58 413 läst ·
372 svar
58k läst
372 svar
Ta bort Plejd
Nej, men det påverkar möjligheten att låta Plejd-systemet leva vidare om moln-tjänsterna eller Internetaccessen försvinner. Det är ju liksom ingen tröst att puckarna går att integrera i HA om man ändå måste ha tillgång till Plejds molntjänst för att göra förändringar i systemet.C clamitas skrev:
Nissens skrev:
Den enda som påstår sig veta något om detta här är du!Nissens skrev:
Nissens skrev:
Försvinner molntjänsten eller internetaccessen så gör gatewayen ändå ingen nytta. Det enda gatewayen gör är att kunna komma åt Plejd-systemet utanför hemmet samt att koppla upp mot Google Home eller HomeKit. HA kopplar upp direkt mot meshen.useless skrev:
Jag tolkade det dock som att han köpte gatewayen i syftet att koppla mot HA och det behövs inte. Han hade kanske andra anledningar också, varav min fråga.
Det låter konstigt tycker jag? Om jag ställt in att enkelklick startar överfallslarmet och dubbelklick släcker sänglampan vill jag ju inte att piketen kommer varje kväll när jag ska sova.C clamitas skrev:
80% av den är den "mjuka uppdimmringen" som man kan stänga av.C clamitas skrev:
Jag pratar över huvud taget inte om gatewayen. Vi verkar prata om varandra.C clamitas skrev:Försvinner molntjänsten eller internetaccessen så gör gatewayen ändå ingen nytta. Det enda gatewayen gör är att kunna komma åt Plejd-systemet utanför hemmet samt att koppla upp mot Google Home eller HomeKit. HA kopplar upp direkt mot meshen.
Jag tolkade det dock som att han köpte gatewayen i syftet att koppla mot HA och det behövs inte. Han hade kanske andra anledningar också, varav min fråga.
Det jag pratar om är att Plejds servrar behövs för att kunna lägga till nya prylar i meshen eller förändra saker (genom att man behöver autenticera sig där för att få de nycklar som behövs). Eller kan du lägga till en helt ny Plejd-puck i HA utan att använda Plejd-appen eller behöva internetaccess?
Då missförstod jag dig.useless skrev:
Jag pratar över huvud taget inte om gatewayen. Vi verkar prata om varandra.
Det jag pratar om är att Plejds servrar behövs för att kunna lägga till nya prylar i meshen eller förändra saker (genom att man behöver autenticera sig där för att få de nycklar som behövs). Eller kan du lägga till en helt ny Plejd-puck i HA utan att använda Plejd-appen eller behöva internetaccess?
Plejds servrar behövs absolut för att kunna konfigurera nya enheter. Det går inte att lägga in i HA utan att först ansluta enheten till Plejd-meshen. Jag förstår att det kan skrämma en del och att tex Zigbee har en fördel i det avseendet.
Så med andra ord är det en väldigt klen tröst att puckarna går att integrera i HA den dagen Plejd eventuellt lägger ner sina tjänster.C clamitas skrev:
Så länge jag inte behöver lägga in nya enheter i systemet så kommer integrationen fortfarande fungera. Den ansluter ju lokalt till puckarna via bluetooth.useless skrev:
Men behöver jag lägga till nya enheter så är det rätt kört. Men det gäller ju bara OM det skulle hända. Det är ett väldigt stort OM och inget som bekymrar mig om. Behöver jag nya enheter så finns där inget som hindrar mig att bygga vidare med Zigbee eller wifi. Fördelen med HA är ju att man kan blanda fritt. Jag har en hel del Zigbee-prylar redan.
Redigerat:
Du har ju testat helt fel. Din telefon måste givetvis kunna komma åt de kommunikationsvägar som behövs för att kommunicera med din utrustning från Plejd. Jag är ganska säker på att en Plejd gateway använde WiFi för att kommunicera med din telefon.C clamitas skrev:
Ett korrekt test är att du drar ut din WAN-kontakt från din router. Då fungerar fortfarande allt hemma och alla enheter hemma kommer åt varandra, men har ingen kontakt med internet.
Jag har inte ens en gateway. Jag kommunicerar med enheterna via bluetooth. Appen kopplas upp mot Plejds-servrar via mobilen, antingen via wifi eller mobildatan. Det går utmärkt att styra enheterna i appen med wifi och mobildata avstängt, men inte ändra timer som behöver kunna nå Plejds servrar.S STB skrev:Du har ju testat helt fel. Din telefon måste givetvis kunna komma åt de kommunikationsvägar som behövs för att kommunicera med din utrustning från Plejd. Jag är ganska säker på att en Plejd gateway använde WiFi för att kommunicera med din telefon.
Ett korrekt test är att du drar ut din WAN-kontakt från din router. Då fungerar fortfarande allt hemma och alla enheter hemma kommer åt varandra, men har ingen kontakt med internet.
Jag tycker det är ett mycket litet om. På några års sikt skulle jag säga att det är betydligt troligare att det händer än att det inte händer. Några nya önskemål dyker upp. En puck lägger av och måste ersättas. Eller förändringsbehov av vilken anledning som helst gör att "plejdnätet" behöver förändras.C clamitas skrev:
Men visst, man kan ju "bygga vidare med Zigbee eller wifi" men tråkigt att behöva tvingas till den lösningen på grund av begränsningar i den lösning man egentligen föredrar.
Appen kommunicerar, som sagt var, direkt med Plejd-enheterna via BT. Plejd-gatewayen är ett valfritt tillbehör som inte behövs för att konfigurera puckarna.S STB skrev:
Om det händer får tiden utvisa. Jag valde bort Shelly för att jag inte var nöjd med det. Jag har inte hittat Zigbee-puckar med dubbla ingångar så det är inte heller intressant. Plejd är det enda som uppfyller mina krav så jag får köra det så länge det går, vilket förhoppningsvis är väldigt lång tid.Alfredo skrev:
Jag tycker det är ett mycket litet om. På några års sikt skulle jag säga att det är betydligt troligare att det händer än att det inte händer. Några nya önskemål dyker upp. En puck lägger av och måste ersättas. Eller förändringsbehov av vilken anledning som helst gör att "plejdnätet" behöver förändras.
Men visst, man kan ju "bygga vidare med Zigbee eller wifi" men tråkigt att behöva tvingas till den lösningen på grund av begränsningar i den lösning man egentligen föredrar.