Hej
Jag äger en fastighet och precis vid tomtgränsen är det en oanvänd (inga ledningar syns) gammal telefonstolpe som står lite dåligt förankrad (min bedömning) i marken.
Då telefonstolpen står precis utmed tomtgränsen har jag planterat töjor som dött i området ca 1meter från stolpen. Jag funderar på om denna impegrerade telefonstolpe även är behandlad med kreosot.
Kan man kräva att kommunen tar bort denna? Tips?
Tackar på förhand
Jag äger en fastighet och precis vid tomtgränsen är det en oanvänd (inga ledningar syns) gammal telefonstolpe som står lite dåligt förankrad (min bedömning) i marken.
Då telefonstolpen står precis utmed tomtgränsen har jag planterat töjor som dött i området ca 1meter från stolpen. Jag funderar på om denna impegrerade telefonstolpe även är behandlad med kreosot.
Kan man kräva att kommunen tar bort denna? Tips?
Tackar på förhand
Bästa svaret
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om det är en telefonstolpe torde det vara Skanova som äger stolpen och ej kommunen.
Prova att kontakta den för nedmonteringen.
Prova att kontakta den för nedmonteringen.
dålig förankrad är den troligtvis inte. Sedan behövs knappt förankring för en telefonstolpe utan belastning. Den ruttnar inte heller bort sådär (pga kreosot), men jag tror inte att den skadar växterna, även om jag inte skulle plantera salladsblad eller jordgubbar där.
Du skriver att den står i tomtgräns, kan det vara att hundar gillar att kissa mot stolpen? Det kan vara anledningen att växterna dör.
Du skriver att den står i tomtgräns, kan det vara att hundar gillar att kissa mot stolpen? Det kan vara anledningen att växterna dör.
Det kan nog finnas andra saker än kreosot i stolpen.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Just det, denna tråden påminner mig om att jag måste ringa om stolpen på min tomt.
Elleverantören var jag först i kontakt med men de ville inte veta av stolpen.
För kolla med Skanova.
Vill inte ha en kreosotstolpe bland hallonbuskarna.
Elleverantören var jag först i kontakt med men de ville inte veta av stolpen.
För kolla med Skanova.
Vill inte ha en kreosotstolpe bland hallonbuskarna.
Om de inte hävdar ägande till den är det bara att fälla den själv som ett träd och lägga beslag på den för eget bruk...... eller föra den till kommunens sophantering.
Fäller man en stolpe en bit över mark brukar det gå att fästa en kätting i stubben och dra upp den med traktor eller mattikran (stubbrytare). Lossnar den inte kan man gräva runt den litet.
Förr var det ganska vanligt med privata stolpar på folks gårdstomter så det kan vara en sådan.
Fäller man en stolpe en bit över mark brukar det gå att fästa en kätting i stubben och dra upp den med traktor eller mattikran (stubbrytare). Lossnar den inte kan man gräva runt den litet.
Förr var det ganska vanligt med privata stolpar på folks gårdstomter så det kan vara en sådan.
Efter att ”AMS-åtgärderna” på kommunens kundtjänst skickat vidare ärendet till kommunens elbolag fick jag reda på av elbolaget att det är Telia Company (fd. Skanova), som har hand om detta.
Så efter kontakt med dem återkom de till mig via epost och bekräftade att telefonstolpen inte var i användning och att de ber sin underleverantör ElTel att plocka bort solpen senast April.
Det gick dock fortare, redan i måndags var de här och plockade bort solpen.
Case closed. ”Tack för det, Televerket”.
Så efter kontakt med dem återkom de till mig via epost och bekräftade att telefonstolpen inte var i användning och att de ber sin underleverantör ElTel att plocka bort solpen senast April.
percivalor skrev:
Efter att ”AMS-åtgärderna” på kommunens kundtjänst skickat vidare ärendet till kommunens elbolag fick jag reda på av elbolaget att det är Telia Company (fd. Skanova), som har hand om detta.
Var var detta någonstans. Jag ringde nu om en gammal telestolpe som står på tomten och inte nvänds. Det kostar 8000 kr att ta bort om inte Skanova gör det. Och då måste det vara fler som tas bort i hela området. Det finns olika som äger stolparna och verkligen luddig/bortförklarande information från Skanova. Superdåligt faktiskt. De skulle gå i konkurs om de enskilt åker ut och tar bort stoplar gav mannen information om precis. Tydligen inte enligt ditt inlägg. Hur går jag vidare för att få bort stolpen utan kostnad? Nån som vet? Du fick absolut inte ta ner stolpen själv. Kabeln kunda jag ta ner och vira runt den fula stolpen var mannen på informationens förslag.
Klicka här för att svara