Har en integrerad diskmaskin som larmar och ej tömmer vatten ordentligt. Har rengjort filter och brunnen. Misstänker att det har fastnat något i pumpen som jag antar sitter under diskmaskinen (eftersom det inte finns något mer att ta loss under filtret/i brunnen.

Min fråga blir då hur man får loss köksluckan som sitter framför diskmaskinsluckan? Förstår inte hur man ska skruva av den?

Bilder på hur luckorna är ihopmonterade.

Tips?

• Integrerad diskmaskin i ett kök med synlig monteringskonstruktion för kökslucka, sett uppifrån med avlägsnad lucka på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kökslucka monterad på diskmaskinslucka, visar skruvar och metalldelar som håller dem samman.
    Skapa konto
  • Närbild på gångjärn och skruvar som fäster köksluckan till en integrerad diskmaskin.
    Skapa konto
H Hejohå89 skrev:
Har en integrerad diskmaskin som larmar och ej tömmer vatten ordentligt. Har rengjort filter och brunnen. Misstänker att det har fastnat något i pumpen som jag antar sitter under diskmaskinen (eftersom det inte finns något mer att ta loss under filtret/i brunnen.

Min fråga blir då hur man får loss köksluckan som sitter framför diskmaskinsluckan? Förstår inte hur man ska skruva av den?

Tips?
Är lite förvirrad över vad jag ser. Det ser ut som färsterna ner till redan är av hakade? I så fall är det bara att lyfta av luckan. Ha maskinen lite öppen så inte luckan slår i bänkskiva så lyfter man luckan uppåt och mot dig så låsnar den.

Men som sagt lite förvirrad av det jag ser. Det går bara om du redan ha losat fästerna där nere?

• Gilla
Hejohå89
  • Laddar…
H Hejochhoj skrev:
Är lite förvirrad över vad jag ser. Det ser ut som färsterna ner till redan är av hakade? I så fall är det bara att lyfta av luckan. Ha maskinen lite öppen så inte luckan slår i bänkskiva så lyfter man luckan uppåt och mot dig så låsnar den.

Men som sagt lite förvirrad av det jag ser. Det går bara om du redan ha losat fästerna där nere?
Fästena nertill är inte avhakade, diskmaskinens dörr glider mot en skena på skåpsluckan. Så att skåpsluckan kan täcka nederdelen av diskmaskinen. Svårt att förklara 😬

H Hejohå89 skrev:
Fästena nertill är inte avhakade, diskmaskinens dörr glider mot en skena på skåpsluckan. Så att skåpsluckan kan täcka nederdelen av diskmaskinen. Svårt att förklara 😬
Det måste vara någon äldre modell? Har inte sett den det innan.

Men skruva av sido plåtarna på disken. De som sitter med en skruv på varje sida. På nya maskiner med sliding door sitter skruvar där bakom som spänner fast luckan. Man lossar på den och sedan kan man lyfta av luckan. Så kan tänka mig att det är någon liknade lösning.

• Haha
returen
  • Laddar…
H Hejochhoj skrev:
Det måste vara någon äldre modell? Har inte sett den det innan.

Men skruva av sido plåtarna på disken. De som sitter med en skruv på varje sida. På nya maskiner med sliding door sitter skruvar där bakom som spänner fast luckan. Man lossar på den och sedan kan man lyfta av luckan. Så kan tänka mig att det är någon liknade lösning.
Det är säkert en gammal modell, inte jag som installerat den.
Är det den skruven du menar?
Tusen tack för att du tar dig tid!

• Öppen diskmaskin med fokus på en skruv inuti, markerad med blå cirkel.
    Skapa konto
Japp, skruva av den och se vad som gömmer sig där bakom.

• Haha
returen
  • Laddar…
H Hejohå89 skrev:
Det är säkert en gammal modell, inte jag som installerat den.
Är det den skruven du menar?
Tusen tack för att du tar dig tid!
Hej hej! Jag har en likadan diskmaskin och misstänker även jag att det fastnat något i pumpen. Försöjer förstp mig på om jag kan lösa detta på egen hand...Fick du någon ordning på eran?

H Hejohå89 skrev:

Tips?
Halloj! Ser din och min ser exakt likadan ut. Min larmar nu också och jag fattar inte heller hur jag ska få bort fronten. Löste du det? Var inne på IKEA men den personalen kunde inte heller gjälpa mig eftersom gammal modell innan 2014 sade de 😪

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.