Har en fasad som är målad med falurödfärg.
Panelen är ganska torr och sliten och helst skulle ja byta ut den mot ny.
Har velat fram och tillbaka hur jag ska göra men då samma typ av panel inte går att få tag på längre så kan ja inte bara byta ut delar som är sämst, och att sätta helt ny panel är ett för stort jobb och kostnad just nu.
Jag har därför kommit fram till att bara måla på som det är just nu och byta panel lägre fram, om kanske ett par år.
Funderingen jag har nu är om man kan ta bort den gamla färgen med högryckstvätt?
Testade på ett mindre ställe förra sommaren i samband med när jag rengjorde altanen och de blev väldigt fint och bra, så gott som trärent och där väcktes tanken.
Har tänkt att börja med de två sidorna av huset som är i störst behov av ny färg och det är sidorna som också har sol från morgon till kväll.
Självklart måste trät torka ordentligt om man blöter ner den, men de är ju solsidor så bör väl torka bra då?
Slamfärg är väl även lite tacksam på de sättet att de släpper igenom fukt till skillnad mot tex plastfärg (eller har jag fel där?).
Vad kan gå fel?
Kan väggarna innanför panelen ta skada av vattnet då panelen lär kunna släppa igenom en del på vissa ställen?
De lär ju också torka men är ju svårare att vänta ut och mäta fukten i då man inte kommer åt.
Huset är byggt i mitten av 90-talet.
När man läser på div sidor så är de många som spolar av fasaden efter att de borstat, både med slang men även med högtryck så då blöter man ju också ner innan man sen ska måla nytt, även om man kanske inte spolat riktigt lika hårt som när man spolar bort färgen.
Finns även de som tvättat av med högtrycken som jag tänkt och låtit de torka ca 1 månad osv innan de målat, men de har kanske en bättre fasad.
Ja skulle gärna slippa borsta så mycket som möjligt då det är väldigt jobbigt men också då jag har problem med kroppen. Att spola bort färgen skulle va så mycket enklare och skonsammare, men samtidigt vill ja ju inte skapa ev fuktskador på huset.
Vad säger ni som har bra koll, vågar ja köra på med tvätten?
Panelen är ganska torr och sliten och helst skulle ja byta ut den mot ny.
Har velat fram och tillbaka hur jag ska göra men då samma typ av panel inte går att få tag på längre så kan ja inte bara byta ut delar som är sämst, och att sätta helt ny panel är ett för stort jobb och kostnad just nu.
Jag har därför kommit fram till att bara måla på som det är just nu och byta panel lägre fram, om kanske ett par år.
Funderingen jag har nu är om man kan ta bort den gamla färgen med högryckstvätt?
Testade på ett mindre ställe förra sommaren i samband med när jag rengjorde altanen och de blev väldigt fint och bra, så gott som trärent och där väcktes tanken.
Har tänkt att börja med de två sidorna av huset som är i störst behov av ny färg och det är sidorna som också har sol från morgon till kväll.
Självklart måste trät torka ordentligt om man blöter ner den, men de är ju solsidor så bör väl torka bra då?
Slamfärg är väl även lite tacksam på de sättet att de släpper igenom fukt till skillnad mot tex plastfärg (eller har jag fel där?).
Vad kan gå fel?
Kan väggarna innanför panelen ta skada av vattnet då panelen lär kunna släppa igenom en del på vissa ställen?
De lär ju också torka men är ju svårare att vänta ut och mäta fukten i då man inte kommer åt.
Huset är byggt i mitten av 90-talet.
När man läser på div sidor så är de många som spolar av fasaden efter att de borstat, både med slang men även med högtryck så då blöter man ju också ner innan man sen ska måla nytt, även om man kanske inte spolat riktigt lika hårt som när man spolar bort färgen.
Finns även de som tvättat av med högtrycken som jag tänkt och låtit de torka ca 1 månad osv innan de målat, men de har kanske en bättre fasad.
Ja skulle gärna slippa borsta så mycket som möjligt då det är väldigt jobbigt men också då jag har problem med kroppen. Att spola bort färgen skulle va så mycket enklare och skonsammare, men samtidigt vill ja ju inte skapa ev fuktskador på huset.
