Malaren666 Malaren666 skrev:
Hur kan du säga att det är lättare å tapetetsera än måla? Skriv inte saker du inte har koll på, amatör. Klankar du ner på målade väggar bör du se över ditt arbete.....
Ja, jag är amatör och gillar egentligen inte målade väggar, föredrar tapet, men har provat att måla och det tar tid jämfört men tapet som amatör.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja, jag är amatör och gillar egentligen inte målade väggar, föredrar tapet, men har provat att måla och det tar tid jämfört men tapet som amatör.
Precis, troligtvis är trådstartaren också amatör, annars hade vi aldrig sett frågan tror jag :)

Det bör ju dock påpekas och särskilt till ts kanske och det är att måla tidigare tapetserade väggar kräver jättemycket grundarbete. Att riva loss tapet på tretex och få ojämnheter och sen försöka spackla för att måla är nog mer jobb än att gipsa och börja från början. Målade väggar kräver ett 100% grundarbete annars syns allt..........
Minst arbete i det här läget är nog nån styv renoveringsväv/tapet. Då får du nog bäst resultat med enklaste insats. Att riva loss mer tapet och försöka komma ner till slät tretex ser jag som omöjligt. Tretex är inte ens gjort för att spackla på. Man tapetserade alltid direkt på tretex. Antingen med lumppapp om man ville ha det fint eller så direkt med tapet om det inte var så kinkigt.
Det man kan göra nu är ju att kanske spackla lite där du rivit bort tapet för att undvika större sjunkningar och sen bara slipa av det värsta. Sen renoveringstapet som grund.

• Gilla
TheGrayLady och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att jag ska fixa den liten bit och sen måla över hela vägen. Stor Tack allihopa.

K Kurtivan skrev:
Ingen, pratar vi om olika saker tro?
Hmm möjligt.. Jag är inte spydig eller vill nå elakt tycker bara hela argumentet från början va lite skumt då hon själv skriver att hon vill gö de ordentligt å spackla väggarna, då kommer de uppenbarligen se bra ut när hon målar

• Gilla
Kewal Shaholia
  • Laddar…
Hmm möjligt.. Jag är inte spydig eller vill nå elakt tycker bara hela argumentet från början va lite skumt då hon själv skriver att hon vill gö de ordentligt å spackla väggarna, då kommer de uppenbarligen se bra ut när hon målar
Jo, men målning måste ha ett väldigt bra underlag, helt slätt och jämnt, till skillnad från tapetsering som Ville_Vessla föreslog, trots att vi vet hon föredrar en målad vägg framför en tapetserad. Man måste dock veta om skillnaden i underlag för de olika typerna av ytskikt, det kanske inte en amatör är medveten om alla gånger.

• Gilla
Malaren666 och 1 till
  • Laddar…
Renoveringstapet eller renoveringsgips är annars ett alternativ som underlag

Patentera å bre 2 svängar sluta larva runt

Vi håller på att renovera vårt hus och har haft mellan 3-5 lager med tapet på väggarna.

vi köpte Biltemas ångmaskin för att ta bort tapeter, stannade vid ’den blå rutiga’ (som vi kallade den innan jag visste riktiga namnet). Sedan tog vi och satte upp renoveringstapet i tre av fyra rum och målade den (fick spackla lite med innan tapetseringen). I sista rummet tapetserade vi bara.

Är man noga från början så blir det ett helt ok resultat

• Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Fast när det gäller tretex är det bara nackdel att ta bort tapeter, låt skiten sitta och försök få det dugligt bra eller gipsa över.

• Gilla
Kewal Shaholia
  • Laddar…
Hur kan du säga att det är lättare å tapetetsera än måla? Skriv inte saker du inte har koll på, amatör. Klankar du ner på målade väggar bör du se över ditt arbete.....
Vad är det för ton ni har på det här forumet.
Det bidrar ju inte precis till att man får lust att diskutera olika möjligheter.
/ Agneta ( ny på detta forum)

• Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.