Hej,
Det har tidigare stått en braskamin i källaren som vi vill sätta igen/ta bort då rummet ska bli sovrum.
Vi har golvvärme och mekanisk till och frånluft, och kan inte hitta någon nytta vi kan ha av detta rör. Vi kommer aldrig att montera en ny braskamin på källarplanet.
Hur gör vi detta på bästa sätt?
Fått en offert på 12.000
!) att ta ned röret och återställa yttertaket, och det är inte aktuellt att lägga så mycket pengar på detta.
Vi kommer att sätta upp dubbla gips direkt på undertaket i rummet.
Tacksam för era erfarenheter!
Det har tidigare stått en braskamin i källaren som vi vill sätta igen/ta bort då rummet ska bli sovrum.
Vi har golvvärme och mekanisk till och frånluft, och kan inte hitta någon nytta vi kan ha av detta rör. Vi kommer aldrig att montera en ny braskamin på källarplanet.
Hur gör vi detta på bästa sätt?
Fått en offert på 12.000
Vi kommer att sätta upp dubbla gips direkt på undertaket i rummet.
Tacksam för era erfarenheter!
Redigerat:
Förlag på hur jag tätar röret(32 cm i diameter) underifrån efter kapning?
Känns osäkert att ha ett öppet rör från taket liggandes ovanför innertaket.
Känns osäkert att ha ett öppet rör från taket liggandes ovanför innertaket.
Nu är jag inne på att antingen korta av röret och flytta upp kaminen en våning, eller korta av röret och sätta något slags don i höjd med det snart gipsade taket och låta källaren få en extra frånluft genom självdrag. Kan detta ställa till det för FTX systemet?
Hur jag än gör borde väl röret behöva stöd på vägen? Den har som man ser på bilden haft ett stag mot ett betongfundament tidigare. Är lite orolig att röret ska komma nedfarande pga det förmodligen bara sitter med några skruvar högst upp.
Hur jag än gör borde väl röret behöva stöd på vägen? Den har som man ser på bilden haft ett stag mot ett betongfundament tidigare. Är lite orolig att röret ska komma nedfarande pga det förmodligen bara sitter med några skruvar högst upp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur stänga av radiator för att ta bort det.
Värme allmänt -
Kan jag koppla bort extra varmvattenberedare enbart genom att stänga av dess strömbrytare?
Värmepumpar -
Vad borde jag stänga av när jag är bortrest?
Vatten & Avlopp -
Stänga av vattnet vid borttagning av vägghängd toalettstol, ej cistern
Vatten & Avlopp -
Stänga av enskild stam för att ta bort radiator tillfälligt - går det?
Vatten & Avlopp