Vad säger ni som har bra koll, vågar ja köra på med tvätten?
De finns ju vissa ställen där de blivit springor men där behöver man ju inte spola.Byurn skrev:
Sen är de svårt när man inte vet hur vädret ska bli mer än några dagar fram.
Hade de varit som nu med +25 och sol så lär de torka fort men kommer de regnperioder och inladsis (ja man vet ju inte med svensk sommar) tar de ju längre tid.
Men som sagt så bör ju viss fukt komma ut även genom färgen.
Frågan är hur väggen kan påverkas bakom om de kommer in vatten där.
garvin skrev:
Ja på ett par ställen är de springor där man ser man in och där ser man svart duk (isoleringen?) och utanpå är de ju reglat så de bildar ju en luftspalt till panelen (om de är det du menar?).garvin skrev:
Ja de blir betydligt enklare och framför allt blir de nästan trärent. Där man står och borstar i flera minuter spolar man bort färgen på några sekunder. De spar även mycket på en dålig kropp.T topmount skrev:
Ska man borsta så ska ju även de spolas bort så de blöter ju också, med skillnaden att de inte tar bort någon mer färg.
Och skillnaden är så klart att högtrycken är kraftigare.
Medan de får torka kan ja tvätta och skrapa alla vita partier, byta vindskivor osv.
Måla de vita bör man kanske göra efter de röda? Finns de någon ordning som är bättre?
Redigerat:
Hur menar du?T topmount skrev:
Spolar man på tex en altan av impregnerat trä så blir den ju luddig. Är de så du menar att panelen skulle bli?
I vanliga fall är de väl bara bra om ytan inte är helt slät när man målar.
I mitt fall är panelen allt annat än slät redan innan då den är gammal och hård/torr..
Prova sopa med en piazzavakvast: går fort, man får bort all lös färg och inget vatten intryckt i väggen. Har aldrig behövt stålborste på slamfärg, testade högtryck, gick inte fortare och det tog tid innan fukthalten var nere igen.
Ja körde på... nu hoppas ja på de bästa 
Började med en del av framsidan på huset och de blir helt trärent.
Testade med med kvast först men man kunde borsta hur länge som helst kändes de som.
Den här delen av väggen tog 30-40 min och då plockade ja bort blomlåda, spröjs osv också.
Blev de inte bra, eller har jag gjort bort mig?
Nu lär ja ju köra vidare
På bild 2 har ja inte kört klart vid fönstret så där ser man den gamla färgen.
Väggen fortfarande blöt så ser lite mörkare ut på bild.
Började med en del av framsidan på huset och de blir helt trärent.
Testade med med kvast först men man kunde borsta hur länge som helst kändes de som.
Den här delen av väggen tog 30-40 min och då plockade ja bort blomlåda, spröjs osv också.
Blev de inte bra, eller har jag gjort bort mig?
Nu lär ja ju köra vidare
På bild 2 har ja inte kört klart vid fönstret så där ser man den gamla färgen.
Väggen fortfarande blöt så ser lite mörkare ut på bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högintressant tråd detta... hur gick det för dig?
Det gick riktigt bra.Cygnus X-1 skrev:
Panelen torkade fort i det varma vädret (var ju ungefär lika som nu).
Grannar stannade och frågade hur vi fått det så trärent så fler funderade på att göra på samma sätt.
Målade två gånger med slamfärg (Färgberget från Jula).
När färgen väl var borta funderade vi nästan på att behålla huset utan färg då det blev riktigt fint men det blev ändå att vi målade rött igen.
Nu ett år senare ser det fortfarande nymålat ur och är jättefint.
Ska bara måla andra halvan av huset nu som vi lämnade, dock borstar vi bara den här gången då det är på skuggsida där fasaden är betydligt finare än va det andra var.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker verktyg för att snabbt ta bort slamfärg på träfasad
Verktyg & Maskiner -
Falu rödfärg/slamfärg: vinäger för ta bort mögel
Fasad -
Ta bort slamfärg mha kemikalier & vatten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste man borsta bort slamfärg innan ny målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skrapa bort slamfärgen eller byta träet istället?
Färg, Måla & Tapetsera