Byggahus.se

Ta bort putsen på murstocken

1. R
    Medlem Nivå 4
    Om man bara eldar på övervåningen, går det då bra att knacka bort putsen på murstocken på undervåningen? Vore snyggt..

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Borde vara så men bara ett sätt att vara säker. Ring sotarmästaren och kolla.
    En lite sak till. Det är inte säkert att den är murad snyggt utan kan vara murad med massa konstiga storlekar på stenar mm. Kan vara bra att veta att det finns en risk innan man dammar ner hela huset och uptäcker att man måste putsa om den. ;)

3. R
    Medlem Nivå 4
    Jag kunde inte låta bli att börja eftersom det ändå ramlat av en hel del puts.. Och som tur var så såg det snyggt ut där under. Ett par halva stenar på ett par ställen, annars snyggt och prydligt och trevlig färg på stenen efter några varv med stålborsten.

Men dammigt, host, javisst.

Stod och knackade med hammare och stämjärn först, innan jag kom på att jag faktiskt äger ett elektriskt stämjärn.. Med brett järn på den gick det löjligt fort att få bort putsen. :)

Sen får vi se vad sotarn säger. Jag har ingen eldstad i nuläget efter bergvärmeinst, men tänkte skaffa snart.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi har ett hus från 1921 och har knackat bort putsen på skorstenen som vi använder, sotaren hade inget att klaga på. Men kolla med din egen sotare för säkerhets skull.

/Janne