471 läst ·
2 svar
471 läst
2 svar
Ta bort gammal vit färg på fjällpanel från 80-talet?
Hallå!
Jag har ett hus från 80-talet med fjällpanel som idag är vitmålat. Huset har aldrig målats om av de tidigare ägarna som bodde här i ca 20 år, förutom på små partier där de har bättrat i.
Panelen verkar vara i gott skick och jag har inte sett några tecken på röta. Jag funderar därför på om det går att ta bort all färg och istället få fram träfärgen.
Går det att slipa ner färgen helt och hållet? Jag har kikat lite på lamellfräs, satineringsmaskin eller andra slipverktyg, men är osäker på om det är realistiskt på ett helt hus eller om färgen alltid kommer lämna spår.
Har någon erfarenhet av att försöka få bort färgen på det här sättet? Är det möjligt, eller är det mer rimligt att tänka om och måla om eller byta panel?
Tacksam för tips och erfarenheter!
Jag har ett hus från 80-talet med fjällpanel som idag är vitmålat. Huset har aldrig målats om av de tidigare ägarna som bodde här i ca 20 år, förutom på små partier där de har bättrat i.
Panelen verkar vara i gott skick och jag har inte sett några tecken på röta. Jag funderar därför på om det går att ta bort all färg och istället få fram träfärgen.
Går det att slipa ner färgen helt och hållet? Jag har kikat lite på lamellfräs, satineringsmaskin eller andra slipverktyg, men är osäker på om det är realistiskt på ett helt hus eller om färgen alltid kommer lämna spår.
Har någon erfarenhet av att försöka få bort färgen på det här sättet? Är det möjligt, eller är det mer rimligt att tänka om och måla om eller byta panel?
Tacksam för tips och erfarenheter!
Har just provat satineringsmaskin med den mässingsfärgade "mjuka" metallborsten. Funkar bara halvbra på stockpanel med flera lager färg, antingen händer ingenting eller så går den för djupt. Jag tror IR-lampa är bättre men det är tidsödande hur man än gör. Bara att bita ihop och ta det centimeter för centimeter. Hade bättre framgång på ett annat ställe med Biltemas färgborttagningsmedel som man penslar på. Den är dyr men i sammanhanget är det värt det, men man måste ff handskrapa. Kämpa!
Produkter som diskuteras: "IR-lampa"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, Thomas! Det var värdefullt att höra hur satineringsmaskinen fungerade i praktiken och att det kanske inte är den bästa lösningen härT Tomas K. skrev:Har just provat satineringsmaskin med den mässingsfärgade "mjuka" metallborsten. Funkar bara halvbra på stockpanel med flera lager färg, antingen händer ingenting eller så går den för djupt. Jag tror IR-lampa är bättre men det är tidsödande hur man än gör. Bara att bita ihop och ta det centimeter för centimeter. Hade bättre framgång på ett annat ställe med Biltemas färgborttagningsmedel som man penslar på. Den är dyr men i sammanhanget är det värt det, men man måste ff handskrapa. Kämpa!
Bra input, uppskattas verkligen!
Klicka här för att svara