Hej,

På våran altan sitter ett plasttak över en del av altanen. på ena sidan är den fäst mot husets tak och på andra sidan sitter 4 st 95x95 stolpar. de 2 i mitten "inkräktar" på altanytan.

Finns det någon möjlighet att ta bort de 2 st stolparna och ändra dimension på bärlinan. Är detta möjligt eller blir en spännvidd på 5,9 m för långt? Klarar ytter stolpen/infästningen i fasaden lasten?

Taket är 6x2,40 (6 meter fäst mot taket och 2,4 ut från huset)

Bärlinan i framkant är 50x100 mm

Om detta är möjligt vilken dimension skulle jag i så fall behöva på bärlina/stolpar

• Tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att taket är av plast.

Hej! Jag tog bort två stolpar från min joddlarbalkong för ett par år sedan, och ersatte med en 9,6 meter limträbalk. Det har fungerat utmärkt, och balkongen är stabilare nu än innan. Jag använda Töreboda limträs beräkningsprogram. I ditt fall borde beräkningen för Altantak 2-stöd vara applicerbar. Jag får det till att en bärlina på 66x315 eller 90x270 borde kunna funka, bara du inte har glasfönster eller något annat under som inte klarar nedböjningen. Om bärlinan är 100mm nu så är ju risken att ni måste ducka förstås...
Med limträprogrammet kan man även beräkna stolpdimensioner. Programmet är enkelt att använda, och du hittar det här: http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.