45 154 läst ·
16 svar
45k läst
16 svar
Ta bort missfärgning på toaholk?
Sida 1 av 2
Jag undrar hur man tar bort dem bruna missfärgningarna på holken? Eftersom det har varit mycket järn/mangan i vattnet så har det blivit bruna fläckar.
Holken har legat i ett bad med avfettning och ättiksprit men det hjälpte inte så mycket, sen testade jag och vatten slipa lite grann och då försvann en del. Men jag behöver få bort det sista.
Finns det något mer man kan köra med?
Jocke
Holken har legat i ett bad med avfettning och ättiksprit men det hjälpte inte så mycket, sen testade jag och vatten slipa lite grann och då försvann en del. Men jag behöver få bort det sista.
Finns det något mer man kan köra med?
Jocke
Jag använder några tabletter jag köpte på Lidl.
Man lägger in de 1/2 timme och sen borstar man. Det är verkligen effektiv.
En annan medel jag har använt när det är mycket kalk som sitter fast är PRI, köpes i livsmedelsaffärer.
Prova med det.
Man lägger in de 1/2 timme och sen borstar man. Det är verkligen effektiv.
En annan medel jag har använt när det är mycket kalk som sitter fast är PRI, köpes i livsmedelsaffärer.
Prova med det.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1107938354;start=1#1
Och det fungerar med citronsyra
Oups, har du toalettstolen lös ???
Ta då lite vatten på en "gul-grön" svamp, citronsyra och polera
Och det fungerar med citronsyra
Oups, har du toalettstolen lös ???
Ta då lite vatten på en "gul-grön" svamp, citronsyra och polera
Om det är rost fläckar skall du använda ett redutktonsmedel som omvandlar de trevärda järnsalterna (rod rost) till tvåvärt järn som är mer lösligt i vatten. Om du inte fattade någonting av det där: gå till apoteket och köp oxalsyra - det fixar det hela.
Om det är missfärgade kalkavlagringar som du har test ättickssyrs (perstorps ättika i en vanlig matbutik).
En sak till - använd handskar och glasögon.
Om det är missfärgade kalkavlagringar som du har test ättickssyrs (perstorps ättika i en vanlig matbutik).
En sak till - använd handskar och glasögon.
Oxalsyra är en delprodukt i Star brite boat cleaner som man kan köpa i båt-affärer. Produkten används till att rengöra skrov från snäckor etc. På 15 minuter är toan som ny och all rost borta! Obs! Frätande på huden. Använd gummihandskar, andningsskydd och skyddsglasögon!
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer