Hej!

Har fastnat i en trapprenovering och tar gärna emot tips på hur jag får bort en limmade mattan från en trätrappa.
Huset är från 1968 och jag tror att mattan suttit sedan huset byggdes. Ej asbest i limmet.

Den grå plastmattan består av ett lager väv och plast. Mattan sitter som berget på de allra flesta ställen. Har använt stämjärn/hammare och spackel och kniv, men det är svårt att ens "komma under mattan" med verktygen.

Har ej använt några kemikalier eller större verktyg än.

Någon som har tips på hur vi får bort mattan? Lite repor och märken i träet får vi nog räkna med.

Hälsningar JÖ

• Trätrappa med slitna grå plastmattor delvis borttagna, synliga rester av lim och underliggande trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttagen grå plastmatta med synlig väv och limrester på en trätrappa under pågående renovering.
    Skapa konto
  • Delvis borttagen grå plastmatta med väv, visar limmad kant på trätrappa under renovering.
    Skapa konto
Har visserligen ingen erfarenhet av att ta bort liknande, men kan tänka mig att en skrapa på en multimaskin kan fungera rätt bra!

Bosch skrapblad till multimaskin för borttagning av lim, silikon och färg.
Skapa konto

Hej Lotnam! Tack för ditt svar. Värt att testa, tack ska du ha! Har dock inget sådant verktyg ännu (men villiga att införskaffa såklart!), så tar tacksamt emot fler förslag under tiden.

Ha det fint.

Hej, varför ska du bort med linoleummattan?

Hej igen,

har provat att få bort den limmade mattan i trappen men varmluftspistol och spatel, och det fungerar! Dock blir mattan mjuk och seg som tuggummi.

Berntpeter: hej! jag förstår inte riktigt din fråga. Men arbetet går framåt och jag är tacksam för alla tips. Ha det gott.

Hej Joakim!
Tack för ditt inlägg. Ja, det är ju också en idé att göra som du föreslår. Men jag vill testa först att få bort mattan då trät ser fint ut under. Men kanske bär det av till K-Rauta till sist. Vi får se:-)

Unikt namn
Flapdisc 125 mm, K60 slipverktyg för slipmaskin, tillgänglig i 60 varuhus.
Skapa konto

Halvmask, skyddsglasögon och lätt hand rekommenderas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.