Hur noga måste jag ta bort plastfärgen för att kunna måla med linoljefärg? Ska alla spår av tidigare färg bort eller går det bra om det finns spår av tidigare färg i sprickor och dylikt?

J
Inomhus har jag målat linolja på plastfärg. Man vinner inte linoljans fördelar men i mitt fall orkade jag inte ta bort all gammal färg så målade ovanpå och det verkar funka.

Utomhus är det väl än viktigare att få bort så mkt plast färg som möjligt, med det sagt så håller jag nu på och fulrenoverar en altan och tar då bara bort det som är löst. För tidigt säga hur bra (eller dåligt) det funkar...

• Gilla
Pjotr666
  • Laddar…
Inomhus är det nog inte så kritiskt, men utomhus.
Det stora problemet är fukt. Då är risken stor att plastfärgen förr eller senare börjar släppa i kanterna, då följer ev färg ovanpå bara med. Om man sedan bättrar så är det bara temporärt då plastfärgen sakta men säkert släpper mer och mer, år för år.

En av nackdelarna med plastfärg är ju att den bara lägger sig som en tjock film på ytan. Den går aldrig ner och biter i träet. Det är en fundamental skillnad.
Kanske mildras effekten ngt av de nya systemen med olja först, med betoning på mildras inte elimineras.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
J
Oldboy Oldboy skrev:
Inomhus är det nog inte så kritiskt, men utomhus.
Det stora problemet är fukt. Då är risken stor att plastfärgen förr eller senare börjar släppa i kanterna, då följer ev färg ovanpå bara med. Om man sedan bättrar så är det bara temporärt då plastfärgen sakta men säkert släpper mer och mer, år för år.

En av nackdelarna med plastfärg är ju att den bara lägger sig som en tjock film på ytan. Den går aldrig ner och biter i träet. Det är en fundamental skillnad.
Kanske mildras effekten ngt av de nya systemen med olja först, med betoning på mildras inte elimineras.
På ett fönster, en dörr eller fasad hade jag renskrapat men inte i sprickor och spikhål, i mitt fall en 70-tals altan så räknar jag med att plastfärgen som sitter fast nu kommer lossna men altanens(räckets) konstruktion, utseende och kvarvarande livstid motiverar inte att renskrapa. Jag ger det några år till men med linoljefärg och hoppas det iallafall håller lite bättre än att måla över med plastfärg (då jag behövt joxa med grundfärg osv där det är trärent).

Men, ta bort ALL färg även i sprickor tror jag är Overkill även på en yta man vill bevara, det är helt enkelt inte praktiskt görbart iom man inte kommer åt och troligen skadar träet i sina försök. Kan träet torka ut åt andra håll gissar jag plastfärgen sitter kvar bättre, annars släpper den själv med åren till nästa ommålning. I vilket fall borde inte träet ruttna av några millimeter plastfärg...

• Gilla
Pjotr666 och 1 till
  • Laddar…
Så resonerar jag också. Det blir en kompromiss mellan praktiskt arbete och teori/erfarenhet, samt inte minst syfte, krav och livslängd/underhåll.

• Gilla
Pjotr666 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.