation på tidigare vägg-avlägsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av ett renoveringsprojekt som visar en vit limträbalk i taket och en delvis nedriven vägg.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med en stolpe mitt i ett rörigt rum och verktyg på ett bord, exponerade balkar i taket.
    Skapa konto
  • Arkitektritningar över en bostadsplanlösning med markerade mått och rum.
    Skapa konto
  • Husritning liggande på bord för en renovering med synlig stolpe markerad i köket.
    Skapa konto
Rent allmänt så tar man inte bort en stolpe som står mitt under en balk ostraffat. I så fall måste man byta ut balken mot en annan och betydligt kraftigare. I det här fallet förstår jag inte konstruktionen eftersom de publicerade ritningarna inte är tillräckliga. Limträbalken ligger parallellt med takstolarna vilket är ovanligt. Det kan tyda på att bjälkarna i mellanbjälklaget ligger i husets längdriktning. För att konstatera att så är fallet krävs antingen en detaljerad sektionsritning eller att du själv kontrollerar bjälkarnas riktning. Om det inte finns ett brädgolv på övervåningen så kan du behöva använda en regeldetektor. Frågan om stomsystemets utformning måste redas ut innan man kan börja diskutera balkdimensioner.

J justusandersson skrev:
Rent allmänt så tar man inte bort en stolpe som står mitt under en balk ostraffat. I så fall måste man byta ut balken mot en annan och betydligt kraftigare. I det här fallet förstår jag inte konstruktionen eftersom de publicerade ritningarna inte är tillräckliga. Limträbalken ligger parallellt med takstolarna vilket är ovanligt. Det kan tyda på att bjälkarna i mellanbjälklaget ligger i husets längdriktning. För att konstatera att så är fallet krävs antingen en detaljerad sektionsritning eller att du själv kontrollerar bjälkarnas riktning. Om det inte finns ett brädgolv på övervåningen så kan du behöva använda en regeldetektor. Frågan om stomsystemets utformning måste redas ut innan man kan börja diskutera balkdimensioner.
Hej. Vi har alla ritningar från huset då området byggdes 1981. Svårt att hitta exakt rätt papper då det är typ 100 stycken.

• Arkitektritning från 1981 med mått och detaljer för en del av ett hus, inklusive trappöppning och bjälklag.
    Skapa konto
  • Takbjälkar och en pelare i ett rum under renovering, synliga efter borttagande av innertak.
    Skapa konto
Ritningarna räckte för att kunna konstatera att balken är bärande. Om den är 90x225 mm idag (min gissning) skulle den behöva vara 90x450 mm utan mittstolpe. 165x360 är ett alternativ till 90x450. Man tjänar inte jättemycket i höjd med en stålbalk när den är inbyggd, samtidigt som det är en krångligare lösning på flera sätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ritningarna räckte för att kunna konstatera att balken är bärande. Om den är 90x225 mm idag (min gissning) skulle den behöva vara 90x450 mm utan mittstolpe. 165x360 är ett alternativ till 90x450. Man tjänar inte jättemycket i höjd med en stålbalk när den är inbyggd, samtidigt som det är en krångligare lösning på flera sätt.
Tack för svar. Balken är 90x225 som du skrev.

J justusandersson skrev:
Vet du om det går att flytta upp limträbalken högre upp i taket/golvet för att slippa få så låg takhöjd precis vid balken om den ska vara 450 mm. Om möjligheten finns påverkar det nåt?

Det är inte så lämpligt med hänsyn till golvbjälkarna. Använd i stället en 165x360 balk.

J justusandersson skrev:
Det är inte så lämpligt med hänsyn till golvbjälkarna. Använd i stället en 165x360 balk.
Om man tar en stålbalk vad kan man ha för dimension på den då? Min sambo tycker att den blir för långt ner med en balk som är 350

Det går inte att förstärka med långt plattjärn på vardera sida av befintlig balk för att spara på höjd och slippa byta?
Eller ha två likadana balkar bredvid varandra alltså komplettera med en likadan?

Finns det några för eller nackdelar med någon av mina förslag?

Vill ni ha en stålbalk bör det räcka med en HEA 200, den är 190 mm hög. Sedan bör den byggas in med dubbel gips (helst) så den blir större i verkligheten. Det finns lite andra nackdelar när man kombinerar stål och trä så här i efterhand. Ska man ha en stålbalk i ett träbjälklag är det alltid bäst att stålet är med från början. Då kan man lägga träbjälkarna på stålbakens flänsar. Så länge som man inte slår huvudet i en träbalk tycker jag det är OK. Själv uppskattar jag att konstruktionen syns. Det är svårt att förstärka den befintliga limträbalken på ett rimligt sätt, varken med stål eller trä. Sedan är ju frågan: Är det värt priset (dvs nyttan) för att ta bort stolpen?

J justusandersson skrev:
Vill ni ha en stålbalk bör det räcka med en HEA 200, den är 190 mm hög. Sedan bör den byggas in med dubbel gips (helst) så den blir större i verkligheten. Det finns lite andra nackdelar när man kombinerar stål och trä så här i efterhand. Ska man ha en stålbalk i ett träbjälklag är det alltid bäst att stålet är med från början. Då kan man lägga träbjälkarna på stålbakens flänsar. Så länge som man inte slår huvudet i en träbalk tycker jag det är OK. Själv uppskattar jag att konstruktionen syns. Det är svårt att förstärka den befintliga limträbalken på ett rimligt sätt, varken med stål eller trä. Sedan är ju frågan: Är det värt priset (dvs nyttan) för att ta bort stolpen?
Hej. Nu återkommer jag igen men en fundering. Vi funderar på att bygga ett skafferi under trappan. Skulle det funka att flytta stolpen till ca 120 cm från ytterväggen? Kanske öka dess dimension till 110x110 istället för 90x90 som den är idag?
Klara vi oss med att inte byta balken då men ändå få bort stolpen mitt i rummet.

Nej, det fungerar inte så bra. Det ändrar på förutsättningarna för balkens dimensioner rätt ordentligt.

Det känns ju som att en gigantisk stålplatta på varsin sida om den befintliga träbalken skulle fixa detta. Men jag kanske tänker fel? :)

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det känns ju som att en gigantisk stålplatta på varsin sida om den befintliga träbalken skulle fixa detta. Men jag kanske tänker fel? :)
Får efterforska vidare

J justusandersson skrev:
Nej, det fungerar inte så bra. Det ändrar på förutsättningarna för balkens dimensioner rätt ordentligt.
Hur menar du då att det har större risk att den går sönder? Måste stolen vara exakt i mitten Eller hur mycket kan den flyttad för att göra sitt jobb?

Konsultera en konstruktör som helt enkelt får räkna på det är det vettigaste ni kan göra för att om inte annat sova gott efter ev ändring...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.