19 192 läst ·
97 svar
19k läst
97 svar
Ta bort löv på hösten
Har tuggat ned löv i stugan och sista klippning av gräset. T.o.m. 190cc Honda tjuvstannade några gånger och då går det tungt i lövtäcket.
Men lika mycket kvar på träden men det blir till våren. Men då får lövblåsen jobba lite också.
Men lika mycket kvar på träden men det blir till våren. Men då får lövblåsen jobba lite också.
Jag kör gräsklippartraktor med uppsammlare. Det är nästan det bästa med maskinen. Den är som en gigantisk dammsugare och suger upp en decimeter tjockt lager med inte alltför fuktiga löv.
Sen försöker jag undvika att vara alltför noggrann. Nedfallna löv är mumma för de viktiga maskarna. Varje mask kan dra ner flera löv per natt i marken. Underbart att veta att de jobbar oförtrutet med att förbättra jorden. Riktiga och viktiga hjältar.
Sen försöker jag undvika att vara alltför noggrann. Nedfallna löv är mumma för de viktiga maskarna. Varje mask kan dra ner flera löv per natt i marken. Underbart att veta att de jobbar oförtrutet med att förbättra jorden. Riktiga och viktiga hjältar.
Ja, och de uppsamlade löven läggs givetvis i en hög så att svampar och annat liv kan göra jord av det. Hårdvaluta.
Vi sålde våran när vi köpte robotklipparna vilket var helt vansinnigt nu i efterhand. Vi sög också upp löven med klipparen.B Bombus pratorum skrev:Jag kör gräsklippartraktor med uppsammlare. Det är nästan det bästa med maskinen. Den är som en gigantisk dammsugare och suger upp en decimeter tjockt lager med inte alltför fuktiga löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, ja ni ser ju också ut att ha gott om träd. Gissar att robot bara funkar med små mängder löv. Och sen har jag stor grusad gårdsplan. Där gör ju inte en robot nån nytta. Åkgräsklipparen dammsuger upp nära på 100% av allt löst och kan köras ändå upp till altaner och hus. Husqvarnan hoppar och skramlar som en Alibabatraktor men löven sugs iaf upp.galento skrev:
Var i samma val men tog en ny klippare.galento skrev:
Med de torra somrarna här nere behöver det inte klippas så ofta.
Eller som när svärsonen skulle använda den nya första gången, han konstaterade snabbt och glatt att han kunde vänta lite till för det blev knappt något klippt. Han hade inte förstått hur man kopplade in kniven.......
Jag kör med uppsamlaren på motorgräsklipparen.galento skrev:
Funkar ganska bra, om det inte är för blött/fuktigt så löven bara klibbar sig kvar i gräset.
Ett och annat löv blir väl avhugget på mitten typ, men annars är inte roboten någon hjälp med löven tyvärr. Iallafall inte robot med rakblad á la Husqvarna. Har flera gånger funderat på att det vore en smart idé med en robot med någon sorts mulcherB Bombus pratorum skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg