Har tuggat ned löv i stugan och sista klippning av gräset. T.o.m. 190cc Honda tjuvstannade några gånger och då går det tungt i lövtäcket.:D
Men lika mycket kvar på träden men det blir till våren. Men då får lövblåsen jobba lite också.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Här var en video som menar att eklöv bör avlägsnas på grund av att de innehåller
garvsyra och att mossan stortrivs under lövtäcket.

Jag kör gräsklippartraktor med uppsammlare. Det är nästan det bästa med maskinen. Den är som en gigantisk dammsugare och suger upp en decimeter tjockt lager med inte alltför fuktiga löv.

Sen försöker jag undvika att vara alltför noggrann. Nedfallna löv är mumma för de viktiga maskarna. Varje mask kan dra ner flera löv per natt i marken. Underbart att veta att de jobbar oförtrutet med att förbättra jorden. Riktiga och viktiga hjältar.

Ja, och de uppsamlade löven läggs givetvis i en hög så att svampar och annat liv kan göra jord av det. Hårdvaluta.

galento
B Bombus pratorum skrev:
Jag kör gräsklippartraktor med uppsammlare. Det är nästan det bästa med maskinen. Den är som en gigantisk dammsugare och suger upp en decimeter tjockt lager med inte alltför fuktiga löv.

Sen försöker jag undvika att vara alltför noggrann. Nedfallna löv är mumma för de viktiga maskarna. Varje mask kan dra ner flera löv per natt i marken. Underbart att veta att de jobbar oförtrutet med att förbättra jorden. Riktiga och viktiga hjältar.
Vi sålde våran när vi köpte robotklipparna vilket var helt vansinnigt nu i efterhand. Vi sög också upp löven med klipparen.
Hösten markerad genom ett täcke av bruna och gula löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höstlöv på marken, varierande bruna och gula nyanser, tecken på höst, naturlig matta av lövverk.
Skapa konto

• Wow
john.h
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi sålde våran när vi köpte robotklipparna vilket var helt vansinnigt nu i efterhand. Vi sög också upp löven med klipparen.
[bild] [bild]
Hehe, ja ni ser ju också ut att ha gott om träd. Gissar att robot bara funkar med små mängder löv. Och sen har jag stor grusad gårdsplan. Där gör ju inte en robot nån nytta. Åkgräsklipparen dammsuger upp nära på 100% av allt löst och kan köras ändå upp till altaner och hus. Husqvarnan hoppar och skramlar som en Alibabatraktor men löven sugs iaf upp.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
[bild] [bild]
Var i samma val men tog en ny klippare.
Med de torra somrarna här nere behöver det inte klippas så ofta.
Eller som när svärsonen skulle använda den nya första gången, han konstaterade snabbt och glatt att han kunde vänta lite till för det blev knappt något klippt. Han hade inte förstått hur man kopplade in kniven.......

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
galento
Ja det var dumt att sälja trädgårdstraktorn för den sög upp löv bra. Men vi var väl lite piggare i kropparna då .Har funderat på en igen eller nåt annat självgående.

galento galento skrev:
Vore intressant att läsa hur ni tar bort löven , pressening , skottkärra eller nån stor lövsug ?
Före vi köpte robotklipparna använde vi gräsklippartraktorn med uppsamling.
Jag kör med uppsamlaren på motorgräsklipparen.
Funkar ganska bra, om det inte är för blött/fuktigt så löven bara klibbar sig kvar i gräset.

Nissens
galento galento skrev:
Vore intressant att läsa hur ni tar bort löven , pressening , skottkärra eller nån stor lövsug ?
Före vi köpte robotklipparna använde vi gräsklippartraktorn med uppsamling.
Jag gör ingenting. Det försvinner till våren. :)

• Gilla
galento
  • Laddar…
Hyfsat stark motor fixar det, men korgen fylls ju på nolltid Hinner knappt starta kniven och ta några steg;)
Så det blir mulcherfunktion och lövblås i "Perfect Harmony", enligt Paul M.

C
B Bombus pratorum skrev:
Gissar att robot bara funkar med små mängder löv.
Ett och annat löv blir väl avhugget på mitten typ, men annars är inte roboten någon hjälp med löven tyvärr. Iallafall inte robot med rakblad á la Husqvarna. Har flera gånger funderat på att det vore en smart idé med en robot med någon sorts mulcher :)

galento
Får försöka få bort löven denna hösten så får man försöka skaffa nåt
motoriserat självgående hjälpmedel till detta för användning nästa höst.

Trädgårdstraktor med lövuppsamlare fyllt med höstlöv framför tunt träd och hus.
Skapa konto
Lövhög på en skogsväg nära en klippa, höststämning, solljus, ingen snö, grönska kvar.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
galento
F fiskbuggaren skrev:
[bild] [bild]
Vad är det för maskin du använder där :D ? Har blåst ihop högar av de sista löven
här men tycker nästan det funkar bättre att använda skottkärran när löven är blöta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.