19 190 läst ·
97 svar
19k läst
97 svar
Ta bort löv på hösten
Vi bor rätt öppet, så den större delen blåser bort.galento skrev:
Det som mot förmodan ligger kvar klipps ner med övriga gräset på vårkanten
Jag hade flera ekar på min tidigare tomt, de löven räfsade jag ihop och på på hög. Det tar lite längre tid än vanlig kompost (kan därför vara bra att ha separat, om man har bråttom), men efter några år är det otroligt fin mull. Bästa kompostmull du kan hitta.
Andra löv får för det mesta ligga där de ligger - jag är för lat för att ta hand om något som naturen fixar själv över vintern. Men om jag är ofantligt arbetssugen räfsar jag ihop dem och lägger i köksland eller rabatter för jordförbättring där.
Andra löv får för det mesta ligga där de ligger - jag är för lat för att ta hand om något som naturen fixar själv över vintern. Men om jag är ofantligt arbetssugen räfsar jag ihop dem och lägger i köksland eller rabatter för jordförbättring där.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 521 inlägg
Lövblås och räfsa använder frun och jag. Brukar byta verktyg med varandra varannan timme ungefär, då lövblåsen är rätt så tung att kånka på. Vi har dessutom ca 12-13 hundra kvm att befria från löv så det tar tid att ta bort allt.
Sen är det skottkärra till skogen där vi lägger allt trädgårdsavfall. Och om vädret tillåter en sista sväng med gräsklipparen och klippa upp resterande lövrester.
Sen är det skottkärra till skogen där vi lägger allt trädgårdsavfall. Och om vädret tillåter en sista sväng med gräsklipparen och klippa upp resterande lövrester.
Vi fick tips från en äldre släkting som hade många stora lindar på en 2400 kvm tomt. Man tar en presenning och räfsar upp löven på, sen viker man ihop presenningen och släpar eller bär den till komposten. Hon räfsade sin tomt och trottoaren utanför helt själv varje år tills hon blev drygt 90, då fick vi börja hjälpa henne lite.
Hos oss får björklöven ligga kvar och försvinner nästan helt innan sommaren, men lönnlöven täcker väldigt mycket och flyger runt överallt om vi inte tar upp dem. Där blir det räfsa + presenning och sedan komposten.
Hos oss får björklöven ligga kvar och försvinner nästan helt innan sommaren, men lönnlöven täcker väldigt mycket och flyger runt överallt om vi inte tar upp dem. Där blir det räfsa + presenning och sedan komposten.
Redigerat:
He he, försökte mig på något liknande förra året. Bottnade släpvagnen med en presenning och körde på löven ovanpå. Sen borta vid komposten knöt jag fast pressen i ett träd och tänkte att jag då bara kunde köra fram en bit så lastade allt av sig själv.R Rullle skrev:
Men det sa bara riiitsch så slets presenningen i bitar. Hade det varit torra löv hade det nog funkat, men förra hösten regnade det f-n konstant så det var nog uppåt ett halvt ton per lass.
Eldar i tunna
Med tretton stora äppelträd och ännu fler och betydligt större ekar och aspar så är det en utmaning de år stormen inte drar allt ut i skogen.galento skrev:
Ryggburen lövblås och pressening är effektivast, eklöven hamnar ute i naturen, övriga läggs på frilandet för att fräsas ner på våren.
Varför fräsa ner löven när de funkar somTorpAnders skrev:
Min erfarenhet ör att om man blandar ner eklöven med annat så försvinner de ungefär lika snabbt som en kompost utan eklöv, ligger de separat tar det längre tid. Inte för att det gör något om inte allt har multnat i en trädgårdskompost utan det är snarare bra för jorden.smh skrev:
Jag hade flera ekar på min tidigare tomt, de löven räfsade jag ihop och på på hög. Det tar lite längre tid än vanlig kompost (kan därför vara bra att ha separat, om man har bråttom), men efter några år är det otroligt fin mull. Bästa kompostmull du kan hitta.
Ja en sån vore nåt men man ser inte såna på annons ofta. Drog blöta löv påM Mats_R skrev:
pressening ifjol och det var ingen höjdare.