Vår gäststuga till fritidshuset (tidigare huvudsakliga fritidshuset) byggd 1976 brukar lukta rätt tråkigt när vi öppnar upp på våren men det beror nog uteslutande på att den är kallställd och ingen optimal ventilation. Några timmar med ozongenerator och det luktar bra. Upplever att det förvärrats de senaste åren.

Planer finns på att riva ut tretexen i samband med att den utökas med toalett och dusch och rinnande vatten i köket inomhus. Detta är dock långt ifrån högst upp på prioriteringslistan.

Treetex är väldigt mjukt om man vill fästa ngt tyngre på väggarna.
Jobbigt att ha en anslagstavla ytterst. Men praktiskt om man sätta upp saker m häftstift.
Satt OSB+gips, men beror ju på vilken väggkonstruktion man har.
Skönt att kunna skruva var som helst.

Inte märkt ngt av ev försämrad isolering.

Treetex tål givetvis fukt dåligt, men har man fukt där har man större problem...

Fast tretex används ju oftast när man har solitt trä bakom. Är ju ingen skiva man använder istället för ett lager gips direkt..........

Användes även på fiberplank. De är inte massiva ur infästningssynpunkt.

Men du har helt rätt: gips och treetex har olika användningsområden

S Stefan1972 skrev:
Fast tretex används ju oftast när man har solitt trä bakom. Är ju ingen skiva man använder istället för ett lager gips direkt..........
Vi har solida träplank bakom vår tretex. Toppen ju, inte behövt plugg någonstans.

L lordi skrev:
Jag lät mina sitta kvar, och fräste in nya rör för el. Sen gips utanpå.
Tretexen ger ju också en viss isolering även om det kanske inte är så mycket.
Håller heelt me !!

E Ewald skrev:
Om tretex är isolerande har man ju isoleringen på insidan och det är aldrig extremt bra.

Inomhus borde man ha en luftfuktighet på ca 50 % och en temperatur på ca 20 grader. Sitter isoleringen på insidan får man snabbt ett temperaturfall i isoleringen, alltså i tretexen. Det ökar risken för uppfuktning av tretexen om man inte har en ångspärr innan tretexen.
Tretex isolerar lite sämre än vanlig glas/mineralull.

Men även om vi antar samma lambda så motsvara 13mm tretex - 13mm isolering.
Så om du har så lite som en 45a i ytterväggen så är du helt säker ur fuktsynpunkt.

Sen vet jag inte vilken infästning folk använder?
Men jag har inte haft några problem öht att fästa upp tung inredning i min tretex.

Skruva vanlig gips istället för renoveringsgips över tretexen, det gjorde jag.

Vi satte vanlig gips över all tretex, vart ett jäkla bök vid karmar och fönster då det byggde på 13mm. så fick byta alltsammans där med dock..

S Stefan1972 skrev:
Nu använde man aldrig tretex som nån slags isolering ändå.......det var en enkel väggskiva bara och det var väl typ det som fanns att tillgå. Gips kom senare. Vilket man använder är ju en smaksak men mycket beror det ju på underlag. Är det gammalt timmer och det mesta är krokigt och vint så fungerar ju tretex bäst. Vill man bygga bort allt sånt och vill ha det rakt och fint så är det väl enklare att regla och gipsa.
Jo då, en normal yttervägg i hus från 30-40 talet är dubbla lager spontade plank med tretex mellan lagren och ytterligare ett lager på insidan.

S Stefan1972 skrev:
Nu använde man aldrig tretex som nån slags isolering ändå.......det var en enkel väggskiva bara och det var väl typ det som fanns att tillgå. Gips kom senare. Vilket man använder är ju en smaksak men mycket beror det ju på underlag. Är det gammalt timmer och det mesta är krokigt och vint så fungerar ju tretex bäst. Vill man bygga bort allt sånt och vill ha det rakt och fint så är det väl enklare att regla och gipsa.
Jajjamensans. Det gjorde man. Jag har plankvägg med tre lager tretex på insidan.
Jag har alltså den isolerade varianten. Så kallad "varmvägg".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.