Hej.

Ni som bor i äldre hus, tar ni bort gamla tretexskivor när ni renoverar? Eller kör ni t.ex. renoveringsgips ovan på gamla väggar med tretexskivor? Känns väl bäst att ta bort allt?

E Ewald skrev:
Hej.

Ni som bor i äldre hus, tar ni bort gamla tretexskivor när ni renoverar? Eller kör ni t.ex. renoveringsgips ovan på gamla väggar med tretexskivor? Känns väl bäst att ta bort allt?
Jag lät mina sitta kvar, och fräste in nya rör för el. Sen gips utanpå.
Tretexen ger ju också en viss isolering även om det kanske inte är så mycket.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Svårt att veta. Själv har jag sparat på ytterväggar för att det är så bra isolering. Annars inbillar jag mig att detta är vad som får husen att lukta som gammal pensionär. Gips är inte någon favorit hos mig. Tycker att det är fullkomligt bedrövligt material om det används på egen hand.

Ja, det med lukten kan ju vara ett skäl att ta bort det.

Jag skulle sätta normalgips (13mm) , billigare o bättre/styvare.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle sätta normalgips (13mm) , billigare o bättre/styvare.
Det gjorde jag.
Renoveringsgips är dyrare och sämre.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Att tretex skulle lukta gammal pensionär har jag aldrig noterat. Kanske för att jag snart är en själv 😅.
Tror nog det har mer med fukt och dålig ventilation att göra. Kanske också pga rökning inomhus.

L lordi skrev:
Att tretex skulle lukta gammal pensionär har jag aldrig noterat. Kanske för att jag snart är en själv 😅.
Tror nog det har mer med fukt och dålig ventilation att göra. Kanske också pga rökning inomhus.
Om tretexskivorna blir fuktskadade alltså ... 🤔

E Ewald skrev:
Om tretexskivorna blir fuktskadade alltså ... 🤔
Kanske inte fuktskadade, men dålig ventilation och hög luftfuktighet kan ju sätta sina spår. Framför allt i hus som man har kallställt, eller bara haft underhållsvärme i under en tid.
Mitt hus fyller 90 år nästa år och jag känner inget konstigt från väggarna. Det var lite instängt när jag köpte det för 16-17 år sedan, men det berodde på att man hade tätat igen alla friskluftssventiler.

L lordi skrev:
Kanske inte fuktskadade, men dålig ventilation och hög luftfuktighet kan ju sätta sina spår. Framför allt i hus som man har kallställt, eller bara haft underhållsvärme i under en tid.
Mitt hus fyller 90 år nästa år och jag känner inget konstigt från väggarna. Det var lite instängt när jag köpte det för 16-17 år sedan, men det berodde på att man hade tätat igen alla friskluftssventiler.
Om tretex är isolerande har man ju isoleringen på insidan och det är aldrig extremt bra.

Inomhus borde man ha en luftfuktighet på ca 50 % och en temperatur på ca 20 grader. Sitter isoleringen på insidan får man snabbt ett temperaturfall i isoleringen, alltså i tretexen. Det ökar risken för uppfuktning av tretexen om man inte har en ångspärr innan tretexen.

E Ewald skrev:
Om tretex är isolerande har man ju isoleringen på insidan och det är aldrig extremt bra.

Inomhus borde man ha en luftfuktighet på ca 50 % och en temperatur på ca 20 grader. Sitter isoleringen på insidan får man snabbt ett temperaturfall i isoleringen, alltså i tretexen. Det ökar risken för uppfuktning av tretexen om man inte har en ångspärr innan tretexen.
Alltså. Har sådana väggkonstruktioner fungerat i hundra år, så kan du vara lugn att de fungerar ett tag till.

Har själv ett hus med plankvägg och tre Tretexskivor invändigt som isolering och inte en tillstymmelse till "uppfuktning".

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Nu använde man aldrig tretex som nån slags isolering ändå.......det var en enkel väggskiva bara och det var väl typ det som fanns att tillgå. Gips kom senare. Vilket man använder är ju en smaksak men mycket beror det ju på underlag. Är det gammalt timmer och det mesta är krokigt och vint så fungerar ju tretex bäst. Vill man bygga bort allt sånt och vill ha det rakt och fint så är det väl enklare att regla och gipsa.

E Ewald skrev:
Hej.

Vi valde att riva ner tapet, grundmåla och sedan bredspackla tretexen i vår kåk från 67. 128 kvm. Funkade bra men gips är säkert lika bra det:)

Lukten var inte överväldigande men förstår vad du menar. Försvann med grundmålning

Vrana Vrana skrev:
Vi valde att riva ner tapet, grundmåla och sedan bredspackla tretexen i vår kåk från 67. 128 kvm. Funkade bra men gips är säkert lika bra det:)
Okej. Ingen "gammalt hus" lukt eller så?

E Ewald skrev:
Okej. Ingen "gammalt hus" lukt eller så?
Jag redigerade mitt inlägg men du var snabbare! Tyckte verkligen inte det var så farligt innan men efter grundmålningen märker vi kngenting. Även efter att ha varit bortresta och luften stått still. Har tyvärr ingen ventilation förutom självdrag ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.