12 229 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Ta bort gamla 4 lager av tapeter och måla
Tack!
Ja, jag är amatör och gillar egentligen inte målade väggar, föredrar tapet, men har provat att måla och det tar tid jämfört men tapet som amatör.Malaren666 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Det bör ju dock påpekas och särskilt till ts kanske och det är att måla tidigare tapetserade väggar kräver jättemycket grundarbete. Att riva loss tapet på tretex och få ojämnheter och sen försöka spackla för att måla är nog mer jobb än att gipsa och börja från början. Målade väggar kräver ett 100% grundarbete annars syns allt..........
Minst arbete i det här läget är nog nån styv renoveringsväv/tapet. Då får du nog bäst resultat med enklaste insats. Att riva loss mer tapet och försöka komma ner till slät tretex ser jag som omöjligt. Tretex är inte ens gjort för att spackla på. Man tapetserade alltid direkt på tretex. Antingen med lumppapp om man ville ha det fint eller så direkt med tapet om det inte var så kinkigt.
Det man kan göra nu är ju att kanske spackla lite där du rivit bort tapet för att undvika större sjunkningar och sen bara slipa av det värsta. Sen renoveringstapet som grund.
Minst arbete i det här läget är nog nån styv renoveringsväv/tapet. Då får du nog bäst resultat med enklaste insats. Att riva loss mer tapet och försöka komma ner till slät tretex ser jag som omöjligt. Tretex är inte ens gjort för att spackla på. Man tapetserade alltid direkt på tretex. Antingen med lumppapp om man ville ha det fint eller så direkt med tapet om det inte var så kinkigt.
Det man kan göra nu är ju att kanske spackla lite där du rivit bort tapet för att undvika större sjunkningar och sen bara slipa av det värsta. Sen renoveringstapet som grund.
Jag tror att jag ska fixa den liten bit och sen måla över hela vägen. Stor Tack allihopa.
Jo, men målning måste ha ett väldigt bra underlag, helt slätt och jämnt, till skillnad från tapetsering som Ville_Vessla föreslog, trots att vi vet hon föredrar en målad vägg framför en tapetserad. Man måste dock veta om skillnaden i underlag för de olika typerna av ytskikt, det kanske inte en amatör är medveten om alla gånger.Malaren666 skrev:
Patentera å bre 2 svängar sluta larva runt
Vi håller på att renovera vårt hus och har haft mellan 3-5 lager med tapet på väggarna.
vi köpte Biltemas ångmaskin för att ta bort tapeter, stannade vid ’den blå rutiga’ (som vi kallade den innan jag visste riktiga namnet). Sedan tog vi och satte upp renoveringstapet i tre av fyra rum och målade den (fick spackla lite med innan tapetseringen). I sista rummet tapetserade vi bara.
Är man noga från början så blir det ett helt ok resultat
vi köpte Biltemas ångmaskin för att ta bort tapeter, stannade vid ’den blå rutiga’ (som vi kallade den innan jag visste riktiga namnet). Sedan tog vi och satte upp renoveringstapet i tre av fyra rum och målade den (fick spackla lite med innan tapetseringen). I sista rummet tapetserade vi bara.
Är man noga från början så blir det ett helt ok resultat
Vad är det för ton ni har på det här forumet.Malaren666 skrev:
Det bidrar ju inte precis till att man får lust att diskutera olika möjligheter.
/ Agneta ( ny på detta forum)
Klicka här för att svara